Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster ARVIDSJAUR ARVIDSJAUR 6:8 - husnr 2, ARVIDSJAURS KYRKA

 Byggnad - Beskrivning

Arvidsjaur kyrka (akt.), ARVIDSJAURS KYRKA (akt.)
2004-01
Interiörbeskrivning
Kyrkan har ett ovanligt brett, nästan kvadratiskt kyrkorum och en korsform antyds genom att
byggnadens hörn är avskurna av de skråställda, insmugna entréerna i varje hörn, vilket resulterar i lite
kortare sidoskepp, samtidigt som koret sträcker sig ut i en nisch längre än det öppna kyrkorummet.
Koret avslutas i en rak nisch för altare och altarring. Taket är utformat som ett spegelvalv som bidrar
till att kyrkorummets form centreras. Framför orgeln skjuter läktaren också fram något. Läktarna på
tre sidor är djupa och bärs av kvadratiska pelare med profilerade kapitäl.
Väggar och tak är klädda med mönsterlagd panel. Den varieras så att den förstärker rummets
utformning, t ex avslutas fönstren uppåt av stående panel som accentuerar fönstrens höjd. Takstolen
är delvis synlig och bidrar till formrikedomen i kyrkan. Hela kyrkan är målad med övervägande ljusa,
dämpade kulörer och träets profiler och kulörerna medverkar till ett ljus- och skuggspel. Taket är
målat ljust gråblått. Runt taklisten löper en vinröd målad bård. Pelare och pilastrar är utsmyckade och
accentueras med förgyllning. Bänkarna är målade i grå färg. Golvet är ett skurgolv.
Koret ligger ett steg ovanför kyrkorummet. Altartavlan är en triptyk av Ivar Hjertqvist från 1950-
talet. Korset på altaret är det tidigare korset som då stod framför korfönstret. Altarringen är femkantig
med genombrutet räcke av balusterdockor. Predikstolen och dopfunten är klassiskt utformade men
med gotisk anstrykning, med förgyllda ornament. Altartavlan i lillkyrkan kommer från 1700-tals
kyrkan. Siffertavlorna i koret ansluter till orgelfasaden i utförande med spetsbåge och fialliknande
avslutningar. Orgeln är från 1954, men den gamla fasaden med drag av nygotik, av Gustaf
Hermansson är bevarad.
Kyrkorummet präglas av ljuset som flödar in från tre håll. Med trämaterialet och de tre läktarna
påminner kyrkorummet om ett missionshus i större tappning. Rummet är luftigt tack vare de stora
fönstrens ljusinsläpp och trots läktare på tre sidor bryts inte rummets enhet.