Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster ALE NÖDINGE-STOMMEN 9:1 - husnr 1, NÖDINGE KYRKA

 Byggnad - Beskrivning

NÖDINGE KYRKA (akt.)
2005-05-12
Interiörbeskrivning
Kyrkorummets skepnad härstammar från 1727 då kyrkan förlängdes åt öster och försågs med tresidigt kor. Rummet är relativt långsträckt och har orgelläktare samt entré från vapenhuset i väster. Bänkinredningen är sluten och löper ända till väggarna. Förutom mittgången finns en gång till en dörr på södra långsidan. På korets norrsida finns en dörr till den vidbyggda sakristian. De vitmålade väggarna genombryts av rundbågiga fönster. Inredningen är bemålad i dova kulörer, främst i rött och mörkbrunt, varför kyrkorummet upplevs som relativt mörkt. Interiören domineras av takmålningarna från år 1734 samt av den rika barockinredningen, huvudsakligen tillverkad under 1730- och 1740-talet.

LÅNGHUS
GOLV - Kvadratiska stenar av ölandskalksten i gångarna, förhöjt brädgolv av omålad furu under bänkarna.

VÄGG - Väggarna är vitputsade och slevdragna. Slät rödmålad bröstning av skivmaterial med ådring i svart och vitt samt svart överliggare.

PORT - Helfransk, smal dubbeldörr med rakt överstycke, tunt laserad i en grå kulör. Två stående fyllningar med en mindre liggande i mitten på varje dörrblad. Dörren bedöms vara från sent 1700-tal eller tidigt 1800-tal.

INNERDÖRRAR - Dubbeldörren åt söder är helt lik porten till vapenhuset och är samtida med denna.

FÖNSTER - Två rundbågiga fönster åt norr och två åt söder, belägna i djupa nischer. Korspost, ospröjsade innanbågar och snickerier målade i en ljust grå kulör. Ett spröjsat takfönster åt söder och ett åt norr över läktaren.

TAK - Flackt tunnvälvt trätak, bemålat av Alexander Fox år 1734. De modifierades av M B Wallström från Lödöse år 1899. Sedan dess har de ursprungliga målerierna eller delar av dem framtvättats och konserverats år 1940 samt 1985-86. Taket över korpartiet är bemålat med en framställning av treenigheten där anden symboliseras av en duva. Över mittgången är Kristus avbildad som världsdomare och under honom syns yttersta domen med bland annat Moses och den "sky av vittnen" som omtalas i Efesierbrevet. Längre åt väster följer de osaligas hemvist som symboliseras av eldslågor, demoner och drakar. Över läktaren är paradiset avbildat vilket får anses som relativt ovanligt eftersom helvetet oftast är målat längst åt väster på samtida bemålade kyrktak. Längs med takets sidor syns kartuscher med målningar av de sex skapelsedagarna, inramade av akantusmotiv och festoner i grå kulörer mot orangeröd botten.

Taklisten består av en karnis med rundstav nedtill, samt underst en synlig del av remstycket. Karnisen är bemålad med en akantusbård i grått och vitt mot röd botten, denna förekommer även som avdelare mellan kartuscherna och takets mittparti. På rundstaven syns ett målat kymation i grått medan remstycket är brungrått och odekorerat i övrigt. Över kyrkorummet finns fyra tvärgående bjälkar som på sidorna pryds av den akantusbård som återkommer på taklisten. Bjälkarnas undersida är grå med klockliknande blommor i vitt och grått.

LÄKTARUNDERBYGGNAD - På södra sidan under läktaren löper en svängd trätrappa upp till läktaren med smala omålade plansteg och gråmålade sättsteg. Under trappan finns ett inbyggt förråd med väggar av slätpanel laserade i grått mot kyrkorummet. Trappans inre vägg vetter mot västmuren och består av breda, hyvlade brädor som målats i en grå kulör. På norrsidan under läktaren finns en delvis inbyggd herrskapsbänk från 1760-talet med entré genom en smal gråmålad enkeldörr som vetter mot söder. På västväggen över ryggstödet syns en målning från 1700-talet, gjord direkt på breda brädor och föreställande fariséen och publikanen. Bänkens gråmålade ryggstöd är enkelt gjord av breda brädor, sitsen är brunlaserad. I det omålade trägolvet finns en fönsterförsedd öppning i vilket kyrkans medeltida kullerstensgolv som framtogs 1981-82, är synligt.

KOR
GOLV - Det slipade korgolvet av ölandskalksten är förhöjt i ett steg framför främsta bänkraden och förenas med golvet i mittgången med en gråmålad ramp i trä.

VÄGG - Lika långhuset med undantag för bröstningen som här består av slätpanel som saknar ådringsmålning.

