Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster EKSJÖ KRÅKSHULT 7:1 - husnr 1, KRÅKSHULTS KYRKA

 Byggnad - Beskrivning

KRÅKSHULTS KYRKA (akt.)
2004-04-27
Interiörbeskrivning
Interiören är lika välbevarad som exteriören. Kyrkorummet är stort och ljust upplyst av stora fönster med klarglas, under ett flackt tunnvälvt tak lagt med kilsågad takpanel. Rummet präglas tydligt av sin tillkomsttids nyktra anda och konstnärliga ideal. Inredningen är typiskt gustaviansk med arkitektoniska artikuleringar i reducerad färgskala av ljusa gråtoner med inslag av gult och guld. Färgsättningen är från 1957 då man återgick till den ursprungliga färgskalan. Koret är av fullbredd, med en altaruppsats i form av en tempelgavel flankerad av två mindre varianter av samma tempelgavel som leder in till sakristian bakom. Altartavlan är målad av Pehr Hörberg och stod färdig 1803, Hörbergs mest produktiva år. Han gjorde oftast också själv ritningarna till altaruppsatsen och av jämförelser med andra av hans kända uppsatser att döma så är det troligt att han även gjorde denna. Förutom altartavlan målade han även tre tavlor till läktarbarriären, samt två mindre ovaler som var tänkta till altarringen men som istället också sattes upp på läktarbarriären. I koret finns de ursprungliga korbänkarna kvar samt två brudbänkar från gamla kyrkan. Vid södra korväggen finns ett modernt dopaltare och en modern dopfunt från 1962. Golvet i koret är lagt med lackade furubräder, av smalare och rakare modell än i övriga kyrkan.

Långhuset är uppdelat i fyra bänkkvarter med en senare upptagen mittgång. Golvet är lagt med kilsågade furubräder, lackade i gångarna och gråmålade inne i bänkkvarteren. Bänkarna är ursprungliga men omgjorda med nya sittbräden 1926. Största förändring som skett i kyrkorummet, bortsett från färgsättningen som har ändrats under åren men nu åter är enligt ursprungliga intentioner, är de måttfulla inbyggnaderna under orgelläktaren. Dessa gjordes på 1990-talet med bara diskreta ändringar så att utrymmet fortfarande upplevs som en luftig förhall med god kontakt med övriga kyrkorummet. Pelarna som bär upp orgelläktaren är marmorerade, marmoreringen är från 1925 års restaurering eller tidigare.

Orgelläktaren är hållen i samma strama gustavianska stil som övriga kyrkan, tre målningar av Pehr Hörberg pryder det framdragna mittpartiet (utvidgat 1864) samt två mindre ovala på sidopartierna. Även orgelläktarens golv är lagt med kilsågade furubräder. Orgeln är tillverkad av Pehr Schiörlin några år efter kyrkans invigning, men orgelverket ändrades 1879 av Erik Nordström, Eksjö. Orgelfasaden är resultatet av flera mindre ändringar. Schiörlin gjorde den ursprungliga ritningen som bearbetades av kyrkans arkitekt Tempelman, som sen ändå fick se ritningen återigen ändrad av Schiörlin. Orgelfasaden försågs sen med nya ornament i samband med att Nordström utvidgade stämmorna.

Sakristian är oförändrad, den består av ett stort rum där golvet är lagt med kilsågade bräder, likaså takpanelen. Två skåp för hängade förvaring av textilier finns, för liggande förvaring saknas dock möjligheter. Vapenhus, torn, tornkammare och vinden är huvudsakligen i ursprungligt skick. I tornet finns två klockor, som är gjutna 1832 respektive 1889. På vinden syns spikspår efter den ursprungliga spåntäckningen. Bjälkar är bilade, till viss del kan de ha hämtats från gamla kyrkan men inget av detta har gått att påvisa. Likaså har stenar i murverket enligt uppgift tagits från gamla kyrkan, men inte heller av detta finns några spår i det synliga murverket.