Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster SUNDBYBERG RINGAREN 9 - husnr 1, ALBY KYRKA

 Byggnad - Beskrivning

ALBY KYRKA (akt.)
2005-01-20
Interiörbeskrivning
Kyrksalen täcks av en öppen och vitmålad takstol, delvis överklädd med masonitskivor. Väggarna är målade i grå kulör och avgränsas nedtill av en bröstpanel i pärlspont.
Golvet är belagt med linoleum. Koret, som är något inskjutet i en nisch, markeras med en putsad triumfbåge. I nischens övre del finns ett stort lunettfönster med en glasmålning, som tillkom 1957 av José Samson. Glasmålningen föreställer "Det himmelska Jerusalem med dess tolv stadsportar, livsträdet och strömmen av livets vatten". José Samson är en konstnär med anknytning till Sundbyberg som gjort utsmyckningar i flera av kommunens kyrkor, bland annat i Hallonbergen.

Altarringen och predikstolen hör till kyrkorummets äldsta inredning och anskaffades när kapellstiftelsen tog över kyrkan, under 1910-talet. Sannolikt tillkom altaret under samma tid. Altarringen, som är uppbyggd med en balustrad, kan dock vara äldre och övertogs i så fall begagnad. Predikstolen i söder dekoreras med enkla ramar. Kyrksalen är inredd med lösa stolar av betsad björk från 1950-talet. På orgelläktaren i väster står orgeln som inköptes från Lettland 2004. Till det gamla orgelverket uppfördes en ny orgelfasad. 2002 försågs kyrkorummet med flera skåp under läktaren.

Inventarier
På altaret står ett guldskimrande kors, som skänktes till kyrkan under 1960-talet. Korset är, liksom glasmålningen, utförd av konstnären José Samson. Altarreliefen fick kyrkan i samband återinvigningen 1934, då Alby kyrka övergick till Solna församling. Reliefen är modellerad av skulptören Carl Elmberg. Andra inventarier är gipsskulpturen över dörren till kyrksalsdörren. Den är utförd av Carl Fagerberg. Kyrkans dopfunt tillverkades 1936 av hobbysnickaren Eric Klinthammar. Över kyrksalen hänger två monumentala kristallkronor från 1800-talets mitt. Kalk och patén, vinkanna och oblatask härrör från 1920-och 30-talet, medan kyrkans textilier daterar sig till 1900-talets andra hälft.
Uppgifterna är sammanställda av Stockholms läns museum 2007.