Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster VÄSTERVIK GLADHAMMARS KLOCKARBOL 1:1 - husnr 1, GLADHAMMARS KYRKA

 Byggnad - Beskrivning

GLADHAMMARS KYRKA (akt.)
2004-08-25
Interiörbeskrivning
SAMMANFATTANDE INTERIÖR BESKRIVNING - Kyrkorummet är ljust och rymligt med runda och rundbågiga fönsteröppningar i fasaderna och fönsterbandet runt kyrkans lanternin. Fönstren är målade i beige kulör. Takkonstruktionen är synlig i interiören. En läktare går runt kyrkorummet, buren av åtta gjutjärnspelare, avbruten endast i norr mot den korsarm som rymmer korpartiet. Ovan läktarplan bär gjutjärnspelarna en rundbågig arkad, på vilken lanterninen vilar. Hela kyrkorummet är färgsatt i en väl sammanhållen kulörskala av företrädelsevis grått, gråvitt, gulbeige och brunt. Väggarna är fältindelade och i rundbågarna och på lanterninens väggar finns dekorationsmåleri. Koret accentueras av den stora kristusskulpturen mot en dovt röd bakgrund. I kyrkorummet finns en öppen bänkinredning som är ursprunglig liksom predikstol, kristusskulptur och infällda målningar i korets vägg.
MITTRUM - Golv av lackat trä, täckmålade väggar i två nyanser. Öppen bänkinredning av nygotisk typ fördelad i fyra kvarter mellan mittgång och sidogångar. BÄNKARNA är täckmålade i beige, och två nyanser av brunt. Väster om koret står en fristående, åttkantig PREDIKSTOL, som är ursprunglig med kyrkan. Målningarna i fyllningarna har dock förändrats. Öster om koret finns dopplatsen med DOPFUNT av kalksten daterad 1677, huggen i Skänninges stenhuggar-verkstad, ljusbärare av smide, målat fönster utfört av Yngve Lundström 1950 samt bord av Lennart Arfwidsson 2000. Fyra nummertavlor i nygotiskt utförande, samtida med kyrkan hänger i rummet, varav två på läktaren. Över korsmitten hänger en förgylld gjutjärnskrona från 1886. På kyrkorummets väggar finns flera inventarier från den gamla kyrkan. I öster finns ett EPITAFIUM över kyrkoherden Zacharias Benedictus Rezius med fru och sex barn daterat 1621. I väster finns den medeltida SKUPTUREN Nådastolen från 1400-talets senare del. I den bakre delen av kyrkorummet hänger ett BEGRAVNINGSVAPEN över Axel Sparre till Sundsholm (1654-84) samt ytterligare 16 mindre anvapen efter Axel Sparres släktingar. På läktaren finns bänkar av trä och gjutjärn samt orgel, tillkommen 1960.
KORET - I koret är trägolvet upphöjt ett steg i förhållandet till resten av kyrkorummet. Väggarna är fältindelade genom lister och målning i olika kulörer. I altarfonden finns ursprungliga målningar med bibliska motiv infällda. På var sida om altaret finns ingång till sakristian. ALTARET av trä är laserat i mörkbrunt med gulddekor. På ett podium står en kopia av Torvaldsens Kristus utförd av Johannes Mölgaard 1886 mot en bakgrund målad i dovt rött. Det gyllene korset på altaret är utfört av E. Elfwén. ALTARRINGEN är kantig, sluten och målad i ljusgrått och guld och härstammar sannolikt från 1950 års renovering.
SAKRISTIAN - Norr om koret med separat ingång utifrån samt två ingångar från koret. Tak och väggar är putsade och målade i ljus kulör, golv av trä. Hela norra väggen upptas av väggfasta skåp för förvaring. Litet altare och krucifix samt äldre stolar i barock och rokoko.
TORN/VAPENHUS - Vapenhuset har putsade väggar målade i gråvitt och gråbrunt. Symmetriskt placerade dörrar för uppgång till läktaren, samt ingång till städutrymme respektive toalett i öster och väster. Golv av kalksten. I tornet hänger storklockan från 1667, omgjuten 1770 i Stockholm. Denna fanns tidigare i klockstapeln vid gamla kyrkan. Lillklockan göts för nya kyrkan i Stockholm 1886.
Interiörbeskrivning kompletterad i samband med inventering 2004 utförd av Kalmar läns museum på uppdrag av Linköpings stift.