Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster VÄRMDÖ ÖSBY 1:3 - husnr 1, GUSTAVSBERGS KYRKA

 Byggnad - Beskrivning

GUSTAVSBERGS KYRKA (akt.)
2006-05-03
Interiörbeskrivning
Kyrkorummet är enskeppigt med ett lägre absidliknande kor som har ett putsat kryssvalv. Långhusets tak är täckt med ett brunmålat treklöverformat trätunnvalv, en medeltida taktyp. Väggar och korets valv är vitputsade med tresprångig takgesims och profilerade takkonsoler.

Den ursprungliga interiören har förenklats vid två större renoveringar under 1900-talet. Framförallt 1942 års renovering under ledning av arkitekt Erik Fant medförde en förenkling av kyrkorummets utsmyckning i funktionalismens anda då det mesta av jugenddekoren togs bort. Kyrkorummets jugendinspirerade kalkmålningar och grönglaserade tegelbröstning kalkades över. Vidare murades korets runda fönster igen, liksom västgavelns trefönstergrupp samt herrskapsläktaren i södra långhusväggen.

Koret försågs vid 1940-talets renovering med en ny altartavla utförd av konstnären Einar Forseth (1892-1988). Altarringen nytillverkades med geometriska mönster som återkommer i läktarbarriären från samma tid. Det murade altaret härrör från 1970-talets restaurering.

Av kyrkans ursprungliga inredning återstår bänkar och predikstolen som har jugendprägel. De främre bänkraderna togs bort vid 1970-talets restaurering då ett större podium utfördes i långhusets främre del. Läktarunderbyggnaderna som rymmer förråd och brudkammare härrör från samma renovering. Då återställdes den fasta inredningens ursprungliga grönlaserade färgsättning.

Bevarade från byggnadstiden är kyrkorummets järnsmideskronor med tydligt redovisade glödlampor, elektriciteten var modern och skulle inte döljas. Till kyrkorummets ursprungliga utsmyckning hör den dopnisch, som låg under herrskapsläktaren. Nischen är utsmyckad med en keramikrelief i slingrande jugendstil föreställande den vita madonnaliljan och en duva med gyllene gloria. Nischbänken är utförd av polerad kolmårdsmarmor med snäckor i relief.

Golvet i kyrkorummet är utfört av kalkstensplattor, i podiet kompletterat under 1970-talet. Bänkkvarteren har lackade trägolv.

Orgelläktaren utvidgades 1942. Då tillkom den nuvarande läktarbarriären med geometriska listornament, lika altarringen. Orgeln är byggd 1979 av Åkerman & Lund och har 31 stämmor. Orgelfasaden är ritad av arkitekten Ulf Oldaeus samma år. Orgelläktarens golvmaterial består av ett brunt skivmaterial.

Övriga inventarier
Till kyrkans ursprungliga inventarier av stort intresse hör dopnischens dopskål. Den är tillverkad vid porslinsfabriken av grönglaserad keramik efter konstnären H Neyd, daterad år 1904. Till de inventarier som är tillverkade vid porslinsfabriken hör också ett antal porslinsljusstakar. Från byggnadstiden härstammar kyrktornets klockor som samtliga är tillverkade av KG Bergholz i Stockholm 1905-06.

Till kyrkans övriga inventarier hör ett triumfkrucifix utfört av konservator Alfred Nilsson 1943. Förebilden är ett 1300-tals krucifix från Skönberga kyrka i Östergötland. Den nuvarande dopfunten i krysshamrad granit är från 1957. Bevarad från samhällets tidigare träkapell är en oljemålning från 1700-talet som framställer Kristus och den samaritiska kvinnan. Den hänger framför den igenmurade herrskapsläktaren. Till kyrkorummets senare tillskott hör det textila konstverket "Regnbågen" upphängt i treklövervalvet. Verket är utfört av konstnären Kazuko Tamura och sattes upp till kulturhuvudstadsåret 1998.
Uppgifterna är sammanställda av Stockholms läns museum 2007.