Stäng fönster KALIX TÖRE 32:1 - husnr 2, TÖRE KYRKA
Byggnad - Beskrivning
Töre kyrka (akt.), TÖRE KYRKA (akt.) | |
2002-10 |
Interiörbeskrivning |
---|
Långhuset är enskeppigt med djupa, runda nischer mot fönstren. Nischerna har välvda genomgångar utmed långsidorna som ger ett intryck av sidoskepp. Väggar och valv är vitputsade och hela kyrkan har ett fernissat trägolv. Det avsmalnade koret ligger fyra steg ovanför långhuset. Över långhuset spänner ett tunnvalv medan koret markeras genom ett lägre, stickbågigt valv. I korets sydvägg öppnar sig ett valv mot ett litet dopkapell – kapellet motsvaras på den motsatta, norra väggen av en välvd blindering. Korets inredning slår an 1930-talets strama och sakliga känsloton. Den färgstarka altaruppsatsen som föreställer Jesus med lärjungarna - där lärjungarna är framställda som nutidsmänniskor - är grovt skuren i trä och flankeras av rustika golvkandelabrar i målat trä. Ovanför altaruppsatsen sitter ett runt bildfönster som framställer det godas kamp mot det onda. Den fyrkantiga altarrundeln är utformad som ett öppet räcke. Hela altararrangemanget är utfört av Axel Wallenberg som utfört de flesta utsmyckningarna i kyrkan. I det lilla dopkapellet avspeglas olika epoker i församlingen och kyrkan. Den gamla kyrkolokalens altartavla från 1870-talet är monterad i en djup nisch mitt emot dopaltaret med altartavla och åttkantig dopfunt i trä från kyrkans byggtid. Kapellet domineras dock av Jean Carlbrandts höga bildfönster från 1969 som visar en modernistisk tolkning av befrielsen. Även långhuset har en välbevarad inredning. Bänkkvarterens och läktarbarriärens dova färgsättning i en grov marmorering som utfördes 1968, har anpassats till kyrkorummets tidsanda. Predikstolen med sitt platta ljudtak hänger på kortväggen norr om koret och nås via sakristian. Predikstolskorgen är smyckad med grovskurna träreliefer föreställande de fyra evangelisterna. Ljudtaket har en ovanlig, men tidstypisk målning av den helige ande på undersidan. Nummertavlornas utsmyckning och ljuskronorna i långhuset har en omisskännlig 30-talsprägel och är viktiga för helhetsintrycket. Läktarens framskjutna mittparti bärs upp av två parställda, fyrkantiga träpelare. Läktarorgeln från 1938 är dold bakom en orgelfasadkuliss med stiliserade orgelpipor i trä, som grupperar sig på ömse sidor om det runda västfönstret. Orgelkulissen är färgsatt i klarare färger än inredningen i övrigt och framhäver läktarpartiet. |