Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster LUND HÄLLESTAD 40:1 - husnr 1, HÄLLESTADS KYRKA

 Byggnad - Beskrivning

Hällestads kyrka (akt.), HÄLLESTADS KYRKA (akt.)
2015-09
Interiörbeskrivning
Kyrkans huvudentré återfinns i tornets västra mur. Den kopparbeslagna ekporten tillkom 1955 och formgavs av dåvarande domkyrkoarkitekt Eiler Græbe. Porten leder in till det valvslagna vapenhuset. Golvet består av rött handslaget tegel och väggarna är vitputsade. Den spetsbågiga tornbågen finns bevarad mot långhuset men är igenmurad. Kyrkorummet nås via en pardörr i ek från 1955.

Långhuset utgörs av de två medeltida valvtravéerna. Mittgången är belagd med samma handslagna röda tegel som i vapenhuset. Den öppna bänkinredningen i nygotisk stil tillkom 1907. Väggarna är vitputsade medan valven från mitten av 1450-talet är rikt bemålade med scener ur Passionshistorien. Målningarna som sannolikt slutfördes 1460 har tillskrivits den så kallade Vittskövlegruppen som även tros ha utförts valvmålningarna i bland annat Vittskövle och Långaröd kyrkor. Vittskövlegruppens sammansättning är omdiskuterad bland forskare. Somliga anser att gruppen leddes av mästaren Nils Håkansson, andra menar att Nils Håkansson mer troligt var den som lärde upp Vittskövlemästaren. Sannolikt täcktes ursprungligen samtliga väggar och valv i långhuset av målningar. Efter reformationen kalkades många målningar över i de svenska kyrkorna, så även i Hällestad, men inte förrän i slutet av 1700-talet. Att det skedde så pass sent kan bero på att målningarna inte visade några påvar, helgon eller andra påtagligt katolska motiv. Målningarna återupptäcktes och frilades i början av 1900-talet.

I det östra valvets norra kappa syns Jesus intåg i Jerusalem. I stadsporten står en kung. Den östra valvkappan visar hur Jesus tvättar lärjungarnas fötter. Närmast Jesus sitter Petrus med fötterna i ett tvättfat. I valvkappan mot söder återges den sista måltiden och den västra Getsemane där Jesus står vänd mot en kalk fylld med passionssymboler.

I det västra valvets östra valvkappa återfinns Jesus redo att ta emot judaskyssen. I scenens mitt står Jesus, Judas och Malkos, något längre bort syns hur Petrus sticker ner sitt svärd i skidan. Den södra valvkappan visar hur Jesus står fängslad inför Herodes. Vänder man blicken mot den västra valvkappan syns Jesus som letts fram av en clownlikande ”åklagare” och fem romerska soldater till domarna Hannas och Kajafas. Den sista bilden i historien återges i det västra valvets norra valvkappa och återger hur Pilatus tvår sina händer samtidigt som han ser sig om över axeln efter Jesus som förs bort av åklagaren och fyra romerska soldater.

Även mittvalvet och sakristians valv är dekorerade med kalkmålningar. Motiven som hämtats från de medeltida målningarna är komponerade av domkyrkoarkitekten Theodor Wåhlin och tillkom 1914. Den norra korsarmen är belägen ett par trappsteg högre än det övriga kyrkorummet och delas av från korsmitten med ett lågt skrank i stil med altarringen. Här finns kyrkans orgel med fasad från 1903. Den södra korsarmen var tidigare fylld av bänkar, men gjordes om till barnhörna i början av 2000-talet. Sakristian finns inrymd bakom skranket som består av altaruppsatsens förlängning åt norr och söder.

Kyrktornets övre våningar nås från en liten dörr i tornets södra fasad. En tegeltrappa leder upp till rummet ovanför vapenhusets valv. Härifrån syns långhusets oputsade västra fasad av rött medeltida tegel. Fasaden som doldes då tornet uppfördes i mitten av 1500-talet var dekorerad med blinderingar och målerier. Tornkonstruktionen har förstärkts åtskilliga gånger och består av bjälkar från flera olika århundraden.


Inredning och inventarier

Altaret från år 1900 är tillverkat av ek och ritades liksom altaruppsatsen av arkitekt Henrik Sjöström och tillverkades av snickaren Nils Wanngren.

Altaruppsatsen tillkom samtidigt som altaret. Mittpartiet består av en rundbågig nisch, i vars mitt de förgyllda bokstäverna IHS finns placerade mot en klarblå botten. Strax nedanför monogrammet finns en förgylld kalk med ett sädesax och en vinranka skuren i hög relief.

Altarringen är halvcirkelformad och tillkom samtidigt som altaret och altaruppsatsen och ritades av Henrik Sjöström. Skranket består av en rundbågig kolonnettrad med tärningskapitäl.

Dopfunten tillverkades i sandsten 1961 av stenhuggare Eric Johansson i Dalby. Johansson skänkte dopfunten till kyrkans som minne över hans konfirmation i Hällestads kyrka.

Predikstol och ljudtak är polykromt bemålade och tillverkades av träsnidaren Johan Ullberg 1752. Korgen har sexsidig form och har fyra sidor. Sidorna är försedda med fyllningar och skulpturer förställande kvinnliga figurer med attribut i form av en orm, en kalk, en fågel och ett barn. Figurerna representerar de fyra dygderna: Prudentia (visheten), Fides (tron), Spes (hoppet) och Amor (kärleken). Trappan som består av en genombruten balustrad med rundbågar tillkom samtidigt som altaranordningen. Den sexkantiga baldakinen som hänger ovanför predikstolen är prydd med sex sköldar med inramningar av akantus. En av sköldarna är dekorerad med lejonklor och tre rosor. Vapnet tillhör Wilhelm von Beckern från Västra Tvets gård som begravdes i Hällestad kyrka 1733.

Orgeln byggdes 1974 av Mårtenssons orgelfabrik i Lund och har 13 stämmor fördelade på två manualer och pedal. Fasaden i ek från 1903 är ritad av Henrik Sjöström. Den är femdelad och har synliga pipor. Fasaden är utförd i nygotisk stil med detaljer i grönt och rött.

Bänkinredningen från 1907 är tillverkad i ek och ritades av Henrik Sjöström. Gavlarna är profilerade och dekorerade med detaljer i grönt och rött.