Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster SÄFFLE KILA PRÄSTGÅRD 3:1 - husnr 1, KILA KYRKA

 Byggnad - Beskrivning

KILA KYRKA (akt.)
2002-07-02
Interiörbeskrivning
SAMMANFATTANDE BESKRIVNING - Kyrkorummet är en salkyrka med ett förhöjt, tresidigt avslutat korparti i öster och täcks av ett trätunnvalv med profilerad grönmålad taklist. Rak läktare i väster med orgelfasad i nyklassicistisk stil. Altaruppsats med ett kors med svepning bakom halvcirkelformad altarring samt predikstol på korets norra sida, allt i klassicistisk stil. Dörrar till sakristia på var sida om altaruppsatsen. I korets södra del en medeltida dopfunt av täljsten samt dopaltare med oljemålning från 1900-talets första hälft. Bänkinredning från 1936 i 1700-tals stil, med mittgång och sidogångar samt en korsgång på söder sida.
LÅNGHUSET har lackat trägolv som i mittgången täcks av en kantad roströd heltäckningsmatta. Väggarna, som är putsade och avfärgade i en ljust gråvit ton, är försedda med roströd panel vilken också utgör rygg till de bänkar som finns längs norra respektive södra väggarna. Innerdörr mot sydporten är en innåtgående dubbeldörr med speglar, målad i gröna toner och försedd med en kraftig omfattning i grått och grönt. Mot vapenhuset finns en slät dubbeldörr målad i grönt. På var sida om denna finns gamla smidda krokar för upphängning av äldre dubbeldörr. Dörren till sakristian finns på norra sidan om altartalan och är en enkeldörr försedd med gamla gångjärn av smide. På altartavlans södra sidan finns en gråmålad blinddörr av trä. Fönsterbågarna är av trä och gråmålade. Taket består av ett slätt vitmålat trätunnvalv. Profilerad taklist målad i rött, gult och blågrönt. Västläktaren lyfts upp av tre par grönmarmorerade pelare med joniska kapitäl. De står på ca 1 m höga grönlaserade fundament. BÄNKINREDNINGEN tillkom i samband med en renovering 1935-1936 och står på ett förhöj betsat trägolv. De två kvarteren är öppna och avslutas mot söder respektive norr av sidogångar. Gavlarna är målade i blågröna och försedda med kant av beige och brunt. Sits och rygg målade i brunrött. Mot ytterväggarna finns längsgående bänkar med rödbrun rygg (panel) och brun krönlist, sitsen är rödbrun och vilar på en brun sockel. Lösa dynor i blått. Under dessa bänkar finns bänkvärmare. Vid västra väggen står två bänkar på var sida om porten Dessa är de sk " von Echstedtska bänkarna". De går ända ut mot yttervägg och är mot mittgången försedda med dörrar. Framför dessa är några bänkar borttagna för att skapa möjlighet till klädavhägning, plats för ljusbärare, bokbord och så vidare.
KORET har ett golv av lackat trä. På den södra sidan ligger en gravhäll. På golvet ligger en kormatta i röllakansteknik med färger i gråa toner med inslag av rost. ALTARUPPSATS från 1829, troligen eventuellt kompletterad 1882, av trä. Utgörs av ett fritt stående kors draperat av en vit mantel och krönt av en törnekrona. Belysning bakom. Bakgrunden utgörs av en molnig himmel och ett bergigt landskap. Ovanför finns en förgylld triumfbåge med texten "Det är fullkomnadt!". Utanför detta en arkitrav som lyfts upp av två pilastrar med korintiska kapitäl. Ovanför detta en rikt profilerad, vitmålad arkitrav som i ovankant ligger mot taklistens underkant. Arkitraven bärs upp av två grönmarmorerade kolonner som står på fyrkantiga höga socklar. ALTARE av trä. ALTARRING av svarvade balusterdockor, målade i vitt och guld. Innanför altarringen ligger en röd heltäckningsmatta. De två fönstren i koret är försedda med glasmålningar, av konstnären Gunnar Torhamn och genomfördes i samband med renoveringsarbeten 1935-6. På södra sidan finns en kyrkbänk, målad som övriga bänkar. Medeltida DOPFUNT av täljsten i två delar. Cuppan är mönsterhuggen med spetsflikkragar och kring mitten en repstav. Dopaltare med målning av Gunnar Torhamn försedd med gammal skulpterad ram. Under målningen står i guld mot svart botten: "Låten barnen komma till mig och förmenen dem icke; ty Guds rike hör sådana till". Två korstolar i rockoko försedda med skinnklädsel. PREDIKSTOLEN har en 5 -kantig korg med fyllningar målade i olika nyanser av grått och grön, utförd i klassicist stil med empirinslag. Mot grön botten, finns skuren förgylld relieff i form av tavlor med tio guds bud, en knopp och en lagerkrans. Rak, hel trappa i söder. Ljudtak i samma form som korgen, försedd med strålande sol i innertaket. På väggen under ljudtaket finns en skulpterad och förgylld drapering.
SAKRISTIAN ligger bakom altaret och har lackat trägolv och putsade väggar. Taket är av trä och vitmålat. Ett spröjsat fönster mot öster, 8 rutor per båge. Port mot söder bestående av enkel bräddörr. Mot kyrkorummet är dörren plåtklädd på insidan. Mot norrvägg finns inmålade skåp. Mot västervägg finns textilförvaring i skåp av plywood, omålade. Altare mot östervägg. Skrivbord och stolar av nyare snitt.
VAPENHUSETS golv är lagt med sten och ytterväggarna är putsade. Inklädnad under trappan och vägg upp mot läktaren är klädd med bred pärlspontpanel. Fönster mot norr har tidigare varit port. (Gångjärn samt låsanordning ovanför fönstret finns kvar.) Svängd trappa av trä upp till tornvind och läktare. Räcke med grönmålade svarvade balusterdockor. Trappstegen är skurade.
ÖVRIGT - HANS GEORG SCHÜFFNER föddes i Lidköping och inskrevs som 15-åring vid målarämbetet i Göteborg. 1735 anhöll han om mästarvärdighet. Han bodde sedan först i Lidköping och inspirerades av Läckötraditionen. I slutet av 1730-talet kom han att arbeta med ett flertal kyrkor i Dalsland bl a Fröskogs kyrka. Från mitten av 1700-talet målade han i Värmland. 1750 Stavnäs, 1750 Holmedal, 1753 Glava, 1763 Eskilsäter, 1764 Millesvik, 1767 Ölserud och slutligen 1769 Botilsäter. I Kila kyrka utförde han målningsarbeten 1764.