Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster BOLLNÄS VÄXSJÖ 7:93 - husnr 1, LOTTEFORS KAPELL

 Byggnad - Beskrivning

Lottefors kapell (akt.), LOTTEFORS KAPELL (akt.)
2006-05
Interiörbeskrivning
Byggnaden har sin ursprungliga planlösning kvar som en variant av den sexdelade planen. Från huvudentrén når man nedre hallen med salen rakt fram och två rum längs vardera kortsidan. Till vänster finns ett genomgångsrum med pentry, ett hissrum med handikappanpassad entré och en salong. Till höger har tidigare funnits en separat lägenhet med egen entré, kök och badrum, samt trappa ner till källaren. Numera används denna till kyrkans barnverksamhet. Nedre salen, med utgång till altanen, är inredd med pelare, boaserade väggar, väggfasta skåp och synliga takbjälkar av fernissat trä. Detta dämpade rum fungerar idag som samlingslokal. Från nedre hallen når man via en trappa den övre, vilken sammanbinder sakristian med övre hissrummet och kapellsalen. Salen sträcker längs hela byggnadens östra sida. En breddning av planen motsvarande salen i nedre våningen markeras av att fasaden skjuter ut åt öster i tre fönsteraxlars bredd. I kapellsalen utgör denna del således ett bredare men även högre ”långhus” med överljusfönster. Utöver de två salarna är samtliga rum moderniserade utan enhetlighet eller ursprungliga ytskikt. Karaktären är skiftande och har skapats främst genom behovsanpassade lösningar.

Utformningen av kapellsalen har den på 1920-talet populära klassicismen som förebild. Rummets karaktär påverkas starkt av väggarnas indelning i upprepade kvadratiska och rektangulära fält med pilastrar och listverk i mörkt betsat trä. Fälten är klädda med tapetväv och svampmålade i ljust gult mot vit botten. Taken är släta och vitmålade och golvet av lackat trä. Samtliga fönster i salen är spröjsade till skillnad från kapellets övriga. På väggarna vid sidan av koret hänger psalmtavlor och i den bakre delen står ett upphöjt orgelharmonium. Från koret nås sakristian via en dörr och från salens bakre del nås övre hissrummet. Utöver de enkla dörrarna till sakristian och hissrummet finns en dubbeldörr till övre hallen, samtliga grönmålade. Värt att notera är även att det i salen fortfarande hänger tidstypiska originalarmaturer i taket.

Koret domineras av det rektangulära altarskåpet i dess mitt. Motivet till att använda ett skåp istället för en altaruppsats är möjligheten att stänga det vid annan, icke kyrklig verksamhet i lokalen. Altarskåpet förenar en medeltida tradition med ett modernt formspråk och framstår som en ovanlig lösning från denna tid. Utförandet är sparsmakat med ett inbyggt altarbord under en altartavla. Motivet skildrar en blå himmel med förgyllda stjärnor inramad av marmorerade pilastrar och fris i grått. Ovan frisen syns duvan målad i vitt mot blå botten. Dörrarnas insidor har var sitt förgyllt kors med målade ramar i grått. Altarskåpet är utfört i trä och betsat, utöver nämnda dekorationer. Framför skåpet avskärmas altaret av en tresidig altarring med balustrad i brunbetsat trä. På korets östra sida står den släta cirkelformade predikstolen utan ljudtak, upphöjd tre steg och enkelt utförd i vitt med förgyllda lister.
Kapellets orgelharmonium i mörkt trä av märket Mannborg är placerat direkt till vänster om ingången från övre hallen. Kyrksalens öppna bänkinredning är fristående med en gång i mitten och en korsgång från entrén i väster. Den är liksom övrig inredning utförd i betsat trä med inramade släta speglar på gavlarna. Sakristian utgörs av ett enkelt inrett rum med vita väggar och tak, funktionellt och sparsamt möblerat.