Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster ÖSTHAMMAR DANNEMORA 4:1 - husnr 1, DANNEMORA KYRKA

 Byggnad - Beskrivning

Dannemora kyrka (akt.), DANNEMORA KYRKA (akt.)
2004-11
Interiörbeskrivning
Kyrkorummet med sina tre travéer har i koret ett 8-delat kryssvalv, medan de två bakre valven är stjärnvalv av typ Sturestjärna. Korets valv ansätter från väggarnas sköldbågar. Ribborna i de bakre valven och den skiljande gördelbågen utgår från, halvvägs upp efter väggen , kraftigt framspringande stödpartier. Strålarna utgöres av halvstens avfasade tegelribbor med femkantig profil.

Koret avgränsas från långhuset av en triumfbågsvägg med hög, flackt spetsig triumfbåge. Väggen är på norra sidan genombruten för uppgången till predikstolen.
Golvet av hårdbränt tegel ersatte 1956 trägolvet från 1892. I sakristian finns ett par mönstrade tegel från det ursprungliga golvet. Här inlades dock ett nytt trägolv 1729.
Läktaren från 1767 byggdes om och försågs med balustrad 1892.

Kyrkan har i dag fem stora fönster. Gerda Boëthius har hävdat att dessa med sin rundbågeform är exempel på ursprungliga, senmedeltida fönster med stora mått. Att de sinsemellan är olikstora har setts som ett stöd för teorin. Vi vet dock att det västra fönstret och sakristifönstret (det östra?) förstorades 1727 och nordfönstret fanns sannolikt inte alls från början utan höggs upp på 1800-talet.
Östfönstret har en intressant inramning tillkommen 1730-31. Den är sammansatt av delar, skurna i trä med infattande kraftfulla akantusslingor. Vissa rankor är så djupt skurna att bladen buktar sig, får volym och reser sig ur reliefytorna. Ytterst flankeras uppsättningen av klockformade blommor, medan den inåt stramas upp av bladomslingrade kolonner, vars akantusdekorerade bas vilar på altaret. Verket är utfört av bildhuggaren Erik Lindh från Norrland. För målning och förgyllning svarade målarmästare Anders Holmberg. I partiet över altaret är en gråvitmålad relief av äldre datum infattad. Den föreställer nattvarden. Den segrande Kristus-gestalten ovanför reliefen, som avtecknar sig mot fönstret, tillhörde ursprungligen predikstolstaket. 1300-talskrucifixet, som nu finns där, satt tidigare på altaret. Strålglorian kom till 1956, då fönster- altaruppsatsen återinsattes efter att ha tagits ned i samband med 1892 års omfattande renovering av kyrkan. Originalglorian kröner i dag (år 2003) orgelfasaden på läktaren.

Kalkmålningarna, som dominerar kyrkorummet, är inte daterade och mästaren är inte heller känd. Större delen av dem går tillbaka på förebilder i Biblia pauperum. Men också andra förlagor måste ha använts. I Hargs och framför allt Edebos målningssviter finner man ett nära släktskap till Dannemoramålningarna. Dessa dateras till 1514 resp 1515. Möjligen kan Dannemoras vara något yngre. Skälen, som har anförts för denna åsikt kan dock ifrågasättas.

Väggarna och stor del av valven har varit överkalkade. Vid restaurering 1892 togs målningarna fram och restaurerades hårdhänt. Vissa delar kompletterades eller nymålades. Ansvarig för restaureringen av kyrkan i stort var E.A.Ekholm, Uppsala, och för målningarna Edvard Bergh. Namnen på Berghs medhjälpare E. Törnberg, E.Dahl och B.Kronstrand återfinns i valven i mellersta travén.