Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster STRÖMSUND HAMMERDALS PRÄSTBORD 1:4 - husnr 1, HAMMERDALS KYRKA

 Byggnad - Beskrivning

Hammerdals kyrka (akt.), HAMMERDALS KYRKA (akt.)
Interiörbeskrivning
De genomgripande renoveringsarbetena 1858-59 och 1923 som kommit att prägla kyrkans exteriör har också lämnat påtagliga spår i kyrkans innandöme. Hawerman lät vid ombyggnaden av yttertaket även täcka kyrkorummet med ett tunnvalv av smala bräder med en mittplafond inramad av en förkroppad list. Bänkinredningen byggdes om till i stort sett den utformning den har idag. Det konstnärliga programmet förnyades också med en ny altaruppsats av Johan Edler d.y med infattad altartavla i tidsenligt måleri. Den äldre rokokoaltaruppsatsen flyttades till norrväggen. Edlers farfars och namnes predikstol ändrades också något.

Ivar Stål omgestaltade vapenhuset och ändrade sakristian och genomförde i kyrkorummet omfattande ommålningsarbeten som inkluderade ett färgstarkt figurativt dekormåleri av konstnären Gunnar Torhamn. Flertalet innerdörrar bär 1920-talets lätta och eleganta formspråk och Ståls restaurering gör sig påmind i hela kyrkan. Många måleriskikt har dämpats och förnyats vid en restaurering 1987, men också 1965 då arkitekt Otar Hökerberg ritade läktarunderbyggnaden som inrymmer brudkammare, kapprum och toaletter. Dessa tillskapade rum inreddes helt med tidstypiska enkla ytskikt och samtida inredning. Ut mot kyrkorummet visar läktarunderbyggnaden upp släta, fönsterlösa väggar dekorerade med vävnader. Kyrkorummet kännetecknas av just släta, oartikulerade och enfärgade beige murytor med kraftfulla, färgstarka utsmyckningar och inventarier.

På norrväggen, mittför sydingången, står kyrkans tidigare altaruppsats. Den snidades 1753 av tidens skickligaste mästare; Jonas Granberg från Klövsjö och bemålades av Carl Hofverberg, officer och målare som introducerade rokokon i Jämtland. Uppsatsen är jämförelsevis stor för tiden. Kompositionen är symmetrisk men en kartusch i det översta himmelsfältet är tydligt asymmetrisk och uppbyggnaden saknar klassicistiska element. Kraftiga marmoreringar i grönt, blått och rött täcker uppsatsen som infattar altartavla och predellamålning av Hofverberg. Målningarna har utpräglade rokokodrag med pastellkulörer.

Gunnar Torhamns måleri från 1923 dominerar långhuset. Plafondmålningen är en stor och kraftfull figurframställning mot himmelsbotten. Den föreställer Kristi himmelsfärd och är polykrom 1920-talskonst med dramatik och kraft, tydligt barockinspirerad. Den rikt bemålade läktarbarriären har samma färgskala som takmålningen men visar ett annat lugn. Torhamn radade upp lärjungarna i speglarna och i mittspegeln återberättas om Jesu predikande vid Gennesarets sjö. Apostlarna är målade med sina symboler och har namnen skrivna mot mörk botten med en stil som ger tydliga associationer till 1600-talt. Orgelläktaren byggdes 1841 och läktarbarriären är på tidstypiskt sätt indelad med halvkolonner som har förgyllda detaljer och postament och överliggare är marmorerade.

Sydingången är in mot långhuset ett helgjutet stycke svenskt 1920-tal. Dubbeldörren har genom likstora speglar ett lätt uttryck och en tidstypisk resning. Meanderslingor och en antydd tempelgavel med palmetter ger lekfulla klassicistiska referenser som är kännetecken för stilen Swedish grace. Ovanför dörren är nischen dekorerad med ärkeängeln Mikaels kamp med draken i högklassigt stiliserat kalkmåleri av Torhamn med svagt tonade men starka kulörer. Tidstypiskt är sättet att på klassiskt sätt kyla av en dramatisk scen.

Även i sakristian dekorerades taket av Gunnar Torhamn. Stål lät avdela rummet med ett murat arkiv. På kvarstående takyta av ursprungliga, handhyvlade bräder målade Torhamn en rund plafond/rosett med brun marmorering och runt väggarna är taket dekorerat med de fyra evangelisterna i helfigur. Kompositionen hålls samman av fyra smäckra festonger i rött mot den grå bottnen. Rummet i övrigt har en färgsättning från en bit in på 1900-talet och en stillsam karaktär.

