Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster GÖTEBORG LORENSBERG 31:1 - husnr 1, KONSERTHUSET

 Byggnad - Beskrivning

Konserthuset (akt.)
Interiörbeskrivning
Från Götaplatsen leds man genom bottenvåningens vestibul och kapprum via en tvåarmad trappa i fonden upp till promenoiren kring Stora salen. Kapprummet är en bred hall med garderoberna placerade på sidorna i nischer. Att promenoiren sluter sig kring salen är planens grundidé. Den stora konsertsalen är byggnadens hjärta. Den har plats för 1247 personer och har av många bedömts vara en av världens bästa konsertsalar. Väggarnas
och takets material är utformade i kanadensisk sykomorlönn i syfte att ge en jämn reflexion utan egentoner. Fanéret sitter på plattor av al (ett träslag som rör sig mycket lite). Plattorna är fästade i ett ramverk av korsande reglar monterade i ett ljudabsorberande betongskal. Tanken var att ljudet skulle förflytta sig från scenen och sjunka ner jämnt i rummet. Inredningen och rummets utformning är helt anpassat efter akustiken.

Från bottenvåningens vestibul och kapprum leder en marmorklädd trappa upp till promenoiren som sluter sig kring Stora salen.

Väggen till stora konsertsalen är målad i stucco lustro och har ursprungliga armaturer. Kolonnraden mot Götaplatsen är klädd med Kuba-mahogny och har graverade glas mellan kolonnerna med dekor utförda av Gate, Lindstrand och Hald. Möblerna i foajén är formgivna av N E Ericson i samarbete med möbelarkitekt Axel Larsson. Armaturerna formgavs av Simon Gate och tillverkades av Orrefors. I byggnaden finns flera konstverk. Foajén mot Götaplatsen är smyckad med Otto Skölds freskomålning ”Folkvisan” samt Sveriges största gobeläng, 60 kvm, ”Melodier vid torget” av Sven X:et Erixson. Mattor och möbeltyg är designade av Inga Wedel. Dricksfontänen är nytillverkad av Orrefors efter Simon Gates ritningar. Nytillverkade bardiskar finns i promenoaren och foajén samt i foajén till Stenhammarsalen. De ritades av Ulla Antonsson och Ingrid Backman på White arkitekter.

Stenhammarsalen har plats för 450 åhörare. Salen har en mer traditionell och intim karaktär än stora salen. Snickerierna i mahogny har en rikt flödande intarsia av Ewald Dahlskog på temat ”Den tonande naturen”.