Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster SÖDERHAMN TRÖNÖ KYRKA 1:1 - husnr 2, TRÖNÖ NYA KYRKA

 Byggnad - Beskrivning

Trönö nya kyrka (akt.)
2006-05
Interiörbeskrivning
Kyrksalen är ett mycket ljust rum med de ursprungliga fönsteröppningarna kvar, tre mot söder respektive norr, samt tre i koret. Från väster kommer ljus in genom det glasade partiet som omger dörrarna mot vindfånget. Det ljust laserade taket av glesa brädor är delat med lägre partier längs murarna samt ett högre i mitten, något bredare än koret. De olika delarna av taket är något välvda och ger därför ett draperat intryck. Väggarna är slätputsade med nischer vid fönstren, fönsterbänkar av grå kalksten och radiatorer med galler nedanför. Koret är den ursprungliga femsidiga absiden med ett halvt stjärnvalv och putsade väggar. Västväggen är brädklädd lika taket i övre delen och putsad i den nedre, med dörrar till sakristian och förberedelserummet. Glaspartier med ramar av trä reser sig i hörnen mot de båda rummen, samt runt dörrarna mot vindfånget. Golvet är belagt med rödbrun kalksten, förhöjt med två steg i koret och körgradängerna framför orgeln. Koret domineras av den breda altartavlan och altarbordet framför. Färgsättningen är hållen i ljusa färger, väggarna är målade i en ljust beigerosa nyans, fönstren i ljust grått och samtliga trädetaljer är trävita.
Sakristian och förberedelserummet är enkelt inredda med väggfasta trävita skåp och sparsam möblering. De är liksom kyrksalen ljusa rum med stora ljusinsläpp och ljust målade väggar. Även golvet av rödbrun kalksten är lika. Taken är här släta och målade vita.

Altaret består av en altartavla med ett fristående altarbord framför. Tavlans motiv är skapat av mosaik i beige och guld och visar molnet som föregick israeliterna genom öknen. Altarbordet av kalksten pryds av ett litet stående kors i ena hörnet. Predikstolen är placerad i höjd med koret och enkelt utformad med släta sidor, ljust målade utan dekorationer. Piporgelns högresta fasad följer takets form och är således högre mot altaret än mot väggen. Den domineras av fem grupper synliga pipor, innefattade i en stomme av ljust omålat trä. Framför står den digitala orgeln av mörkt trä vilken kompletterar piporgeln samt fungerar som spelbord. De grågröna bänkarna är öppna med släta gavlar och stoppade sitsar. Kyrksalens fönster gestaltar olika kristna symboler med bland annat korset, treenigheten och fisken. Ovan entrén hänger en rutmönstrad textil av lin.
Värt att särskilt notera är det så kallade Trönöskrinet från 1200-talet, vilket är det enda bevarade föremålet sedan innan branden. Detta relikskrin kunde räddas genom omfattande konservatorsinsatser och finns nu att bese i ett säkerhetsskåp i västra väggen.

För kyrkorummet och atriumgården utformades ett omfattande konstprogram av hög klass av Ann Magnusson vid Statens konstråd. Detta innefattade bland annat altartavlan och dopfunten av Signe-Persson Melin, kyrkfönstren av Mikael Lundberg, textilen ovan entrén av Marie Gunnarsson och ett förgyllt kors av Gunnar Cyrén.

Tornet är efter branden inrett med en trappa längs murarna upp till klockplanet, där himlen visar sig genom det låga glastaket. I det tidigare vapenhuset finns idag förrådsutrymmen under trappan men fungerar i övrigt endast som passage från kyrkogården till atriumgården och dess läktare. Väggarna utgörs av de brandskadade tegelmurarna som renhuggits, och golvet är belagt med ljusgrå kalksten. De nya klockorna är gjutna i samma storlek som de ursprungliga av Bergholtz Klockgjuteri i Sigtuna