Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster HÄRJEDALEN KYRKAN 1 - husnr 1, SVEGS KYRKA

 Byggnad - Beskrivning

SVEGS KYRKA (akt.)
Interiörbeskrivning
Väggarna i kyrkorummet är slätputsade och vitmålade. En kraftig taklist i trä med karnis, platta och hålkäl markerar väggens slut. Rummet täcks av ett putsat, vitt valv. Det är valmat över koret men har rak avslutning i väster. Från fyra runda takrosetter hänger ljuskronor och en femte rosett sitter ovan orgeln. Golvet utgörs av relativt smala lackade bräder med en enkel liggande smal bräda som golvlist. I bänkkvarteren är bräderna lagda på tvärs och utmed sidorna i längdriktningen. Mitt- liksom tvärgång täcks av röda mattor. Kyrkorummet får ljus från åtta rundvälvda fönster i djupa nischer. Fönstren är försedda med innanfönster i nya inre karmar förutom i vapenhuset. Bågarna är ljust gråa. Altaruppsatsen i koret flankeras av två fönster från renoveringen på 1930 – talet med glasmålningar efter förlagor av Per Månsson. På västra långhusväggen hänger träpannåer som föreställer Matteus, Paulus m.fl. Lampetter med flera armar sitter mellan varje fönster.

I långhuset finns fyra slutna bänkkvarter åtskilda av tvär- och mittgång. De gör uppehåll en bit från ytterväggarna. Bänkinredningen är troligen ursprunglig men ombyggd på 1930 – talet och bänkrader har även kortats av utmed tvärgången samt framme mot koret. Bänkinredningen är ljust gråmålad med marmorerade dörrspeglar. En färgsättning som återkommer på korbänkarna.

Koret ligger i samma nivå som övriga kyrkorummet. Altaruppsatsen är marmorerad i grått med inslag av vitt och guld. Altartavlan flankeras av parställda halvkolonner med korintiska förgyllda kapitäl som bär varsitt bjälklag från vilka en rundbåge med kassettindelad front utgår. Bjälklagen pryds av förgyllda lister, tandsnitt och förgyllda konsoler. Utmed rundbågen löper förgyllda kraftiga lister och i kassetterna sitter förgyllda änglahuvuden mot en marmorerad bakgrund. Bågen kröns av en stjärna. På entablementens yttre kanter står små barnstatyer på marmorerade fundament. Halvkolonnerna har förgyllda kannelyrer samt baser med kraftiga vulster. De står på marmorerade fundament med en förgylld karnislist. Altaravlan i mörka toner föreställer ”Kristi uppståndelse” och är utförd 1848 av Svante Albert Blombergsson. Förebilden var Fredric Westins målning i Kungsholmens kyrka i Stockholm. Under tavlan står; jag är uppståndelsen och lifwet, med målade guldbokstäver inom en förgylld listomfattning. Altarbordet är enkelt och skjuter ut från altaruppsatsens mitt. Det har plana svartmålade sidor och är helt inklätt med tyg. En halvcirkelformad trapp i två steg skjuter ut framför. Golvet innanför altarringen är förhöjt i förhållande till koret och liksom trappen klätt med en röd matta.

Altarringen har en svängd form, öppen mot öster. Basen är gråmålad och knäfallet liksom överliggaren täcks av röd sammet. En förgylld list löper längs frontens nederkant vilken är spegelindelad med vitmålad ram och grå med grönmarmorerade speglar. En förgylld karnissvängd list löper längs överliggarens underkant. I altarringens början står gråmålade fyrkantiga fundament, krönta av runda gråmålade klot.

Predikstolskorgen från omkring 1850 på norra väggen har en rund form och är rikligt försedd med snidad dekor. Bakgrunden är gråvit. Korgen delas in i tre speglar med vertikala band av snidad förgylld utsmyckning föreställande bl.a. druvklase, bägare, palmblad. I speglarna finns symboliska motiv i relief som också är förgyllda. Botten har en svagt svängd form som pryds av stora bladsniderier avslutade av en pinjekotte. Ljudtaket har likt predikstolen rund form. Innertaket är målat med en blå botten och molnomgivna strålar. Ljudtaket pryds av en hängande lambrekinfris med förgylld nederkant och tofsar. På det gråvita partiet finns förgyllda sniderier i form av blad och hjärtan. Ljudtaket avslutas av en utkragande förgylld list med snidade bladmotiv. Mellan ljudtak och korg hänger en vävd bonad. Ljudtaket avslutas upptill av ett förgyllt kors.