Väster om den eleganta sydportalen hänger Berta Hanssons väldiga textilapplikation Bibliska scener från 1960-66. Det är en färgstark figur- och naturskildring som förstärker det oroliga, färgstarka och expressiva i kyrkorummet. Bildinnehållet är skildringar från gamla och nya testamentet.

Även om koret egentligen inte genomgått några märkbara förändringar sedan 1858-59 och har en traditionell uppbyggnad finns kopplingar till det känslomässigt laddade långhuset.

Mellan korfönstren är altarväggen bemålad med ett arkitektoniskt skenperspektiv på puts, målat 1798 av Jöns Asplund från Ström. Uppbyggnaden är enkel med korintiska kolonner bärande ett entablement som efter kyrkans taklist övergår i ett triumfbåg- och kassettaksmotiv. Inpassad mot målningen står Edler den yngres altaruppsats, en arkitektoniskt uppbyggd, rundbågad uppställning med tydlig karaktär av 1800-talets mitt i formspråket och i symboliken med förgyllda palmblad, kalk och kors. Rundbågen avslutas uppåt med en stor strålsol med Jahvetriangeln mot ett moln och den infattar altartavlan, målad av axel Gustaf Hertzberg från grannsocknen Häggenås. Det är akademimåleri av hög kvalitet med en dramatisk ton tack vare en mörk suggestiv bakgrundshimmel och den kraftfulle Jesusfiguren på korset, omgiven av de sörjande kvinnorna. Den starka laddningen i tavlan gör att den präglar koret mer än vad som är vanligt i de jämtländska kyrkorna där ofta skenperspektiv och draperimålningar tar överhanden. Altarbordet har förgyllda fyllningslister och en snidad symbolisk framställning med förgylld törnekrona med palmblad. Den samtida altarringen är bred och öppen in mot altaruppsatsen. Ovanför det med vinrött sammet klädda knäfallet reser sig en balustrad med marmorerade dockor som flankerar ett rikt snidat och förgyllt mittparti med ymnighetshorn och växtrankor.

Predikstolen på norrväggen tillhör de mest påkostade rokokoverken i länet. Den är ovanlig i den bemärkelsen att den efter 70 år kompletterades med nya förgyllda ornament av en typ som då var på modet. Likt flera andra av Johan Edler dä:s predikstolar har den buktiga korgen en mittavla med en förgylld figurscen i yppersta rokoko och änglahuvuden på krönlisten. Mellan korgen och ljudtaket återfinns ett utsökt snidat och förgyllt draperi med fransar och en strålsol med ett änglahuvud. Ljudtaket är uppbyggt i tre våningar och har på rokokomanér underst ett karnissvängt takfall. Från det hänger rosgirlanger och högre upp ligger lammet på förbundsarken under ett krönande kors. Den slösande rika stolen domineras av förgyllda ytor men är också marmorerad med en sval nyans likt altaruppsatsen med blå streck mot grått. Andra partier har en flödigare marmorering med blått som huvudton.

Koret är sparsamt möblerat och kyrkans vitmålade knäböjande dopängel på marmorerat postament intar en framträdande roll tillsammans med de stora förgyllda nummertavlorna i nyrokoko som reser sig från korbänkarna i hörnen. I korfönstren har monterats antikglas för att dämpa bländningseffekten. Alla innanfönster är brunmålade vilket ger en slags gallereffekt. Långhusväggarnas mittpartier är fönsterlösa och kyrkointeriören är inte flödande ljus då även läktarunderbyggnaden reducerar dagsljusinsläppet.

Bänkinredningen i långhuset är uppdelad på fyra kvarter. Bänkraderna är slutna mot mittgången och öppna vid långväggarna. De bakre kvarteren går inte ända bak då plats lämnats för bokbord och lösa stolar. De främre bänkkvarteren är avtrappande mot mitten för att skapa större plats mitt i koret. Bänkarna och ryggstöden är stoppade med grönt 1970-talstyg och bemålningen utfördes vid restaureringen i mitten av 1960-talet. Mot brunbeige botten utmärker sig rödbruna och blågrå överliggare samt dekormåleri i grått och blått. Golvet är i hela kyrkorummet vid sidan av bänkkvarteren täckt av en grågrön heltäckningsmatta. I bänkkvarteren syns det obehandlade plankgolvet från 1923.

Läktaren bärs av åtta fyrkantpelare och sex pilastrar är synliga från kyrkorummet. I undertaket från 1965 av betsade smala bräder har lampor fällts in. Den osedvanligt stora läktaren domineras av en praktfull och pastost bemålad orgelfasad i empirestil och gradänger med obehandlat plankgolv och enfärgat grå bänkar. Av stort intresse är också den sk ”lappläktaren” högt upp på västväggen som tillkom vid Hawermans restaurering och sägs ska ha tjänat som åhörarplats för samer.