Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster UPPSALA GOTTSUNDA 34:4 - husnr 1, GOTTSUNDA KYRKA

 Byggnad - Beskrivning

Gottsunda kyrka (akt.), GOTTSUNDA KYRKA (akt.)
2008-02
Interiörbeskrivning
Det invändiga kyrktorget är ett stort rum med innertak som sluttar mot innergården. När man träder in i kyrkorummet upplever man det som överraskande högt och präglat av en stor rymd. Kyrkorummet är en stor öppen sal utan pelare. Väggar och tak är klädda med omålad, kvistrik furu. Golvet är indelat i ett karakteristiskt rutmönster av ljus marmor med tegelröda klinkerplattor i fyllningarna mellan raderna av marmor. Rummet är 25 m brett och 16 m långt. Takhöjden i mittskeppet är också 16 m. Ändå skapas genom det kraftfulla taket och den iögonenfallande korväggen en riktning framåt. Mot kyrktorget i väster finns stora träportar och luckor som kan ställas upp och på så sätt skapa ett öppet samband mellan kyrktorget och kyrksalen. Kyrkorummet har en ljus, varm och vänlig karaktär. Carl Nyrén har även svarat för all inredning. Kyrkan är möblerad med bänkar målade i ljust rött samt rader av lösa stolar. Den mycket karakteristiska takarmaturen formgav Nyrén ursprungligen för Västerkyrkan i Lund 1964. Det är ett slags stora ljuskronor av tunna björkskivor överdragna med bladguld. Armaturen bygger på kvadratiska former. De är upphängda med tunna trådar och ger nästan intryck av att sväva i luften.

Altare, predikstol och dopfunt är gjorda i trä och målade i ljusgrått med äggoljetempera. Altaret är placerat på en upphöjd plattform av marmor framför korabsiden. Predikstolen står på golvet norr om altaret. Nära kyrkorummets nordöstra hörn står orgeln med en fasad av furu.

För rummets konstnärliga utsmyckning har i huvudsak konstnären Sven Ljungberg från Ljungby svarat. Han har gjort den stora guldmosaiken på korväggen i absiden bakom altaret. Den skildrar det himmelska Jerusalem och visar Kristus högst upp framför en stor regnbåge och ovanför forsande vatten. På bägge sidor om vattnet finns lövträd med frukter som plockas av kvinnor och män med nutida, vardaglig klädsel.

Dopabsiden söder om altaret är målad med oljefärg på väggpanelen. Målningen visar ett tätvuxet bestånd av höga, gröna stänglar med rosa blommor. Ovanför växtligheten ses en blå himmel med moln. På takfrisen mot norr och söder finns en stor målningssvit av Sven Ljungberg. Sviten består av bilder ur Uppsalas historia från det fornnordiska Gamla Uppsala med hednatemplet fram till byggandet av Gottsundakyrkan. Stilen är naivt realistisk och är förankrad i en folklig berättartradition och erinrar om det senmedeltida uppländska kalkmåleriet.

Kyrkan har en stor ljusbärare i smide av Gösta Josefson som samtidigt är en skulptur av Den heliga familjen. På norra väggen hänger en stor textil väv som visar Den Helige ande i form av en duva bland moln. Textilen belyses bakifrån av glödlampor. Norr om koret ligger sakristian med separat ingång från entrén i norr.

Även församlingshemmet och pastorsexpeditionen är försedd med inredning av Carl Nyrén, t.ex. belysningsarmaturen. Det invändiga kyrktorget har samma golvbeläggning som kyrksalen.