I koret står också en flygel, en mindre orgel, några stolar, ett dopaltare samt en dopfunt. På golvet ligger längsgående lackade relativt smala bräder med urtagningar för två gravstenar som fick sin placering i koret i samband med renoveringen på 1930 – talet. Den södra korbänken har formen av ett L och löper utmed östväggen över till den södra väggen. I norr står korbänken endast utefter östväggen. Korbänkarna följer långhusets bänkar i utformning och färgsättning. Dörrarna har rektangulära speglar och i hörnen samt på gavlarna finns speglar med rundbågig avslutning. Två mindre nummertavlor sitter fästa i den södra respektive norra korbänken. Tavlan har en förgylld oval ram prydd med en kullist och krönt av en krona med kors. I långhuset är en större nummertavla med förgylld rektangulär enkel ram placerad öster om norra sidoentrén.

Den äldre altaruppsatsen från 1770 fungerar som dopaltare och står längs södra väggen i koret. Den är troligen skulpterad av Jonas Granberg. Dopfunten är marmorerad i gula, svarta och grå konstellationer och står placerad framför dopaltaret. Sockeln utgörs av konkavt svängda lister medan själva skaftet liksom cuppan har en karnissvängd form. Dopängeln i Svegs kyrka tillhör de tidiga dopänglarna och skänktes 1757 av målaren Eric Nilsson Wallin. Den är troligtvis snidad av Granberg. Dopängeln som bär en böljande vit klädedräkt och sträcker fram en grön bladomfattad rund platta med urtag för dopskålen är placerad ovanpå en mörkt marmorerad sockel.

Dörren mellan långhus och läktarunderbyggnad omfattas av gråmålade lister med en stickbågig avslutning. De ljusgråa svängdörrarna har fem glasrutor samt en nedre fylld spegel i varje dörrblad. Sidoentréerna omfattas av breda gråmålade lister med enkel profil. Dörrarna är ljust gråmålade och har samma utseende som läktarunderbyggnaden med skillnaden att de är större. Ovan dörrarna sitter lunetter i djupa nischer. Inne i vindfången ligger breda lackade bräder och väggarna liksom taken är putsade och avfärgade vita.

Läktaren bärs upp av åtta doriska kolonner samt fyra halvkolonner vid ytterväggen. De står på fyrkantiga gråmålade fundament och är marmorerade med förgyllda vulster i bas och kapitäl. Läktarens undertak är vitmålat och utgörs av något bredare bräder än golvet. Uppe på läktaren är det rymligt. Golvet täcks av en röd matta. Trappor till läktaren finns i öster och i nordväst. I norr finns ett tomt utrymme medan ett slutet kvarter med sex bänkar på gradänger står kvar i söder. Inne i kvarteret är golvbräderna smala och lackade. Speglarna på bänkgavlarna är gråmarmorerade och ramen ljust grå, medan bas och överliggare är mörkare grå. Insidan av bänkarna är ljusgrå. Räcket i söder har gråmarmorerade speglar med vit omfattande list och ljusgrå ram medan över- och underliggare är mörkare grå. Bänkfronten mot koret har en enklare spegelindelning utan profiler på ramarna och är troligen yngre.

Inne i läktarunderbyggnaden upptas den södra delen av ett andaktsrum/lillkyrka med en äldre predikstol i nordöstra hörnet, ett altare på östväggen. Rummet går att skilja av genom en skjutdörr, halva tvärväggen är öppen och halva är sluten. Golvet utgörs av relativt breda lackade bräder och utmed väggarna löper en golvlist. I det sydvästra hörnet står en äldre orgel och från taket hänger modernare armaturer av ihåliga glasstavar. Rummet har putsade vita väggar och vitmålat innertak. Läktaren kapar fönstret i söder men det kommer in rikligt med ljus ändå. Den norra delen av läktarunderbyggnaden har en öppen planlösning med en kub utstickande från väggen mot kyrkorummet med toalett. Lösa stolar står placerade utefter västra och norra väggen. I det nordvästra hörnet finns en spiraltrappa till läktaren. Hatthylla med hängare finns på den östra väggen.

