Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster STRÖMSTAD KROKEN 13:1 - husnr 1, KROKSTRANDS KAPELL

 Byggnad - Beskrivning

KROKSTRANDS KAPELL (akt.)
2003-09-18
Interiörbeskrivning
KYRKORUMMET är stämningsfullt, med en barockinspirerad arkitektur som också har inslag av för 1920-talet tidstypiska former. Färgsättningen, som är sammanhållen och genomtänkt, och går i gröna och rödbruna toner, och skapar ett intimt och stämningsfult kyrkorum, är den ursprungliga från byggnadstiden. All interiör bemålning utförd av C O Svensson, såväl när kyrkan byggdes 1930-31 som vid renoveringen 1966.

Koret är rakt avslutat åt öster och något smalare än långhuset. Det skiljs också från långhuset genom att korgolvet är tre trappsteg högre och genom en tvärbjälke i taket. I en nisch på norrsidan går dörren in till sakristian, och på motsvarande plats på sydsidan finns ett fönster och en förhöjning i golvet, där dopfunten ursprungligen var tänkt att stå. Främre delen av långhuset saknar bänkar, och ger utrymme för kör, piano etc. Läktaren i väster är till stor del indragen ovanför vapenhuset, dvs i tornets nederdel, och går alltså inte ut över bänkkvarteren, med undantag för ett smalare parti kring ingångsdörren, där det finns några kortare bänkar under läktaren.

GOLVET är lackat trägolv, från byggnadstiden. I koret är trägolvet mönstermålat i grönt, med olivgröna stjärnor mot en ljusare grön botten. VÄGGARNA är klädda med en släthyvlad panel, målad i ljust grått, med en brunmålad bröstning inne i bänkkvarteren. TAKET är ett brädtak, med plana partier längs sidorna och ett förhöjt och delvis välvt mittparti. Tvärs över taket går tre tvärbjälkar, rödbruna med en dekor i grått och vitt. Taket är huvudsakligen grönt, med fältindelningar på de plana ytorna långs sidorna, målade rosetter kring ljuskronornas fästen, och en barockinspirerad dekormålning i profileringarna kring det plana partiet överst i taket.
INGÅNG finns i väster från vapenhuset. Dubbla trädörrar med det för ingångsdörrarna karaktäristiska motivet med rundlar och meanderslingor, målade i grågrönt med marmorering i rundlarna. I koret finns flera dörrar, till sakristian, samt till tre mindre förråd. Alla dessa är spegeldörrar, barockinspirerade, med en stor spegel omgiven av en kraftig profilerad list. Dörrarna är grågröna, med en marmorering i spegeln. FÖNSTREN höga halvrunt avslutade träfönster med förhållandevis kraftiga korsposter, målade i brunt, och med blyinfattade glas. Fönstren är kopplade och från byggnadstiden.

SAKRISTIA - På korets norrsida, samtida med kyrkan. Inredningen är från byggnadstiden, med golv av brädor (nu täckta av matta), panelväggar målade i en svag brungrå marmorering, och ett brädtak målat i grönt med en bård runt om samt kring lampfästet. Dörrar till vindfång, skåp och till koret är av samma typ som dem som sitter i koret (se ovan), och även målade på likande sätt. Två modernare skåp finns, men de har fått dörrar och bemålning av samma utseende som de ursprungliga. Fönster i öster och väster, med blyinfattade glas och bruna omfattningar.

VAPENHUS - I väster. Golv av lackade brädor, panelklädda väggar målade i ljusgrått, och ett brädtak med synliga takbjälkar, ljust grönmålat med dekormålade ornament. Trappor till läktaren i nischer på ingångssidan, och jämte dessa förråd och WC under trapporna. Innanför ytterdörren ett vindfång av liknande utseende, dock med kalkstensgolv. Dörrar till vindfång och kyrksal av motsvarande utseende som ytterdörrarna, med rundlar och meanderslingor, målade i grågrönt och med marmorering i rundlarna. Övriga dörrar av samma utseende som i kor och sakristia. Allt från byggnadstiden.

INREDNING med något undantag helt från byggnadstiden.

