Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster TÄBY LAMMET 2 - husnr 1A, TIBBLE KYRKA

 Byggnad - Beskrivning

TIBBLE KYRKA (akt.)
2005-01-01
Interiörbeskrivning
Kyrkans huvudentré i nordväst leder in till en rymlig foajé med golv av kalkstensplattor och kassettak av betong. En monumental trappa i kalksten och kraftiga, målade pelare binder samman byggnadens olika plan. Runt trappan grupperar sig lokaler för församlingens olika verksamheter. Trappan avslutas med en rund lanternin som släpper in ett flödande dagsljus i byggnadens inre. Högst upp ligger en förhall med takljus och en tung, slät, målad kyrkport av stål. Bakom kyrkportens tunga, släta ståldörrar öppnar sig ett högt, rektangulärt kyrkorum med väggar av glasmosaik. Glas i olika former och färger sammanfogade med blyspröjs är monterade i rektangulära ramar av lättmetall, ursprungligen avsedda att täckas med en mörkare metallist. Väggarna är indelade i vertikala, vinkelställda sektioner svåra att uppfatta på håll. Den 950 kvm stora glasmosaiken är skapad av konstnären Mogens Jørgensen. Han beskriver sambandet mellan kyrkans arkitektur och glasutsmyckningen på följande vis: "Här i Tibble där en bildhuggare är kyrkans arkitekt, känns utsmyckningen som organiskt vuxen in i och samman med arkitekturen. På ett nutida sätt har bildhuggaren gjort det, som de gamla gjorde, nämligen att ge utsmyckningen den arkitektoniska ram, som på samma gång har en självständig visuell kvalitet och är utsmyckningens budskap".

Större delen av kyrkorummet har golv av kalksten i samma nivå. Endast det runda korpartiet höjer sig ett steg. Längs väggarna finns en låg träpanel i grålaserad furu som döljer värme och ventilation. Samma typ av panel, fast högre, återkommer i entrépartiet i bakre delen av kyrkorummet som avskiljande vägg mot hiss och sakristian med förrum. Kyrkorummet avslutas upptill av ett plant tak täckt med ljuddämpande plattor i mörkare grått.

Glasmosaiken är rummets enda utsmyckning. Den bildar fond till det tre meter höga kors i furu som utförts av bildhuggaren Gudrun Stenberg. Koret är placerat på ena långsidans mitt och försett med ett fristående altarbord utfört av bearbetad kalksten i geometriskt raka former liksom dopfunten. Bänkar, knäfall och predikstolen är utförda i grålaserad furu. Inredningen är ritad av arkitekt Göran Kjessler.

Vid bakre väggen står orgeln, byggd i Danmark 1977 av Fredriksborgs Orgelbyggeri i Hillerød. Den var ursprungligen ritad i ett mindre format, men själva orgeln visade sig emellertid inte rymmas i den föreslagna skalan. Därför förstorades hela orgeln med ungefär tre meter på höjden och går nu från golv till tak. Orgelfasaden är ritad av Göran Kjessler.
Utmed ena väggen är gradänger av mera tillfällig karaktär uppställda för kören.
Kyrkans belysning består av åtta höga ljuskronor som hänger ner från taket. Från en mittstav utgår mässingsstavar med glödljus riktade både uppåt och nedåt. Formspråket har en tydlig vertikal verkan till skillnad från det ursprungliga tävlingsförslaget som hade formen av en horisontell vågrörelse. På glasväggarna sitter små lampetter.

Kyrkans liturgiska silver är formgivet av silversmeden Bengt Liljedahl (1932-). Mässhakar i fyra liturgiska färger har ritats och tillverkats av textilkonstnär Maria Triller (1941-). Högtalaranläggningen består av tre högtalare hängande mitt i rummet och två stativ med högtalare kombinerade med nummertavlor.
Uppgifterna är sammanställda av Stockholms läns museum 2007.