Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster SKELLEFTEÅ S:T ÖRJAN 1 - husnr 1, SANKT ÖRJANS KYRKA

 Byggnad - Beskrivning

sankt Örjans kyrka (akt.), SANKT ÖRJANS KYRKA (akt.)
2010-04
Interiörbeskrivning
Invändigt har den treskeppiga kyrksalen en klassisk utformning. Originalfärgsättningen är kvar och ger kyrkorummet en lugn och värdig karaktär. Viktig för upplevelsen är även det höga mittskeppets basilikaliknande innertak med synliga bjälklag. Åkerlunds personliga musikaliska intresse – som även innefattade kännedom om orglar – gjorde honom särskilt uppmärksam på frågor rörande den akustiska kvalitén. Rent praktiskt handlade det ofta om fönsternischers placeringar och utformning, samt val av takbalkar eller paneler som diffuserar ljudet. Taken har en speciell utformning i alla hans kyrkor och är nästan alltid olika. Arkitektoniskt betydelsefulla inslag i kyrkorummet är även den svängda läktarbarriären och orgelfasaden som delats upp på var sin sida om det bemålade rundfönstret. Kyrkan har en pneumatisk romantisk orgel bevarad, vilket är sällsynt idag eftersom de flesta sådana orgelverk har blivit ersatta. Till kyrkorummets tidstypiska karaktär bidrar i hög grad även de modernistiska armaturerna, som Åkerlund liksom övrig inredning själv ritade, samt den fasta ådringsmålade bänkinredningen, vars gavlar har tidstypiskt målade molnformationer inramade av speglar. Såväl dekorations-målningarna i bänkkvarteren som i det runda läktarfönstret är utförda av Eric Jehrke, en stockholmskonstnär som Åkerlund ofta samarbetade med.

Interiören har genomgått vissa förändringar sedan byggnadstiden. Den mest omfattande genomfördes 1965. Då byggdes en ny kororgel i den stora nischen framför det rund-bågade fönstret på norrväggen. Det gjorde att koret blev mörkare och att konstnären Tore Strindbergs skulpturgrupp av Sankt Örjan och draken fick flyttas från heders-platsen i denna nisch till väggen längre ner i långhuset. Predikstolen på södra sidan togs bort och ersattes av en ny på norra sidan. Även altare, altarring och dopfunt nytillverkades. Korgolvet utvidgades och kalkstenen byttes mot eklamell. De främsta bänkkvarteren demonterades. Sakristian som tidigare legat bakom korväggen flyttades till flygelbyggnaden och koret förlängdes.

Av lokalt intresse är den starka relation till Bolidenbolaget som både samhället och kyrkan har. Arkitekten John Åkerlund fick troligen uppdraget att rita kyrkan tack vare sin framträdande roll som arkitekt åt Bolidenbolaget. Bolaget var med och bekostade kyrkan genom att skänka tomt och koppartak till kyrkan, liksom altartavlan av Kristus på korset, som anses härstamma från den spanske barockmålaren Velázquez skola. Disponent Blomberg vid smältverket skänkte den österrikiska kistan som ursprungligen utgjorde del i altarbordet. Såväl kyrkans som församlingens namn, Sankt Örjan, sägs också ha kopplingar till gruvverksamhet.