Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster ANEBY VILDVINET 3 - husnr 1, ANEBY KYRKA

 Byggnad - Beskrivning

Aneby kyrka (akt.)
2011-11-24
Interiörbeskrivning
Gamla kyrkan fungerar sedan 1997 som församlingssal. Bortsett från att fast inredning som altare, altarring, predikstol, bänkar och orgel avlägsnats så är rummet i stort intakt sedan byggnadstiden. Möbleringen utgörs idag av bord och stolar. Uppbyggnaden är och har varit traditionell med tydlig riktning österut mot det tre trappsteg högre liggande koret. I väster är vapenhus och över detta en läktare. Golvet utgörs av smala granbrädor, idag slipade och mattlackade utan pigmentering. Väggarna är slätputsade och målade med en tät vit färg. Den gamla altarväggen i öster är klädd med oputsat rött tegel. Från den gamla altarplatsen och upp till tak är en färgstark muralmålning av grännakonstnären Georg Trapp, komponerad kring ett förgyllt träkors. I korets södra vägg är dekorativa vertikala murgenombrytningar och den igensatta dörren till före detta sakristian. De höga fönstren i norr har ursprungliga vitmålade träbågar med blyinfattade antikglas och fönsterbänkar av polerad kalksten. Det något smalare koret har tjockare väggar som ger en djup och stämningsfull fönsternisch. Mot kyrktorget i söder är åttkantiga fönster med bruna lister. Till vapenhuset leder gråmålade pardörrar med kvadratiska fyllningar. Till kyrktorget i söder är två släta gråmålade lamelldörrar från 1997. Taket har en tredingsform, något lägre i koret. I långhuset är det klätt med omålad glespanel av furu, i koret intäckt med vitmålade skivor. Från taket hänger sex stycken ljuskronor av mässing, donerade 1958 av medlemmar i församlingen. Den ursprungliga läktarbröstningen i väster är utformad som ramverk med rektangulära fyllningar, målat i grönt och beige med inslag av förgyllning. Själva läktarutrymmet är sedan 1997 avskärmat med en glasvägg med indelning av omålade furubågar. Vid övergången till koret hänger på norra väggen ett porträtt i olja av initiativtagaren till kyrkan, överläraren Oscar Granström.

Nya kyrkan har en åttkantig plan och är en modern centralkyrka där gestaltningens fokus ligger på samlingen kring nattvardsbordet. I linje med detta är bänkarna vinklade mot altaret som är placerat i rummets sydvästra del. Likväl kvarstår traditionella drag som mittgång för procession fram till kor och det faktum att bänkarna är fasta. Orgeln är placerad i nordväst och på motsatt sida i sydost är manöverpulpet och lekplats. Kyrkorummet förbinds i nordost via fyra portar med kyrktorget. Golvet består av rektangulära plattor av polerad brun kalksten. På några punkter är smidesgaller för värmegravar. Väggarna är klädda med tunt laserade skivor av björkfanér. Från hörnen reser sig kraftiga böjda limträbalkar i grön lasyr som bär taket och lanterninen. Taket är klätt med omålad furuspont. Från lanterninens fönsterband silar ljus ned, vilket förstärks av ljuset från en stor ringformad mässingsarmatur. I lanterninen är synliga bjälkar i grågrön lasyr som bär upp spiran. Portarna till kyrktorget är släta pardörrar med omålad furubeklädnad. Dörrlisterna är grönmålade. Blickfång i kyrkorummet utgör altarväggens åttkantiga fönster med glasmålning av Winfried Baier, Tranås, föreställande ett kristusmonogram och utförd i de liturgiska färgerna.

Altaret i omålad ek är fristående för att möjliggöra mässa versus populum. Invid altaret står en ambo av standardmodell och en dopfunt i trä, målad i rött och guld. Foten är korsformad, men övergår upptill i en rundel med smidda armar som bär dopskålen. Orgeln är byggd 1963 av A Magnusson, Göteborg, och överflyttad från gamla kyrkan varvid den modifierades något. Omfånget är tolv stämmor fördelade på två manualer och pedal. Fasaden är symmetriskt uppbyggd med två stora sidofält som flankerar ett mittparti med luckförsett positiv och därovan ett öververk. Gestaltningen är modernistiskt stram och rätvinklig, enda dekorationen är de omålade trägaller som bildar fond till fasadpiporna i fälten. Orgelhuset är målat i grön lasyr med förgyllda lister. Bänkarna är vinklade mot mittgång och altare. Även gavlarna har en vinklad form med dekorativa fyllningar. Bänkarna är helt målade i grön lasyr och har stoppad sits och rygg. Tre bänkar är övertagna från gamla kyrkan.

Kyrktorget fungerar som entré till kyrkan via glasat vindfång i söder. Östra hälften ligger i det gamla församlingshemmet och fungerar som café och kapprum med bevarad öppen spis från byggnadstiden. Den gamla ytterväggen är ersatt med en rad av grönmålade stålpelare. Golvet är här belagt med linoleummatta. I västra delen är det klinkergolv. Väggarna är klädda med glasfiberväv som vitmålats, taket har vita akustikplattor. I norr är två rampförsedda passager in till gamla kyrkan, varav den västra går via vapenhuset. Invid väggen till gamla kyrkan är en dopgrav, konstnärligt gestaltad av John Hansen 1998. Den korsformiga graven är klädd med mosaik, gul med blåa stråk. Två av korsarmarna fungerar som trappor. Mot rummet är ett smitt staket med glasskivor. Som fond mot väggen är ett konstverk ”Far Son & Co” som i form av tre mosaikklädda pelare som symboliserar treenigheten.