Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster STRÖMSUND STORA BLÅSJÖN 2:30 - husnr 13, ANKAREDE LAPPKAPELL

 Byggnad - Beskrivning

ANKAREDE LAPPKAPELL (akt.), ANKAREDE KAPELL (akt.)
Interiörbeskrivning
Långhuset är rektangulärt till formen utan någon markering mot koret. På golvet ligger obehandlade bräder och väggarna är klädda med stående fasad lasyrbehandlad lockpanel från restaureringen 1953- 54. En taklist i rött och grönt markerar väggarnas avslut och däröver reser sig ett tredingstak av bred vitmålad pärlspont från byggnadstiden. Långhuset får ljus genom tre rektangulära fönster på var vägg placerade högt uppe under takfoten. I koret och under läktaren sitter smalare fönster i samma utseende. Fönstren ramas in av gråa lister som bryter av mot väggarnas mörka träyta. Öppna ursprungliga bänkar står på var sida mittgången från vapenhusväggen fram till koret. Bänkarna var före renoveringen 1953- 54 omålade men fick då en grå färgsättning samt glesades ut. Mot koret avslutas bänkraderna av spegelindelade fronter. På väggarna hänger armatur dekorerade med kristna symboler signerad Levi Johansson. Armaturen utgörs av en ljuskrona, två ljusstakar till predikstolen, en trearmad altarljusstake och nio väggkandelabrar. Mellan långhuset och vapenhuset sitter en pardörr med speglar, målad i grått och vitt likt övriga dörrar i kapellet. Listomfattningen och smygen är marmorerade likt läktarens pelare, vilket från koret ger intrycket av bärande stöd på var sida dörren. Kyrkorummet är starkt präglat av restaureringen på 1950- talet, originaldelarna inskränker sig endast till altarring, bänkar och orgelläktare, med undantag av fronten.

I det förhöjda koret ligger ett golv av obehandlade bräder. Korväggen är avskalad och enkel, den stående panelen på väggen ansluter mot taket markerad av en grönmålad list. På korväggen hänger altartavlan ”Jesus stillar stormen” av Helge Lindén i bred grå ram med förgyllt tandsnitt närmast duken. Tavlan har fyrkantig form och är målad i skarpa färger i blått, grönt och gult. Ett enkelt altare i trä med marmorering likt predikstolen är placerat under altartavlan. Altarringen från byggnadstiden är öppen med rundad form. Armstöd och knäfall är klädda i skinn sedan 1953- 54 och mellan dessa står snidade balusterdockor med röd och blå dekor. Den återhållsamma utsmyckningen fortsätter i resten av koret. Utmed södra korväggen står en korbänk och däröver hänger psalmtavlan av Levi Johansson i metall med botten av svart sammet och rundbågeformat överstycke. Dopfunten i trä som är ljust bemålad med sniderier färgsatta i blått och rött är tillverkad av Karl Hedefjäll.

Predikstolen från renoveringen 1953- 54 har en mycket enkel utformning med trekantig spegelindelad front som marmorerats i gulbeige och vitt. Botten och överliggaren på korgen betonas genom en grå färgsättning. Mittspegeln har en rund utmyckning, rund röd botten med blått rep lagt i mönster på skivan. Ett genombrutet räcke löper utmed den flacka trappen upp till predikstolen.

Orgelläktaren har en rak spegelindelad front vilken är grå med ådringsmålade speglar. Basen är målad i rött och markerar avslutet mot kyrkorummet. Fyra ljust marmorerade pelare med fasad överdel och fyrkantig underdel bär i framkant upp läktaren. Konsoler i gult och rött smyckar anslutningen mellan pelare och bas. Dessa ersatte vid rtenoveringen den tidigare genombrutna utsmyckningen. Uppe på läktaren står orgeln tillsammans med öppna gråa bänkar. Orgelfasaden är grå med spegelindelning på sidornas nederdel. Två tidstypiska 1950- talslampetter hänger på västväggen.

Vindfånget utanför sakristian nås via en dörr på norra delen av korväggen. I vindfånget ligger ett obehandlat trägolv, väggarna och taket täcks av pärlspont som målats brunt respektive vitt. Ett litet rektangulärt fönster sitter i norr och från utrymmet går spegeldörrar från renoveringen 1953 – 54 till koret, sakristian och entrén. Den moderna prägeln är inte lika stark i dettta rum. I sakristian ligger ett obehandlat trägolv och väggarna täcks av stående mörk lockpanel. På östra väggen sitter ett större fönster som släpper in rikligt med ljus i rummet som präglas av restaureringen på 1950- talet. Från taket som är klätt med vacker pärlspont hänger en ljuskrona dekorerad med björklöv.

I vindfånget mellan vapenhus och långhus upptas väggarna av garderober i vilka bl.a. proppskåp och elinstallationer finns. Väggarna liksom garderobsdörrarna är klädda med panel och gråmålade, medan taket är vitt. Döbattanger med samma utformning och färgsättning sitter mellan vapenhus och vindfång och vindfång och långhus. I vapenhuset ligger ett obehandlat trägolv medan väggar och tak är klädda med vitmålad bred pärlspont. Ett litet rektangulärt fönster sitter på väggen i söder och på motsatt vägg går en obehandlad trätrapp upp till läktaren. Träets obehandlade yta harmoniserar väl med den levande väggytan i brutet vitt. Vapenhuset kan ge en bild av hur kapellet tedde sig innan restaureringen på 1950- talet. Vägg- och takytorna saknar det jämna och släta intryck som finns i kyrkorummet. Sprickor mellan panelbräderna och trasiga profiler ger ytan ett levande utseende. Rummet är vackert i sin enkla och anspråkslösa utformning.

I tornrummet täcks golvet av obehandlade bräder och på väggarna sitter pärlspont i två olika bredder. Genom en spegeldörr med ljusare grå speglar och mörkare ramverk nås läktaren. Räcket ovanför trappen är enkelt med tre fackindelade kryss och målat i grått. Överliggaren är vackert sliten där trappen svänger upp mot rummet och människor stött sig mot räcket. På västra väggen sitter ett tvålufts fönster med krysspröjs. Det är ett enkelt utrymme med äldre prägel och härifrån för en trapp vidare upp i tornet.