ALTARE - Placerat mot östväggen. Av trä, med en rödbrun draperimålning på alla sidor.
ALTARRING - Sluten rektangulär, med insvängda hörn. Gråmålad med marmorerade fyllningar, och genombrutet gallerverk i mitten, grått med förgyllt kors. Svartmålad överliggare, knäfall klätt med svart läder.
ALTARUPPSATS - Placerad mot östväggen, på altarets bakkant. Uppsatsen är i sin utformning inspirerad av medeltida altar- och helgonskåp. I MITTEN en Kristusfigur, placerad i en nisch med en genombruten baldakin över, med gotikinspirerade former. Över detta en förgylld treenighetssymbol omgiven av en strålkrans. PÅ SIDORNA fyra rektangulära tavlor med evangelistreliefer i profil inom skulpterade ramar, de yttersta något framböjda. Målad i milda kulörer och med förgyllda ornament och glorior. Utförd av Valfrid Andersson i Forshälla 1930. Konserverad 1967.

PREDIKSTOL - Placerad på norrsidan i hörnet mellan långhus och kor. Består av korg och ljudtak. KORGEN är åttkantig och har raka sidor som går ner till golvet. Understa delen har en rusticering (stenimitation) i grått, därovanför är sidorna indelade i rödbrunt marmorerade fält med smala grågrönmarmorerade lister runt. I fälten finns förgyllda ornament i form av kors, nattvardskalk, bibeln och lagtavlorna. Under överkanten går ett textband: "Vår Guds ord förbliver evigt". Väggen över korgen är bemålad med ett draperi i brunt och grönt. LJUDTAKET är åttkantigt likt korgen, men är större, och har kraftigt nedhängande krenelering och profilerad överkant, allt målat i rött och grönt med förgyllningar. Konserverad 1967.
DOPFUNT - Placerad på korets sydsida, med ett enkelt dopaltare på väggen intill. Var ursprungliggen tänkt att stå i nischen strax intill, men blev då mindre synlig från långhuset. Dopfunten är av trä, och förhållandevis liten. Den har en fyrkantig underdel i form av en piedestal, med fyllningar på sidorna. Ovanpå denna står en fyrkantig skål, med starkt skrånande undersida och insvängda hörn. Skålen är rödbrun, med en förgylld dekoration kring foten, och har ett lock av motsvarande utformning, krönt av ett kors i ett klot. Ritad av kyrkoarkitekten. Konserverad 1967.
BÄNKINREDNING - Öppen bänkinredning i två kvarter utefter långväggarna, och utan bänkskärm längst fram mot koret. Raka gavlar med utanpåliggande pilasterliknande fyllningar, barockinspirerade. Ryggarna är indelade i speglar. Bänkinredningen är brunmålad med mörkgrå överliggare, och med gavlarnas pilastrar marmorerade i mörkare grönt. Bänkskärmarna längst fram har vid något tillfälle tagits bort.
LÄKTARE - Musikläktare i väster. Mittpartiet något utskjutande, uppburet av fyra fyrkantiga pelare, men huvuddelen av läktaren är indragen ovanför vapenhuset, dvs i tornets bottenvåning. Pelarna är marmorerade i grågrönt, och har meanderslingor i sina kapitäl. Läktarbarriären har en barockinspirerad grundform, med insvängda sidor. Framsidan är fältindelad med lister och har i mitten en rundel med en snidad dekoration i form av ett förgyllt kors med blad runt om. Målad i röd, grön och brun marmorering. Konserverad 1967.
ORGEL - Orgelfasaden har en enkel utformning, indelad i fem delar. De från kyrkorummet synliga delarna är målade i rött och grönt, med förgyllningar. Orgelverk och orgelfasad från 1958, byggt av Nordfors & Co orgelbyggeri, Lidköping.
NUMMERTAVLA - En enda, placerad på väggen till höger om koret. Rektangulär svart siffertavla med insvängda hörn, omgiven av en profilerad ram, målad i rödbrunt och grått samt försedd med krönornament i rött och guld.
KLOCKOR - I tornet hänger en klocka. Den är försedd med inskription och gjuten av Bergholtz i Stockholm 1931.
BELYSNINGSARMATURER - De flesta viktigare belysningsarmaturer är från byggnadstiden, eftersom kyrkan var elektrifierad redan från början. Elektrifierade malmkronor över mittgång och kor, troligen ritade av kyrkoarkitekten, och tillverkade av Matousek, Göteborg. Tidigare fanns också lampetter i långhuset med motsvarande ursprung.
Två lampetter i koret av skulpterat och förgyllt trä, möjligen av samme Valfrid Andersson som gjort altartavlan.
Över ingångsdörren sitter också en ytterbelysning som är från byggnadstiden.