Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster STOCKHOLM STÅNGKUSKEN 1 - husnr 1B, OLAUS PETRI KYRKA

 Byggnad - Beskrivning

OLAUS PETRI KYRKA (akt.)
2004-04-05
Interiörbeskrivning
Vapenhuset utgörs av ett smalt, tvärställt rum med en interntrappa av vit Ekebergsmarmor. Väggarna är putsade och vitmålade. Dagsljus kommer från ett lågt fönster placerat direkt över ytterporten. Kyrkorummet är orienterat i nordost - sydväst med altaret vid den nordöstra långsidan. Golvet är belagt med ljust grå marmorplattor från Gropptorp i Västra Vingåker. Väggarna är spritputsade och vitmålade. Takets bräder är målade i brunt. Ett takparti i norr är dekormålat med ett rutmönster. Rummets enda fönsteröppningar sitter i den sydvästra långväggen. Två fönsterband med tunna teakkarmar sträcker sig längs hela väggen, ett brett under taket och ett smalare nere vid golvet. Öppningarna ger rummet mycket ljus men avskärmar samtidigt rummet från omgivningen med hjälp av den speciella placeringen. Utsikten begränsas till himmelen med trädkronor och den gräsbevuxna marken utanför.

Takhöjden över den del av rummet där altaret står har dubbel höjd jämfört med det övriga kyrkorummet och markerar på så vis koret. Brädtaket är prytt med en målning av konstnären Olle Nyman (1909-99), som ville aktualisera ett medeltida sätt att utsmycka. (Amnéus) Målningen är enligt konstnären "en simultan sakral heraldisk framställning med nattvarden och korsfästelsen som samtidiga motiv" (Nyman). Nyman såg målningens cirklar som en bra konstrast till den strama arkitekturen. Altaret står ett stycke från kyrkorummets ena långsida, vilket möjliggör mässa versus populum, ett tecken på Celsings deltagande i 1950-talets liturgiska nytänkande (Ridderstedt). Altarskivan är av diabas och vilar på fem runda ben av vit marmor. Ett krucifix av silver, utformat av Sigurd Persson, står på altaret. Golvet under altaret är något nedsänkt. Två kubiska knäfall av vit marmor, klädda med grått fårskinn, står framför altaret. En altarring av smidesjärn har fårskinnsklädda knäfall. Korväggen är osmyckad. Strax söder om altaret står predikstolen av samma sorts marmor golvet. Nära huvudingången i nordväst står den stora äggformade dopfunten av vit Ekebergsmarmor.

Kyrkans karmstolar i björk är ursprungliga och kopplade två och två. De är placerade i två kvarter riktade mot altaret och ett i vinkel mot dessa utmed den södra väggen. Fyra dörrar, alla släta i björk, leder till trapphus respektive till sakristian. I rummets norra hörn står orgeln med fasad av björk. Den är tillverkad av Åkerman & Lund i Knivsta 1961 och har 16 stämmor. Intill denna är en flygel placerad. Utmed kortväggarna sitter väggarmaturer av björk längs en horisontell bräda med vinklade skärmar. I korpartiets bakre del hänger en lådlik armatur av björk på järnkonsoler. Förutom takmålningar, karmstolar, textilier och silver är alla ursprungliga inventarier och fast inredning utformade av Peter Celsing.

Sakristian ligger sydost om kyrkorummet och nås, förutom från kyrkorummet även från ett trapphus. Golvet är lagt med ekparkett med friser av vit marmor. Väggarna är putsade och vitmålade och fönstren har karmar av teak. Ett litet altare av björk står intill en kassavalvsdörr.

Övriga inventarier
Sex silverljusstakar, avsedda för altaret, är tillverkade av silversmeden Sigurd Persson. En kormatta är komponerad av Märta Gahn liksom ett predikstolskläde från 1963. Sofia Widén står för utformningen av mässkrudarna.
Uppgifterna är sammanställda av Stockholms stadsmuseum 2007.