Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster ORUST MOLLÖSUND 5:224 - husnr 1, MOLLÖSUNDS KYRKA

 Byggnad - Beskrivning

MOLLÖSUNDS KYRKA (akt.)
2003-11-05
Interiörbeskrivning
KYRKORUMMET är ljust och hållet i ljust ockragula nyanser. Koret är rakt avslutat åt öster, och har ingen särskild markering mot långhuset, annat än att korgolvet är ett högre. Sakristia finns på korets östsida, med ingång genom två dörrar på ömse sidor om altaret. I sydöst finns en dörr som leder in till ett bårhus. Under läktaren i väster är rum inbyggda, med bl a en samlingssal på sydsidan.

GOLVET är ett gråmålat trägolv, av äldre datum. VÄGGARNA är klädda med pärlspont, med en bröstningslist i fönsterbänkshöjd. De är målade i ljust beige ovanför bröstningen, och något mörkare nedanför. Panelen troligen från 1911. TAKET är ett femdelat tak, indelat i panelklädda fält, ljust gulmålat med röda lister runt fälten. Panelen från 1911.
INGÅNGAR finns i väster från vapenhuset, genom en dubbel panelklädd dörr, målad likt väggarna. Övriga dörrar i kyrkorummet är vanliga spegeldörrar av olika ålder, målade likt väggarna utom dörrarna till sakristian, vilka ingår i altarkompositionen (se nedan). FÖNSTREN är höga spetsigt avslutade spröjsade träfönster, med innanfönster. Ytterbågarna troligen från byggnadstiden, innanfönstren yngre.

LÄKTARUNDERBYGGNAD - Byggd 1997-98, innehållande bl a en samlingssal på sydsidan. Väggar mot kyrkorummet klädda med samma typ av panel som där.

SAKRISTIA - På korets östsida, byggd samtida med kyrkan. Inredning av liknande typ som i kyrkorummet, med gråmålat brädgolv, panelklädda väggar och tak. Väggpanel från byggnadstiden, takpanel från 1911. Spetsiga avslutat fönster åt öster, dubbel ingångsdörr åt norr (troligen från byggnadstiden).

VAPENHUS - I tornets bottenvåning. Gråmålat brädgolv, panelklädda väggar och tak, målade i motsvarande kulörer som i kyrkorummet. Läktartrappa på norrsidan, med biutrymmen under och intill. Inredningen från ombyggnaden i västpartiet 1997-98, men går tillbaka på utseendet från 1911.

INREDNING:

