Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster SOLNA TORSKEN 6 - husnr 1, BERGSHAMRA KYRKA

 Byggnad - Beskrivning

BERGSHAMRA KYRKA (akt.)
2004-01-01
Interiörbeskrivning
Från torget kommer besökaren genom entrén in i vapenhuset. Härifrån har man kontakt med kyrkorummet rakt fram, sakristian i väster och brudkammaren i öster. En trappa leder upp till läktaren.

Kyrkorummet har en enkel och konsekvent planlösning. Väggar med yta i rå betong är platsgjutna med vertikalt ställda, ohyvlade bräder som gjutformar. Den självbärande läktaren längs norra väggen är utförd i samma material som rummets väggar. Glaspartiet i väggen under läktaren är tillkommet senare. Golvet består av hyvlad, grå kalksten i fallande längder. I koret finns partier med större kvadratiska ytor av hyvlade kalkstensblock. Taket av betong är plant med synliga balkar av betong.

Ljuset spelar en avgörande roll för rummets gestaltning. Koret har fått en stark dominans genom fönsteröppningar från golv till tak i norr och söder. Gardinlufter i ljus textil har sekundärt hängts upp vid fönster mot söder och ställbara solfångare av grå träfiberplattor har monterats i de högt placerade fönstren mot söder.

Altare, dopfunt och predikstol är gjutna i betong med kuben som utgångspunkt. Altarbordet är fristående från väggen och pryds av ett broderat brun. På altarbordet står ett krucifix och sex ljusstakar i rostfritt stål på träfot. På väggen bakom altaret hänger en textil i applikationsteknik av Anna-Lisa Odelqvist-Kruse, tillverkad 1954 på Libraria. Den återger motiv ur Jesu liv samt Kristusmonogrammet. Mattan framför altaret är komponerad 1973 av Birgitta Modig och vävd i röllakansteknik med mönster i röda och blå färger. Knäfallet i sektioner är undanställt bakom altaret intill östra väggen. Dopfunten är placerad i norra delen av koret. Till den hör en dopskål av silver som till formen överensstämmer med inredningen. I korets södra del är predikstolen placerad. Den är invändigt klädd med japansk ek. I koret står även en sjuarmad ljusstake i svart smide.

Långhusets två bänkkvarter med mittgång och sidogångar ger stadga åt rummets arkitektur. Bänkarna på norra sidan om mittgången var ursprungligen 8 till antal med 5 sittplatser och på södra sidan 14 till antal med 6 sittplatser. Tidigare avslutades bänkkvarteren mot koret med bänkskärmar som nu är borttagna. Antalet bänkar är idag 7 st respektive 10 st och har på norra sidan flyttats bakåt mot väster medan södra sidans bänkar har flyttats framåt mot öster. Bänkarna är från kyrkans byggnadstid och utförda i trä. De var från början klädda med ett tyg i en mild grågrön färgton som vid renoveringen efter branden bytts ut mot ett tyg i en starkt purpurröd färg. Två av bänkarna från kyrkans långhus är nu placerade i koret. En flygel är placerad i långhusets främre, norra del på platsen för tidigare bänkar och bänkskärm.

Takbelysningen består av pendlar i form av cylindrar i mörklackerad plåt, tillkomna vid renoveringen efter branden.

I västra delen av långhuset har orgeln och kören sin plats. Orgeln med elva stämmor är byggd av Åkerman & Lund, Knivsta. Körens stolar, till antalet 16, är ordnade i två rader med provisorisk gradäng längs västra väggen. Den nuvarande stolen är av trä i standardmodell från Kinnarp med klädsel i beige tyg. Okänt var originalstolarna finns eller hur de såg ut.

På den frilagda golvytan i sydväst finns i dag ett arrangemang med runda naturstenar och krukväxter utplacerade. De utgör rester av den "oas" som konstnären Carinne Löfgren-Williams skapade 1985. På södra väggen hänger ett konstverk, Kärleken, en del av konstnärens triptyk Tron, hoppet och kärleken. Mot väggen står ett skåp i furu av standardmodell. Här har även en ljusglob av svart smide sin plats. Utrymmet är tänkt som samlingsplats och lillkyrka.

Sakristian har fått en ovanlig placering vid ingången i väster och prästens väg till altaret sammanfaller därför med församlingens. Inredningen består av altare i trä med knäfall, piscina inklädd i trä samt träskåp med skjutdörrar för förvaring av kyrkliga textilier. Även belysningen av stål och glas är formgiven speciellt för kyrkan. I anslutning till vapenhuset finns ett väntrum för dopfölje.

Församlingslokalerna ligger i souterrängvåningen med separata entréer i söder genom dörrar av stål och glas. Golv i trapphall är täckt med hyvlad grå kalksten i fallande längder. Väggarna i är i obehandlad, formgjuten betong. Kyrkbänk med klädsel i purpur från kyrkorummet står uppställd mot ena väggen. I övrigt är möblering med bord och stolar lika körens stolar.

Samlingssalen består av tre sektioner med skjutbara mellanväggar i trä, vitmålade med beslag i ek. Golvet är täckt med ljus linoleum, och betongväggar är övertäckta med vitmålad väv, troligen sekundärt material. Taket är gjutet i betong, täckt med sekundära akustikplattor. Väggarmaturer i glas och smide med 4 glödlampor har troligen ursprungligen varit placerade i taket. Församlingsprästens rum har kalkstensgolv medan väggar och tak är i obehandlad betong. Takarmatur i glas och smide med fyra glödlampor och bokskåp i teak mot norrväggen tillhör originalinredning.

Övriga inventarier
Ljusstakar i svartmålat smide avsedda för kyrkbänkarna förvaras i förrådet. Fyra mässhakar i de liturgiska färgerna vitt, grönt, rött och violett med tillhörande stolor är tillverkade 1962 i ylle med broderad dekor från Libraria.
Uppgifterna är sammanställda av Stockholms läns museum 2007.