Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster SOLNA NÄCKEN 2 - husnr 1, RÅSUNDA KYRKA

 Byggnad - Beskrivning

RÅSUNDA KYRKA (akt.)
2004-01-01
Interiörbeskrivning
Vapenhuset får sitt ljus från den glasade kyrkporten. Golvet är belagt med kvadratiskt rött tegel. Sidoväggarna är klädda med obehandlat trä, delvis inredda med hyllor för information till kyrkobesökare. Glasdörrar mot kyrkorummet är försedda med galler av konstsmide i vitt med genombrutet mönster som symboliserar den söndertrasade människosjälen. (Lx2004-1309)
Kyrkorummets invändiga väggytor är av samma röda fasadtegel som yttermurarna, men utförda med horisontal mönstermurning. Takkonstruktionen i vitlaserat limträ med naturfärgad träpanel är ett skaltak av åtta hyperboliska paraboloider. Takformen återfinns redan i det förkristna tabernaklet. Ljusbandet under skaltaket är utfört med isolerglas i rostfria karmar. Ljusinfallet ger rymd åt rummet och en öppen svävande verkan åt taket. För att behålla denna känsla även efter mörkrets inbrott ligger en dubbel ramp av gasfyllda rörlampor med varmt ljus på murkrönet under fönsterbandet. Vita ljudabsorbenter i form av vingar hänger fritt från taket.

Golvet i långhuset är belagt med heltäckningsmatta i blågrå ton utom under de främre bänkkvarteren som har linoleumgolv i mörkt blå ton. Koret har golv av linoleummatta i ljusare blå ton. Golvet har en fris av rött kvadratiskt tegel. I korväggens reliefmurning framträder tre kors som symboliserar Golgata. Övriga väggar har snedställda tegel med hålrum för den akustiska effekten. Långhuset är avskärmat mot sidoskeppet med en spaljé i ljust obehandlat trä. Koret är öppet mot sidoskeppet i norr där kyrkans orgel har sin plats, sedan 2002 inflyttad mot kyrkorummet. Orgeln är byggd av Åkerman och Lund och har 18 stämmor. I själva koret står även en svart flygel.

Kyrkorummet har fyra, fasta, öppna bänkkvarter, två öster om korsgången med fyra bänkar i varje och två väster om korsgången med sex bänkar i varje. Bänkarna är av naturfärgad ljus ek med sits och ryggstycke i pergamentvitt s k skaifloor. Till bänkarna har ursprungligen hört knäfall utförda i samma material. De är nu undanställda i fläktrummet i nedre planet. Sista bänken i sydvästra kvarteret är nu placerad i sidoskeppet mot östväggen.

Altaret, dopfunten och predikstolen bildar en triangel. De är utförda i vit Ekensbergsmarmor med inhuggna symboler, bl a ett Kristusmonogram på altarets framsida. Altaret är fristående från korväggen och centralt placerat på ett tre trappsteg högt podium av marmor. Det består av altarskiva på två stöd. Dopfunten är ett kvadratiskt block med en urkarvad cuppa och predikstolen har rektangulär form med dold plattform. Golvljusstakar är placerade vid predikstol och dopfunt. I korgolvet finns beslag efter en altarring. Knäfallen förvaras i förrådet bakom orgeln och används framför allt som sittdynor på förskolegudstjänster, medan själva skranket förvaras i nedre fläktrummet.

Kyrkorummets utsmyckning är gjord av glaskonstnär Erik Höglund, knuten till Boda glasbruk. Som altarprydnad hänger en glasskulptur på tegelmuren, en framställning av Den helige Ande i form av trons "Heliga lågor" utförd i ofärgat glas med indirekt belysning. Högst upp sitter den tronande Kristus, symbolen för Kristi allmakt, omgiven av en mandorla. Inspiration till den i blått, violett och svart med inslag av rött färgade glasmosaiken har Erik Höglund säkert bl a hämtat från Ravennas mosaiker från 800-talet. Mosaiken blir belyst genom korväggens fönsterband.

På altaret står ett kors gjutet i ofärgad, frostad glasmassa, två ljusstakar i glas och två åttkantiga glasvaser av Christer Sjögren (1926-), verksam vid Lindshammars glasbruk. Kormattan "Livets väg" är komponerad av Dagmar Lodén (1904-) i blått och grönt med inslag av brunt och vävd 1987 i Alice Lunds ateljé i flossateknik. Den ursprungliga mattan stals vid ett inbrott 1986 och har ersatts av en replik från samma ateljé. På södra väggen hänger en nummertavla i trä i form av ett skåp. Den har haft sin motsvarighet på norra väggen men har tagits ned med anledning av att orgeln efter flytten täcker platsen där tavlan suttit. Nummertavlan förvaras i förrådet.

Rummet får elektrisk belysning från åtta hängande takarmaturer, geometriskt placerade i förhållande till takets form och väggarnas mönstermurning. Armaturerna består av vita, höga, smala lampkronor där glödlamporna är en del av lampans form. Motsvarande utformning i lampetter sitter på norra, västra och södra väggen. Östväggen har beslag efter ljuslampetter i svart smide, fem på var sida om altaret, som tillkommit senare.

Sidoskeppet i norr innehåller sakristia, skrudkammare, körens skrudningsrum och andra biutrymmen.

Inventarier
Mässhakar och stolor i samtliga liturgiska färger är komponerade av textilkonstnärinnan Dagmar Lodén. På norra väggen i trappan mellan kyrkan och församlingsvåningen hänger en träskulptur av tyskt ursprung daterad till 1500-1600-tal och skänkt av arkitekten Georg Scherman.

Församlingslokalerna i nedre planet består av Johannessalen, som var tänkt att kunna delas av i två studierum, nu möblerat för att användas som ett rum samt Näckrossalen, delbar i samlingssal med öppen spis och klubbrum med fönster i söder.
Det ursprungliga konfirmandrummet är ombyggt till kök. Övriga utrymmen har delvis byggts om eller fått ändrad funktion. Södra entrén som leder till församlingslokalerna har byggts om för rörelsehindrade och hiss har installerats upp till kyrkan.
Uppgifterna är sammanställda av Stockholms läns museum 2007.