INNERDÖRR - En dörr med överstycke leder till predikstolen, denna beskrivs närmre under rubriken predikstol. Dörren till sakristian i norr är en ljust gråmålad enkeldörr med två liggande fyllningar och en större stående i mitten. Med stor sannolikhet samtida med sakristian.

FÖNSTER - Två fönster i koret med samma utformning som de i långhuset.

TAK - Se beskrivning av tak över långhuset.

FAST INREDNING
ALTARE - Altaret är med största sannolikhet tillverkat kring 1898-99 och har även moderniserats i efterhand. Rektangulär form, rödmålat med snidade bladornament i gulbruna kulörer i tre ramar på framsidan. Mellan ramarna sitter en vertikal rad med snidade klockliknande blommor, bemålade i samma kulör som ramarna. I mittersta ramen en blå kartusch med texten Philip, 2:10. Dessa snidade ornament är tagna från barriären i den altarring som Johan Petter Weber tillverkade år 1741. Svartmålad skiva av plywood eller liknande upptill.

ALTARUPPSATS - Altaruppsatsen är gjord 1730 av Johan Petter Weber och målades senare av Alexander Fox. Uppsatsens skurna sidostycken av akantusornament kan eventuellt härstamma från en äldre altartavla gjord 1675 av Lars Christiernssen. Akantusornamentik av detta slag förekommer även på sidorna av överstycket.

Arkitektoniskt uppbyggd i två våningar samt predella som avskiljs från varandra genom förkroppade listverk i vitt, grönt och guld. Själva ramverket är målat i en brun kulör. På predellan syns nattvardsscenen i en förgylld rektangulär ram med rundade sidor. Målningen flankeras på båda sidor av tavlor med avbildningar av verktyg samt sidostycken av akantus. Huvudmotivet består av en snidad Kristus på korset mot en målad bakgrund, insatt i en rundbågig förgylld ram med korsarmar. Det omges på sidorna av dubbla vridna kolonner med akantus- och volutkapitäl. Kring kolonnerna slingrar sig bruna vinrankor med bronserade inslag. Mellan kolonnerna står på ena sidan evangelisten Markus, på andra sidan Lukas. Vid sidan av dessa står de båda andra evangelisterna och längst åt sidorna sitter skuren bladornamentik. Listverket mellan huvudmotivet och överstycket pryds av putti som håller textband samt ett änglahuvud. På överstycket en målning av gravläggningen i förgylld ram med rundbågig överdel. Flankeras av ett par vita vridna kolonner med vinbladsrankor. På sidorna änglar med passionsverktyg. Överst Kristus triumfator med foten på ormen, på sidorna syns stående änglar.

Altaruppsatsen flankeras av två relativt stora, fristående skulpturer föreställande Jesus och Moses. Bildhuggaren är okänd men man vet att de stofferades redan under 1700-talets första årtionde. Figurerna är placerade på bruna, enkla pelare som upptill kröns av ett skuret ornament med frukter, blommor och blad samt en kartusch med text och ett änglahuvud. Dessa skulpturer har varit placerade alldeles framför den första bänkraden under en period, men tillbakaflyttades kring år 2001 till en tidigare placering.

ALTARRING - Rundad, fristående altarring i tre sektioner. Den byggdes år 2002 av dockor som tillvaratagits från en äldre altarring, tillverkad 1898-99. Dockorna är avfärgade i vitt med förgyllda lister och marmorering i grått. Knäfall och överliggare klädda i ett blått tyg. Delar av den ursprungliga altarringens genombrutna barriär smyckar nu altarets framsida.

BÄNKINREDNING - Den slutna bänkinredningen ansluter till väggarna och består av tre kvarter, två i söder och ett i norr. Den härstammar huvudsakligen från 1898-99 men bänkdörrarna är av allt att döma från 1740-talet. Vid renoveringen 1898-99 kortades emellertid dörrarna av samt kläddes med panel och bemålades med ekimitation. 1933 togs detta bort och den ursprungliga färgsättningen framtogs samtidigt som de övriga delarna byggdes om eller byttes ut i sin helhet.
Bänkinredningens ramverk är målat i en mörkbrun kulör, överliggarna är svarta med utskuren profil på ovansidan. Dörrarna pryds av en rödmålad fyllning med rundat överstycke och grön profilerad ram. Över fyllningarna en målad dekor i vitt med slingor och växtinspirerade inslag. Upptill på dörren en numrering i guld. Ålderdomliga smidda gångjärn, samtida med dörrbladen. Gavelstyckena pryds av en lodrät klockliknande dekor som målats i vitt. Bänkskärmarna är dekorerade med rödmålade liggande fyllningar. Fyllningarna på skärmarna vid sidogången smyckas även av en marmoreringsliknande dekor i svart och rosa. Bänkarnas innandöme är rödmålat med ådringsmålning i svart, rosa och gult. På baksidan av ryggstöden ett psalmboksstöd i gråbeige kulör samt en rosamålad bokhylla på den nedre halvan. Rödmålat fotstöd, lösa sittdynor i ett rött tyg på sitsarna. Den släta panelen längs väggarna är målad på samma sätt som bänkarnas innandöme.