ALTARE - placerat mot östväggen. Av trä, med sidorna indelade i speglar, marmorerade i blågrått med grått ramverk. Från byggnadstiden.
ALTARUPPSATS - placerad på altarets bakkant, omgivet av ett ramverk. Den är tvådelad, med två målningar inom arkadbågar: Till vänster Jesu födelse och till höger Korsfästelsen. Målningarna är omgivna av skulpterade arkadbågar, delvis förgyllda. Ovanför finns små rektangulära fält med en duva och en ängel målade, och under sitter textfält, med bibelcitat: Till vänster nattvardens instiftande (Matt 26:16) och till höger uppståndelsen (Matt 28:5). Målningarna flankeras av kolonner, stående på piedestaler i nederdelen och uppbärande konsoler i överdelen, och ytterst vingar med plattskuren dekor. Allt målat i rött, grönt och svart, med förgyllningar samt gråvita kolonner. RAMVERKET är marmorerat i blågrått, med grå partier och förgyllda lister. Fälten på sidorna om altaruppsatsen är indelade i speglar, omgivna av pilasterliknande inramning. De nedre två av de tre speglarna sitter i de dörrar som leder in till sakristian. Överst en profilerad och krenelerad list, vinklad ovanför altaruppsatsen, och med texten "LOFVER GUD I HELGEDOMEN". I den triangel som bildas ovanför altartavlan är ett allseende öga målat mot en stjärnbeströdd botten. Altaruppsatsen är ett 1600-talsarbete från Mollösunds gamla kyrka, en altaruppsats av vilken man återanvänt två av de ursprungligen tre delarna. Målningarna utförda av Theodor Wallström 1901 ovanför de ursprungliga målningarna. Bibelcitaten är på svenska och korresponderar inte med målningarna ovanför, har sannolikt varit på danska. Altaruppsatsen återinsattes 1901, då den ändrades och kompletterades något. Kristusfiguren allra högst upp är skänkt 1912. Den ursprungliga bemålningen rekonstruerades 2000. Det har längre tillbaka traderats en uppgift om att altaruppsatsen skulle ha kommit från Marstrand någon gång under 1700-talet (Hansson 1981), men detta är mycket osäkert.
ALTARRING - halvrund sluten, med svarvade balusterdockor, marmorerade. Knäfall och överliggare klädda med rött tyg. Från byggnadstiden.
PREDIKSTOL - Placerad på norrsidan. Består av korg, trappa och ljudtak. KORGEN har sidorna indelade i spetsbågiga fält, omgivna av röda och förgyllda lister. Profilerade över- och underkantslister. Korgen är målad i grått, med röda och gråmarmorerade lister. Står på ett inåt skrånande underrede, fältindelat med tunna lister. TRAPPAN har svarvade räckesståndare. LJUDTAKET är något mindre än predikstolen, platt, och med skurna ornament och konsoler längs kanten, och figursågade och skurna dekorationer på över- och undersidan. På hörnen står små obelisker. Korgen är från kyrkans byggnadstid, utförd i nygotik. Ljudtaket är ett 1600-talsarbete från gamla kyrkan, återinsatt och reparerat under 1920-talet. Ursprunglig färgsättning rekonstruerad 2000.
DOPFUNT - Fyrkantig dopfunt av snidat trä, med något insvängd "midja". I nederdelen evangelistmålningar inom arkadbågar, på överdelens sidor tympanonfält (gavelfält) och i hörnen refflade pilastrar och ornament. Målad i brunt med röda, gröna och blå ornament, samt vissa förgyllningar. Tillverkad sannolikt vid kyrkans byggnadstid av delar från den gamla kyrkans predikstol. Färgsättningen från predikstolen rekonstruerad 2000, då också evangelistmålningarna frilades. Var tidigare täckmålad.
BÄNKINREDNING - Öppna bänkar utmed långväggarna. Inga bänkskärmar mot kor eller sidogång. Bänkgavlarna har treklöverformiga gaveldekorationer och armstöd. Inredningen målad i ljust beige lasering med rödbruna detaljer. Bänkarna från 1911. De är inte senare ombyggda invändigt.
LÄKTARE - I väster, uppburen av fyrkantiga pelare med enkla fasningar längs kanterna. På de två pelare som står närmast mittgången sitter två skulpturer i högrelief, på norrsidan föreställande en sjöjungfru och på sydsidan en bladverkskonsol med bl a en druvklase under, och krönt av ett manshuvud. Ljust gråmålade. Troligen 1600-talsarbeten, med oklart ursprung. Läktarbröstningen indelad i nitton rundbågiga fält, innehållande sjutton figurmålningar och längst ut på flankerna två smalare textfält. Målningarna föreställer Kristus i mitten, omgiven av de fyra evangelisterna, på norrsidan ytterligare sju apostlar och på sydsidan de gammaltestamentliga gestalterna Abraham, Isak, Jakob, Moses och Aron. Inskriptionen längst i norr bär årtalet 1781, och längst i söder 1935. Ramverket kring målningarna marmorerat i grågrönt. Läktaren från kyrkans byggnadstid, målningarna från 1781 i gamla kyrkan, möjligen av J H Olander, restaurerade och uppsatta på läktarbröstningen 1935, av Gunnar Erik Ström.
ORGEL - Nyklassicistiskt orgelhus, med tre pipöppningar varav den mittersta är större och rundbågig. Målat i grått med röda och förgyllda pilastrar mellan pipöppningarna. Byggt 1871. Nuvarande orgelverket från 1955, byggt av Hammarbergs.
NUMMERTAVLOR - Två stycken, som står på hög fot, placerade framför respektive bänkkvarter. Svarta rektangulära siffertavlor omgivna av profilerade gråmålade och förgyllda ramar, och med snidade och förgyllda ornament över och under. 1700-talsarbeten.
KLOCKOR - I tornet hänger en klocka från 1926.
ÄLDRE INREDNINGSDETALJER - På ömse sidor om altarkompositionen är monterade delar av äldre altartavlor från den gamla kyrkan. På sydsidan hänger en rundbågigt avslutad målning, med en korsfästelsescen. Detta är den tredje målningen till altaruppsatsen, och korsfästelsescenen är förlagan till den korsfästelsescen som nu finns i altaruppsatsen. Konserverad och upphängd 1935. På norrsidan en rektangulär nattvardsmålning, flankerad av pilastrar och med ett bibelcitat under ("Kommen till mig I allen som arbeten och ären betungade, och jag skall vederkvicka eder"). Var i den gamla kyrkan placerad bakom predikstolen, men kan vara en äldre altartavla, föregångare till den större som nu utgör altaruppsats i nuvarande kyrkan. Bibelcitatet sannolikt ej ursprungligt. Tidigt 1600-talsarbete. På väggen bakom predikstolen hänger en målning föreställande en bedjande person, en målning som härrör från den gamla kyrkans läktare, den har samma form som de tidigare nämnda målningarna på läktarbröstningen.