Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster HOFORS PRÄSTBORDET 2:1 - husnr 1, TORSÅKERS KYRKA

 Byggnad - Beskrivning

Torsåkers kyrka (akt.)
2006-05
Interiörbeskrivning
Kyrkorummets väggar och valv är slätputsade endast med dekorationer i form av gyllene änglahuvuden i valvhjässorna. De höga vitmålade fönstren ger tillsammans med de vita väggarna och valven ett ljust kyrkorum helt i linje med tidens smak. Golvet är belagt med grå kalksten i koret och mittgången medan övriga delar är fernissade plankgolv. I koret ligger även ett flertal gravhällar.

Koret domineras av den stora och sirliga altaruppsatsen i högbarock i dess mitt, med ett Kristusmotiv och flankerande skulpturer på varje av de tre våningarna. Motiven är korsfästelsen, gravläggningen samt uppståndelsen, och skulpturerna avbildar bland annat Johannes, Maria och Moses. Färgsättningen är frodig med detaljer i rött, grönt, gult och blått mot svart botten. De två målade fönstren vid sidan om altaret donerades 1964 och visar Jesu dop respektive Kristi härlighet. Det första målade fönstret, från 1895, ovan altaret är sedan 1949 uppsatt i långhuset. Detta visar den gode herden. I anslutning till koret hänger predikstolen, likaså ett verk i högbarock, av samme mästare som altaruppsatsen. Den åttasidiga korgens huvudmotiv är fyra av apostlarna stående i arkader omgivna av bland annat kolonner och maskaroner. Baldakinen är likaså åttakantig och dekorerad med änglahuvuden, krönt av en krona och ett förgyllt kors och klot. Färgsättningen är densamma som altaruppsatsen och det samtida epitafiet på korets södra vägg.

Bänkinredningen och altarringen från 1949 byggdes för att återskapa en del av det utseende kyrkorummet hade innan 1895 års renovering. De slutna kvarteren är sparsmakade med marmoreringsmålning, släta fyllningar i dörrarna och förhöjda dekorativa fält på gavlarna. Färgsättningen går i blått och grått med accentueringar i gult, rött och grönt. Samma tema och färgsättning återfinns på altarringen. Det äldre skranket på orgelläktaren avviker från bänkarna med ett renare utseende och annan färgsättning. De släta fyllningarna är växelvis breda och smala utan övriga dekorationer, och den heltäckande marmoreringsmålningen går i brunt, grönt och grått. På läktaren finns bänkar i 1895 års utförande fortfarande kvar.

Den stora orgeln upptar nästan hela mittskeppets bredd på läktaren. Fasadens många synliga pipor omgärdas av ett ramverk i grått, rikt dekorerad med bland annat pilastrar, meanderbårder, förgyllda änglahuvuden, festonger och medaljonger, i två våningar. Det djupa orgelverket upptar även större delen av tornrummet. I anslutning till koret står också en mindre kororgel, dominerad av de synliga piporna i ett tunt rundbågigt ramverk i tre delar där mittendelen är högre. Färgsättningen går i grönblått och grått med spelbord och sits i trävitt.

Utöver den fasta inredningen bör dopfunten på sin upphöjda plats mittemot predikstolen, samt sakramentskåpet bredvid dörren till sakristian nämnas. Dessa tillhör kyrkans äldsta inventarier, dopfunten är daterad till 1300-talet och sakramentskåpet till medeltidens senare del, och stod ursprungligen i den medeltida kyrkan. Dopfunten är cylinderformad och saknar helt dekorationer, med ett dopfat av mässing. Sakramentskåpet är ett högt och smalt träskåp med täta järnbeslag under ett sadeltak av spån.

Vapenhuset får sin karaktär av de grågröna marmorerade kolonnerna som bär läktaren. Golvet är belagt med grå kalksten och väggarna är putsade och målade vita liksom taket, med låga breda blyspröjsade fönster. I ena hörnet finns en toalett, byggd 1969, och mittemot en runsten från 1000-talet med ett kors som centralmotiv. I tornet, på våningen under klockplanet, finns fortfarande det gamla hjulet kvar för vinschning av material. Detta rum nås via torntrappan med ingång i södra muren.

Sakristian fungerade under perioden 1904-1949 som gravkor, men i samband med renoveringen återfick den sin ursprungliga funktion. Rummet har slätputsade väggar och tak, avfärgade vita, med en profilerad taklist. Golvet av trä är täckt med en grå heltäckningsmatta. Mot den norra väggen har skåp byggts i rummets fulla höjd och på så vis har ett vindfång skapats vid entrén. Under fönstret i öster står även ett altare. Två stora fönster med smidesgaller förser rummet med ljus, medan vindfånget har ett lunettfönster ovan entrén. Färgsättningen av snickerierna går i huvudsak i grågrönt och grått.

Lillkyrkan ligger högre än koret och har vita släta putsade väggar och tak samt blå heltäckningsmatta på golvet. På de tre ytterväggarna sitter fönster med invändiga luckor av målad plåt. I rummet finns också två väggfasta samt ett fristående skåp, gråmålade och utsmyckade med listverk, fyllningar och dekorativt måleri.