PREDIKSTOL - Predikstolen tillverkades 1741 av Johan Petter Weber. Korgen är femsidig med rak trappa åt öster och ljudtak. Korgens ramverk är svartmålat. På korgens sidor sitter skulpturer av Salvator mundi, evangelisten Johannes samt lärljungarna Jakob, Paulus och Peter, insatta i rektangulära förgyllda ramar mot blå botten. Korgens hörnen pryds av en skuren klockliknande dekor avfärgad i bruna kulörer och upptill över hörnena sitter änglahuvuden. Den profilerade överliggaren, som fortsätter längs med trappbarriärens övre kant, är marmorerad i grönt, rött och blått mot vit botten. Korgen avslutas nedtill med en brunmålad bladvulst samt under denna, en nedhängande dekor med volutliknande form. Undersidan pryds av en krona av skurna konsoler som målats i bruna kulörer liksom den åttasidiga foten. Trappbarriären har svart ramverk liksom korgen och två blå fyllningar som pryds av en skuren akantusornamentik avfärgade i bruna kulörer. På barriärens nedre del syns ett karnisformat listverk med samma färgsättning som överliggaren. Korgen och barriären är rödmålade på insidan medan trappan är gråmålad.

Entré till predikstolen sker genom en svartmålad dörr som är sammanbyggd med trappbarriären. Dörren smyckas av tre blå fyllningar med ram i guld och rött. Den mittersta fyllningen är stående medan de andra båda är mindre till storleken och liggande. I den övre fyllningen sitter en kartusch i blått med texten anno, en likadan kartusch med inskriptionen 1741 sitter i den nedersta fyllningen. Vegetativ skuren ornamentik i den mittersta fyllningen samt på ramstyckena kring dörren. Ramverket avslutas upptill med ett listverk samt ett överstycke med akantusornament, en rödorange textförsedd kartusch samt överst en ängel.

Det åttasidiga ljudtaket är på sidorna dekorerat av ett listverk marmorerat på samma sätt som korgens listverk. På sidorna sitter änglahuvuden. Blå kartuscher står på taket mellan apostlar som placerats rakt över hörnena med sina respektive verktyg. Mitt på takets ovansida är en krona uppbyggd av voluter, denna kröns av en bevingad ängel som håller en krona i handen. Längs takets kanter hänger skurna brunmålade festonger. Det förhöjda innertaket är blått med delvis marmorerad ram runt om. Mitt i taket en förgylld sol från vilken en vit duva hänger.

ORGEL - Kyrkorgeln byggdes 1981-82 av Grönvalls orgelbyggeri och står placerad på läktarens norra sida intill väggen. Dess asymmetriskt uppbyggda fasad är indelad i två sektioner med olika höjd och S-formade krön upptill. Sektionen längst åt söder är smalare och högre än den norra. Båda sektionerna upptas i sin helhet av varsin öppning i vilka ett antal orgelpipor med olika höjd är placerade. Ramverket är laserat i en brungrå kulör medan de båda öppningarna omramas av ett rödmålat listverk. Allra överst i öppningarna syns bakom piporna ett galler i trä, avfärgat i en orangeröd kulör. På orgelfasadens nedre parti är en stående fyllning infälld på var sida om spelbordet, dessa är laserade i en gråbrun kulör.

LÄKTARE - Läktaren i väster upptar rummets fulla bredd och har ett framspringande mittparti. Den bärs upp av sex rundade pelare med svampmålning i grönt och ett listverk upp- och nedtill i samma kulör. Pelarna har en kvadratisk bas med rundade hörnen från midjehöjd och ned. På 1920-talet utvidgades och ombyggdes läktaren, då tillkom fler pelare.

Läktarbröstet har ett brunmålat ramverk och är bemålat på 1600-talet med bibliska scener ur Jesu liv. På läktaren är årtalet 1669 skrivet. Vissa källor menar emellertid att denna siffra kan ha ändrats i och med de arbeten som gjordes i kyrkan år 1898, och att målningarna i själva verket kan ha gjorts ett par årtionden senare. Bilderna närmast ytterväggarna är enligt uppgift senare tillkomna, vilket kan härledas till kyrkans breddande år 1727. Bilderna är utförda direkt på breda plank. De har rektangulär form och har ingen egentlig ram, bara en enkel och smal målad list i svart och grått. Över målningarna står en inskription som hör till varje bild. I läktarbröstets nederkant ett nedhängande understycke med utskuren profil och målad bladdekor i grått och svart. Överliggare upptill i brunt med listverk under i brunt och grått. Skyddsräcke av trä överst, avfärgat i en brun kulör.

