Stäng fönster LULEÅ RÅNEÅ KYRKOVALL 1:1 - husnr 2, RÅNEÅ KYRKA
Byggnad - Beskrivning
Råneå kyrka (akt.), RÅNEÅ KYRKA (akt.) | |
2003-11 |
Interiörbeskrivning |
---|
Kyrkorummet som har tvärställd plan, med koret mittpå norra långsidan, bildar en centralkyrka. Mittpartiets höga spegelvalv bärs upp av tunna, fyrkantiga pelare med trekantiga kapitäl, som på de tre läktarsidorna skär genom läktarfronterna. Både valvet och det plana takpartiet innanför pelarraderna är reveterat. Även ytterväggarna är reveterade, medan läktarunderbyggnadernas väggar är skivklädda med spegelindelad bröstning. Hela kyrkan utom vapenhusen har trägolv. Koret ligger två steg över omgivande ytor och markeras i framkant av de höga 1700-talsobeliskerna från gamla kapellet. Läktarfronterna har en enkel spegelindelning som klipps av tvärt mot ytterväggarna. Kyrkan som på sin tid var en av landets största – disponerad för 2000 besökare - hade ursprungligen ett kyrkorum som var helt öppet på alla fyra sidor, utan läktarunderbyggnader. Orgelläktaren låg mittför koret och var utbyggd i halvcirkelform. Vid 1957 års restaurering tillkom en ny orgel på västra läktaren och den gamla orgelläktarens utbyggnad togs bort. Den nya orgeln har ett ryggpositiv som bryter genom läktarbarriären. Kyrkan hade ursprungligen en s.k. altarpredikstol där predikstolen stod under änglabågen som symboliserar himlavalvet, bakom altaret. I den nuvarande interiören som skapades av Einar Lundberg & Bengt Romare 1957, har altararrangemanget splittrats och den gamla änglabågen spänner nu över en modern kalvariegrupp i mörkt, omålat trä, skuren av skulptören Erik Sand. Den gamla, cirkelrunda predikstolen under tofskantat ljudtak har fått ny plats vid sidan av altarpodiet, med en kopia av Thorvaldsens Kristusgestalt som pendang på norra sidan. Framför kalvariegruppen står ett altarbord som omsluts av ett fyrkantigt, öppet altarskrank med glesa spjälor i samma trä som kalvariegruppen. Kyrkans dopfunt är från 1600-talet, i röd kalksten med smal fot och bred, åttkantig cuppa med reliefdekor. På ömse sidor om altararrangemanget står psalmtavlor med vackert skulpterade ramverk, på höga socklar. Den öppna bänkinredningen från 1957 har raka gavlar med ekimiterande målning och är indelad i sex kvarter, som alla vetter mot koret. Det gamla kapellets korskrank har monterats bakom de tvärställda bänkkvarteren på ömse sidor om koret. Kyrkorummet har ett väl genomfört armaturprogram med vägglampetter och ljuskronor i olika format med tidstypiska, opala glaskoner. I kyrkan hänger också fyra gamla malmkronor. Trots de många fönstren upplevs kyrkorummet som relativt dunkelt, vilket förstärks av 1950- talets dämpade färgskala i gråbrungrönt. Den tvärställda planen med koret som en scen i mitten och tresidiga läktare burna av höga pelare och de många fönstren ger kyrkorummet en avskalad rymd som nästan påminner om ett frikyrkotempel. Läktarunderbyggnaderna har förändrat rummet och i någon mån inkräktat på dess rymd. |