Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster KARLSTAD JÄRPEN 11 - husnr 1, VIKENKYRKA

 Byggnad - Beskrivning

VIKENKYRKA (akt.)
2005-03-21
Interiörbeskrivning
SAMMANFATTANDE BESKRIVNING - Kyrkorummet är kvadratiskt och präglas av ljuset, öppenheten och rymden som kyrkans speciella takform möjliggör, ett brant tälttak försett med lanternin. Koret, som är placerat utmed västra väggen, är inte avgränsat från det övriga kyrkorummet. Kyrkan har en flexibel möblering utan fast inredning. Rummet kan på ett enkelt sätt utvidgas genom att vikväggen mot den intilliggande församlingssalen dras åt sidan. Utmärkande för interiören är det ljusa träet i väggar, tak och annan inredning, textiliernas varma toner och den stora ljuskransen i mässing som hänger under lanterninen.
Golvet i kyrkorummet liksom anslutande församlingssal är belagt med kvadratiska klinker i en brun kulör. Väggarna är klädda med liggande slätpanel och stående fasspontad panel. Panelen är lätt vitlaserad. Vikväggen mot församlingssalen och limträbalkarna som bär upp kyrkans takkonstruktion är av klarlackad fura. I anslutning till koret och dopfunten finns ett ljusinsläpp genom kyrkorummets norra vägg i form av ett tvådelat, smalt sidofönster. Intill finns även en utrymningsväg/dörr. Kyrkans innertak är klätt med stående vitlaserad spontad panel. Lanterninen har bruna aluminiumfönster och brädklädningen i lanterninens tak bildar ett grafiskt mönster.
Kyrkorummet är möblerat med lösa, kopplade STOLAR utförda i ljus bok och klädda med tyg i orange kulör. Stolarna har placerats så att en mittgång bildas.
För att skapa ett ljusinsläpp mot koret och dopfunten har ett smalt, tvådelat fönster placerats i kyrkans norra vägg. I övrigt finns inte några fönster i kyrkorummets väggar, utan takets lanternin förser rummet med överljus. I beskrivningen till ritningarna av Vikenkyrkan har arkitekten Lars-Erik Havstad förklarat utformningen på följande sätt: "I motsats till den utåtriktade verksamhetens rum har det egentliga gudstjänstrummet tillslutits så att inga intryck från omgivningen skall störa".
KORET i väster är ingen arkitektoniskt avgränsad del utan hänger ihop med kyrkorummet som helhet. Altarväggen domineras av den färgstarka TEXTILAPPLIKATIONEN av Einar Forseth med motivet den lidande frälsaren (den korsfäste Kristus), är tillverkad av Ann Engström redan 1961. På var sida om textilen är symbolerna Alfa och Omega placerade, utförda i klarlackad fura.
ALTARE, PREDIKSTOL/AMBO, DOPFUNT och ALTARRING/KNÄFALL är tillverkade av Bröderna Färnqvists möbelfabrik i Sala och ritade av Lars-Erik Havstad. Altarbordet är enkelt utfört i klarlackad fura och prytt med altarbrun. Predikstolen i lackad bok är försedd med textil på sidorna (Alfa och Omega) och ett predikstolskläde. Dopfunten är utförd i lackad bok och har en cuppa buren av Petrus nycklar. Dopskålen i försilvrad koppar är tillverkad av silversmeden Anna-Stina Åberg och symboliserar nådens källa och livets vatten. Dopfunten är placerad framför det smala sidofönstret vid kyrkorummets norra vägg. Knäfallspallarna som kan kopplas samman till en altarring var vid inventeringstillfället undanplockade och placerade i sakristian. I koret hänger även en modell av en fiskeutter tillverkad av Georg Elinder, Karlstad.
ORGELN är byggd 1986 av Lindegrens orgelbyggeri i Göteborg efter kyrkoarkitekten Lars-Erik Havstads ritning. Orgeln har nio stämmor fördelade på två manualer och pedal. Orgeln är placerad utmed kyrkorummets södra vägg och utförd i vitlaserad fura för att smälta samman med bakomliggande väggparti.
I kyrkans tak hänger en stor ljusring i mässing försedd med många lampor, en sk Birgittaring som symboliserar evighetens och Guds närvaro i kyrkorummet. Ljusringen är tillverkad av Hans-Agre Jakobsson AB i Markaryd efter förebild från Birgittakyrkan i Vadstena.
Kyrkans enhetligt komponerade textilier, såsom altarbrun, predikstolskläde, mässkläder, kollekthåvar och gobelängen "Livets tre årstider" i församlingssalen är utförda av textilkonstnären Cai Lindahl-Sonesson, Hammarö. Ljusbäraren i form av livets träd med fåglar är tillverkad av konstsmeden Örjan Holm.
Sedan nybyggnaden av kyrkan 1983 har det fasta podiet som fanns vid altaret tagits bort för att öka kyrkorummets flexibilitet.
SAKRISTIAN är placerad i anslutning till församlingssalen. Den kanske mest dominerande inredningen är ett glasmosaikfönster komponerat av Hugo Schulz 1931. Rummet är möblerat med ett mindre altare försett med antependium, altarbrun och krucifix. Glasmosaikfönstret och altaret i sakristian är hämtade från den gamla källarsalen på Kvarnberget. I sakristian ryms även textilförvaring, viss möbelförvaring mm. Rummet bredvid sakristian kallas Mariarummet och används som samtalsrum. Mariarummets väggar pryds bl a av bonader av Edit Embro, Karlstad.
FÖRSAMLINGSSALEN har mer konventionella ytskikt än kyrkorummet med väggar av vit väv och lågt innertak klätt med vita mineralfiberskivor. Rummet har inretts med bord och stolar i ljusa träslag. I vinkel med kyrkorum och församlingssal ligger ÖVRIGA FÖRSAMLINGSLOKALER med olika funktioner bl a kök, kapprum och lokaler för barn- och ungdomsverksamhet.