Orgeln har halvrunda utskjutande partier med pipor krönta av förgyllda änglahuvuden och nedtill avslutade av druvklasar samt blad. Två guldmålade vulster löper längs hela den nedre delen av orgelfasaden. Mittpartiet med pipor har en rundvälvd mittöppning med förgylld kvartslist, öppningen flankeras av pilastrar med förgyllt kapitäl. De lägre raka partierna med pipor kröns av utsmyckning med guldmålade blommor i ett band. Häröver återfinns en rund krans med korslagda horn. Det övre listverket är förgyllt och omfattar karnis, vulst, kvarts och snidade blad. Mittpartiet fortsätter en bit upp med ett parti små pipor. Det avslutas upptill av ett tandsnitt och kröns av en harpa.

Sakristian nås via en dörr bakom altaruppsatsen. I rummet ligger en röd matta på golvet och utmed väggarna löper en gråmålad golvlist. Väggarna är putsade och avfärgade vit medan innertaket är vävklätt. Fönsterbänkarna täcks av gråmålade hyvlade plank. Den gråa färgen fortsätter på karmar och bågar. Till fönstren finns fönsterluckor av stående kraftiga bräder med gråmålade insidor och utsidor klädda med plåtskivor. Nya karmar har satts i fönstrens yttre del. I den västra muren finns en öppen spis krönt av en grå trälist. Sakristian är möblerad med ett bord, ett par stolar, skåp och en äldre träkista. Dörren ut till koret har stickbågig avslutning och är täckt av järnplåtar och är försedd med ett rejält lås. Järnsidan är bredare och högre än den tunna spegeldörr den hänger på. Dörren har liggande rektangulära breda speglar med profiler. I sakristians andra våning fortsätter samma röda matta. Nederdelen av väggen är i öst, norr och delar av väster klädd med gråmålad panel. En golvlist i samma färg löper utmed. Panelen slutar i höjd med fönsterbänkens underkant vilken likt sakristian är klädd med gråmålade hyvlade bräder. Väggarna är vitmålade och putsade, taket vävklätt och vitmålat med en liggande vitmålad slät taklist. Fönstren täcks av fönsterluckor likt i sakristian men här uppe kan den övre, rundvälvda delen av luckorna fällas ned så att lite ljus slipper in i rummet. I rummet finns skåp för förvaring. En gråmålad dörr i stickbågig nisch leder ut till en balkong. Dörren har stickbågig avslutning och utgörs av stående bräder med naror.

I vapenhuset utgörs golvet av längsgående smala lackade bräder och utmed väggarna löper en lackad golvlist. En röd matta täcker större delen av golvet. En stor pardörr av stående breda bräder och tränaror i ljust grått återfinns i väster. Den sitter upphängd på järn direkt i väggen. Dörren har stickbågig avslutning. Mittför återfinns en dörr i samma utformning och färgsättning vilken omfattas av smala mörkare grå lister med enkel profil. Vapenhuset har ett vitmålat plant vävklätt innertak med liggande vitmålade taklister. Från taket hänger en större variant av lampa likt i lillkyrkan. Trapploppen upp till läktarrummet är inklädda med vitmålad väv. På södra sidan finns en spegeldörr av äldre modell vilken döljer elinstallationer. Mittemot finns en öppning i trappunderbyggnaden och in under trappen i öst och väst finns utrymmen. Det östra döljs av en modern slät ljust gråmålad dörr och mittför sitter en äldre av stående bräder, i samma färgsättning. Trapporna upp är lackade, runda ljut gråmålade träräcken löper längsmed.

Två svängda trappor utefter norra och södra ytterväggarna leder upp till planet utanför läktaren. I utrymmena ligger smala lackade bräder på golvet, här saknas golvlist. Väggarna är slätputsade och vita, taket utgörs av vitmålade bräder i varierande bredd, med vitmålad snedställd slät taklist. I det sydvästra hörnet finns en inbyggd trapp upp till tornet. En lunett i väster tillsammans med de övre rundvälvda delarna av fönstren ger ljus åt rummet. Utmed trapploppen står slutna räcken av stående bräder, ljust gråmålade. Från taket hänger en lampa i grönt glas föreställande en stjärna. En rejäl dörr av stående bräder i varierande bredd med tränaror på utsidan och bandgångjärn på insidan sitter in mot läktaren. Dörren är mörkt gråmålad på insidan medan sidan ut mot läktarrummet är brunmålad med en utanpåliggande spegel med svart text samt årtalet 1769.