Läktarutrymmet är relativt litet och används idag delvis som förråd. Här finns två fasta och öppna bänkar som målats grå, samt ett antal löst stående bänkar utan ryggstöd. Golvet i trä är delvis klätt med plastmatta. Läktarbarriärens baksida är gråmålad och väggarna är klädda i grå slätpanel.

SPECIFIKA INVENTARIER
DOPFUNT - Dopfuntens cuppa av täljsten är daterad till 1200-talet. År 1744 kompletterades den med fot, lock och ljudtak av trä, utförda i barockstil av Johan Petter Weber. Cuppan är cylindrisk med rundad nederdel som övergår i en kort, nedåt något skrånande skaft. Dess liv är utsmyckat med en fris i relief med akantusornamentik, medan själva randen upptill är dekorerad med zig-zagformade band med punkter samt tre- och fyrblad i svicklarna.

Trälocket ovanpå cuppan består av en krona uppbyggd av voluter. Den fyrsidiga foten smalnar av upptill och pryds på alla fyra sidor av akantusblad. Den sexsidiga baldakinen har ett blåmålat undertak, i dess mitt en utskuren förgylld sol från vilken en vit duva hänger. Takets sidor är avfärgat i svart med en inskription som löper runt om. På takets hörnen står figurer med palmblad, mellan dessa syns små kartuscher. Mitt på taket står en sexsidig lanternin med svart ramverk och förgylld ram kring öppningarna, som har rundbågig avslutning upptill. Lanterninens hörn är ornamenterat med utskurna, klockformade blommor. Allra överst på lanterninen tronar en bild av Kristus med ett barn på armen.

NUMMERTAVLA - I kyrkan finns tre nummertavlor. En står placerad i koret på ena sidan av altartavlan, en står bakom främre bänkkvarteret i söder och ytterligare en finns uppsatt i vapenhuset. Den sistnämnda härstammar från 1768 enligt Bror Anderssons "Nödinge kyrka". Den nummertavla som sitter intill altartavlan är enligt den ovan nämnde Andersson sannolikt ihopsatt vid renoveringen 1899 av ramrester som då hittades på vinden. Detta bekräftas av en not från en konserveringsrapport gjord på 1980-talet, där det står att ramen sannolikt gjorts av fragment från en 1600-talsinredning. Denna tavla, som står på brunmålat stativ, är rektangulär och omges av en rödmålad och förgylld ram samt brunmålad, genombruten bladdekor. På sidorna sitter änglahuvuden, nedtill syns en röd kartusch med inskription och på krönet står två putti som håller en lyra.

Tavlan som står bakom det främre bänkkvarteret på sydsidan är nästintill kvadratisk med mörkgrön slät ram dekorerad med målade slingor i vitt och rött. Sidostycke i rött och grönt på ena sidan. Står på ett kort stativ i svart med prickig grön och röd dekor.

VAPENHUS - Vapenhuset i väster har invändigt en rektangulär form med vitputsade väggar, obehandlat trägolv och plant tak med synliga bjälkar under. Taket är bemålat med bladslingor i vitt och svart med röda och gula blommor, samt prickar mot grå botten. Dessa målningars ålder är inte daterade till skillnad från de takbrädor som är uppsatta på vapenhusets norra vägg. Dessa brädor, som upptäcktes i samband med renoveringen 1981-82, har tidigare utgjort tak över kyrkorummet men har under många århundraden använts som golv på läktaren. Liksom vapenhusets tak är det bemålat med blad och slingor i svart och vitt och det tros vara utfört under sent 1600-tal eller tidigt 1700-tal i den äldre Läcköskolans stil.

I vapenhusets östra vägg finns en stor och bred, rundad öppning där dörren sitter omgiven av vitmålad slätpanel. Öppningen finns i den vägg som delvis består av bevarat medeltida murverk. I vapenhusets sydvästra hörn en trappa med synligt lopp mot väster, därefter följer en gråmålad enkel bräddörr och ett inbyggt trapphus. Detta trapphus är klätt i grå panel som dekorerats som taket med vita och svarta slingor med inslag av blommor i rött.

I vapenhusets västvägg finns ett litet stående fönster med tre lufter i ytterbågen och vita snickerier. Porten är gråmålad med rakt överstycke och stående panel samt äldre rundat vrede i metall.

TORN - Ej besökt. Tre våningar. Den ena klockan är enligt uppgift möjligen medeltida, den andra är från 1671.