Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster STOCKHOLM GIPSEN 1 - husnr 1A, VANTÖRS KYRKA

 Byggnad - Beskrivning

VANTÖRS KYRKA (akt.)
2004-02-06
Interiörbeskrivning
Från kyrkans huvudentré i väster, med relativt låg takhöjd och väggar av rött tegel, leder en kalkstenstrappa ned till kyrkorummet. Det kan nås genom sju olika dörrar varav sex vetter mot väster. Kyrkorummets mittparti är rektangulärt i nord-sydlig riktning med koret i norr. Golvet är belagt med kalksten med friser av tegel. Väggarna är av rött tegel i munkförband. I den östra och södra väggen finns öppningar för akustikens skull, påminnande om bomhål. Kopparplåtar är monterade sekundärt i dessa på den östra väggen närmast orgeln för att förbättra akustiken. I den västra väggen finns rörtegel inmurat för ventilation och akustik. Bjälkar av betong finns synliga i väggarna varav ett par är gråmålade. I den östra väggen finns färgade glasblock inmurade, utformade av glaskonstnären Sven Palmqvist (1906-84).

Taket är av formgjuten betong, där formbrädornas avtryck i olika riktningar och en uppdelning av takytan i olika vinklar mot varandra bildar ett geometriskt, böljande mönster. Taket är högre i söder och sluttar något ner mot koret i norr. På var sida om takets mittparti finns lägre skärmtak, även de något veckade och med samma behandling av betongen som mittpartiets tak. Konstruktionen ger taket ett lätt, svävande intryck likt ett tälttak. Kopplade trästolar med textilklädd sits och rygg är placerade i två kvarter på var sida om mittgången som leder till altaret. Väster om rummets mittparti står stolar vända mot mittgången. Golvet ligger här ett par trappsteg högre än mittpartiet och har delvis lägre tak likt ett sidoskepp. Mot kyrkans östra yttervägg står orgeln, byggd 2006 av Ryde & Berg i Fredriksdal i Norge med 36 stämmor efter ritningar av arkitekten Ulf Oldaeus. Den påminner om den ursprungliga orgeln med en fasad av vitpigmenterad ek som avslutas uppåt i spetsiga vinklar. Den nya är dock betydligt större. Intill orgeln står bänkar för kören på gradänger.

Koret i norr är av samma bredd som mittpartiet, har rakt avslutad korvägg och nås via ett par trappsteg i hela korets bredd. Den östra korväggen är täckt av smala fönster från golv till tak i bågar och karmar av kalkad ek. Golvet är belagt med heltäckande textilmatta. Så gott som all utsmyckning i kyrkorummet är koncentrerad till koret. En mosaik från golv till tak av grovhuggen vit och svart marmor av konstnären Gert Marcus (f. 1914) pryder den norra väggen bakom altaret av vita marmorblock med en räfflad yta. På altaret står ett starkt stiliserat krucifix i trä och smidesjärn av Arne Jones. Dopfunten, intill korfönstret, består av sammanfogade kristallblock av Sven Palmqvist, Orrefors glasbruk. Predikstolen i väster vid kortrappan är av kalkad ek med snidade reliefer, troligen tillkomna 1963 av konstnären L Stevenfeldt. Mattan framför altaret är utformad av Maria Silfverhielm.

Söder om kyrkorummets mittparti, avskilt med en barriär indelad i fält av ek, fortsätter rummet på en något högre golvnivå och med ett lägre tak. Denna del kan avskiljas till en särskild samlingssal genom en vikvägg av trä, delvis klädd med väv. Den östra väggen har fönster likt korets, men med färgat bränt glas av konstnären Lars Aijmer och en hög bröstning av ett större mönstermurat tegel. I övrigt har kyrkorummet bara fönster mellan den övre och undre taknivån, vilka inte syns från golvet och ger ett indirekt ljus. Kyrkorummets takarmaturer är sekundära och utförda i glas. I södra delen finns ursprungliga väggarmaturer i kopparplåt. Dörrarna är liksom övrig träinredning av kalkad ek.

Sakristian ligger väster om koret med vitmålade väggar och ett litet altare av natursten. Rummet är förändrat, bl a är en mellanvägg borttagen. Intill sakristian ligger skrudkammaren med väggfast skåpinredning med mässingsbeslag.

Övriga inventarier
Bland inventarierna kan nämnas nattvardskärlen och högaltarets ljusstakar och vaser av silversmeden Birger Haglund (1918-2006) samt de kyrkliga textilerna av konstnären Kaisa Melanton (f. 1920) i samarbete med konstnären Randi Fisher (1920-97).
Uppgifterna är sammanställda av Stockholms stadsmuseum 2007.