Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster TIERP SKÄRSÄTTRA 2:3 - husnr 1, LÖVSTABRUKS KYRKA

 Byggnad - Beskrivning

Lövstabruks kyrka (akt.), LÖVSTABRUKS KYRKA (akt.)
2008-06
Interiörbeskrivning
Kyrkorummet har karaktären av en stor ljus sal med släta vitputsade väggar som kröns av en profilerad, vitmålad taklist. Det täcks av ett vitmålat spegelvalv av trä. Golvet täcks av ursprungligt tegel som skiftar i gult och rött. Den slutna bänkinredningen är tillverkad av mäster Pihlström från Lövsta. Den har plattskurna dörrar, gavlar och skärmar vars fält åtskiljs av halvbalustrar. Bänkinredningen är aldrig målad och ger ett mycket autentiskt barockmässigt intryck. Det främre bänkkvarteret i öster var avsett för smederna. Bänkvarteret till höger i koret tillhörde bruksherrgården. Längst ner på kvinnosidan, den vänstra sidan, finns två bänkar med trägaller och lås. Det är s.k. skambänkar för dem som dömts till kyrkoplikt.

Altaruppsats, predikstol och orgel utgör praktfulla accenter och fullbordar kyrkorummets helgjutna barockprägel. Det är ej säkert vem som tillverkat altaruppsatsen och predikstolen. Både Burchardt Prechts ateljé och bildhuggaren Herman Buck har nämnts. Orgelfasaden har fått sin form av orgelbyggaren J N Cahman. Altaret och altaruppsatsen har en arkitektonisk uppbyggnad med kolonnuppställning bestående av två kolonner och fyra pilastrar av korintisk typ som flankerar en altartavla förställande Jesus i Getsemane. På kolonnernas utsida står två kvinnoskulpturer symboliserande tron och hoppet. På kolonnerna vilar ett kraftigt bjälklag som bär ett överstycke, med en relief av Kristus, vilket flankeras av putti och urnor med förgyllda flammor. Det hela kröns av ett förgyllt kors. På korväggen hänger två nummertavlor med förgyllda ramar, sannolikt tillverkade av samma hand som predikstolen och altaret. Den slutna altarringen är målad i grått och omsluter en rektangulär golvyta framför altaret som är täckt med obehandlade bräder. Dopfunten av kalksten i barockstil skänktes till kyrkan vid restaureringen 1962 och står framför de östra korbänkarna.

Predikstolen är placerad mitt på västra långsidan och omges av en stor draperimålning i blått. Den består av en korg och är försedd med tak samt trappa med dörr. Korgen är målad i ljusgrått samt försedd med rikt dekorerade och förgyllda sniderier. Taket bärs av två bevingade putti och är också rikt utsmyckat med förgyllda sniderier samt försett med en kartusch med de Geerska vapnet. Dörren till predikstolstrappan samt trappräcket är även de rikt utsmyckade med förgyllda ornament.

Orgeln är kyrkans märkligaste inventarium. Det är den enda större barockorgel i Sverige som bevarats i sin helhet. Den har aldrig genomgått någon större ombyggnad. Fasaden är uppdelad i fyra fristående partier. Ryggpositivet och de flankerande pedaltornen är inbyggda i läktarbarriären medan huvudverket är fristående. Orgelfasaden är målad i ljusgrått samt rikt utsmyckad med akantusornament, musicerande änglar och putti. Orgeln byggdes 1728 av Johan Niclas Cahman, en av Sveriges genom tiderna mest betydande orgelbyggare. Orgelläktaren bärs upp av ett bjälklag med två toskanska kolonner vars ursprungliga rödbruna färg tagits fram och konserverats. Barriären är målad i gråtoner samt försedd med halvbalustrar av samma typ som bänkinredningen.

Kyrkan har fyra stora ljuskronor varav två är nytillverkade 1962 och två är skänkta år 1915. Ljusarmarna på väggarna är tillverkade av mässing.

Sakristian är belägen norr om korgaveln. Öster om altaret finns en dörröppning till sakristian med en ursprunglig helfransk trefyllningsdörr med plattgångjärn. Rummet har en enkel inredning med ålderdomliga golvbräder samt ett vitmålat brädtak. I sakristian finns skåp för textilförvaring mm. I det östra fönstret står ett timglas med stativ av smidesjärn. I sakristian hänger även en oljemålning från 1600-talet föreställande Maria Magdalena. Konstnären är ej känd.