Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster VELLINGE GESSIE 2:12 - husnr 1, GESSIE KYRKA

 Byggnad - Beskrivning

gessie kyrka (akt.), GESSIE KYRKA (akt.)
2019-05-15
Interiörbeskrivning
Interiör
Vapenhuset i tornet är välvt med ett vitkalkat kryssvalv utan ribbor och har dagsljus från ett fönster i söder. På golvet ligger plattor av cementmosaik i grått och beige i diagonalt mönster. Väggar och valv är putsade och vitmålade. Ekådrade dörrar med ramverk och fyllningar med pärlspont leder till tornets övre våningar och till kyrkorummet. Pardörrarna till kyrkan har stickbågig överkant medan dörren till övre våningar är spetsbågig. På insidan mot kyrkorummet har pardörren stående panel och stora dekorativa järnbeslag med bladmönster likt ytterdörrens utsida.

Kyrkorummet består av ett enskeppigt långhus med tre travéer och ett något smalare upphöjt kor i öster. I långhusets västra del finns orgelläktaren. Längst fram i långhuset står predikstolen i söder och en ljusbärare i norr. Öppna bänkar står på ömse sidor om mittgången i långhuset. Bänkarna går ut till ytterväggarna. Golvet är belagt med sexkantiga plattor. De har mönster med vita, ljusgrå och mörkgrå romber som bildar ett optiskt mönster. Under bänkarna ligger målat brädgolv. Väggar och valv är putsade och vitkalkade. Fönsterfallen är grå med en gördelgesims i nederkant som löper runt väggarna.

Långhuset är välvt med tre krysribbvalv. Ribborna har halvrunt snitt. De vilar på flersprångiga pilastrar med framförställda halvkolonner med cementgjutna koriniska kapitäl. Valven är putsade och vitkalkade medan pilastrarna är grå. I valvhjässan möts de halvrunda ribborna i en cirkel av formtegel. Gördel- och sköldbågarna är spetsbågiga. De höga smala fönstren har blyspröjsade glasmålningar i form av ett blommönster längs kanterna och svagt färgat glas i mitten. Fönsteröppningarna omges av formtegel
liksom dörröppningarna.

Koret är upphöjt tre steg, belagda med kalksten med inhuggna räfflor. Korgolvet är täckt av keramikplattor från Villeroy & Boch. Plattorna är mönstrade i gult och grått med liljor och fyrpassformer. Utanför dessa finns tre bårder med olika mönster. Taket är kryssvälvt med sex kappor. Kapporna är målade mörkt blå medan
valvribborna är vita. Pilastrarna är lika de i långhuset. I koret står altaruppsatsen mot östväggen innanför altarringen. Dopfunten av sten står på norra sidan. Det femkantiga koret har fyra fönster med masverk av cement med blyinfattade målade glas. Mittfönstret har en figurativ målning av Uppståndelsen. Nedanför Jesus syns förskräckta väktare. De övriga fönstren i koret har mönster av druvblad omgivna av kvadrater. Samtliga fönster är tillverkade av Königl. Bayerische Hofglasmalerei F.X Zettler München. Denna märkning finns på vissa fönster. Frans Xaver Zettler (1841-1916) var glasmålare som grundade verkstaden som fick världsrykte. Glasmålningar av Zettler finns bland annat även i Johannes kyrka och Tyska kyrkan i Stockholm samt i Fuglie och Tygelsjö kyrkor i Malmö pastorat.

Sakristian ligger norr om koret och nås genom ett spetsbågig dörr som har kraftiga dekorativa beslag liksom dörren mellan vapenhus och kyrkorum. Rummet är välvt med ett spetsbågigt tunnvalv, golvet är belagt med målade brädor. Väggar och valv är putsade och vitfärgade. Tre fönster med glasmålningar finns i norrväggen och en utgångsdörr i öster. Klädskåp och skrivbord står i sakristian.

Orgelläktaren i väster har en genombruten gjuten barriär omgiven av trä. Under orgelläktaren är bänkar borttagna och här finns förvaringsskåp, lekhörna och cafébord. Tornets övre våningar nås från vapenhuset. Klockvåningen på fjärde våningen har brädgolv och putsade väggar. Ljudluckor i två våningar finns i alla väderstreck. Det är öppet upp mot torntoppen. Klockbocken av ek bär två klockor. Valven på vinden över långhuset är isolerade med mineralull.

Inredning och inventarier
Altare av trä från 1888. Altarets underrede består av en öppen arkad med pelare med bas och kapitäl med trepassbågar. Målat i ekådring med gyllene detaljer och text i ovankant.

Altaruppsatsen är gjuten i cement med figurreliefer av vit keramik mot blå botten. Indelad i tre bildfält som avdelas med fialer, miniatyrtorn, som dekoreras med krabbor. Mittreliefen visar Nattvarden medan sidorelieferna skildrar scener från Via Dolorosa. Uppsatsen är dekorerad med bland annat tre och fyrpass samt tandsnittsfris. Mittreliefen kröns av ett krucifix och sidorna av bedjande änglar. Keramikdetaljerna är
tillverkade av Villeroy & Boch.

Altarringen av trä och metall från 1888 är ritad av A W Lundberg. Planen är femkantig. Ståndarna är av mässing med dekorationer i brons. Överliggaren är av rödbok och knäfallet är klätt med röd sammet.

Dopfunten av sandsten är från 1888 och utförd av stenhuggare E.R Grönvall i Malmö. Åttkantig cuppa som avsmalnar neråt. Skaft av fyra volutformade ben som står på en fyrkantig fot som i sin tur står på fyra tassar med klor.

Predikstolen av trä i gotisk stil med baldakin från 1888 är ritad av A.W. Lundberg. Korgens sidor är prydda med vimperger. Inom spetsbågiga blåmålade fält finns vitmålade träreliefer av evangelisterna. Färgsättningen är densamma som på altaruppsatsen. Enligt prästen Ernst Frostin är relieferna från den gamla predikstolen från 1590-talet. Trappräcke av smide med bladmotiv.

Bänkinredningen tillkom 1888 när kyrkan byggdes. Bänkarna var tänkta utan dörrar men fick på kyrkorådets uppmaning dörrar vilka nu är borttagna. De höga gavlarna är dekorerade med infrästa bladornament och avslutas med en trepassform. Målad i ljust gulbrunt, tidigare målad i mörk ekådring.

Orgeln byggdes 1986 av Mårtenssons orgelfabrik i Lund. Fasaden är indelad i tre fält med ett lägre mittparti med bågform. Målad i vitt och ljusblått. Den tidigare orgelfasaden var ritad av A.W. Lundberg.

Storklockan är gjuten 1793 av Maria och Jonas Wetterholtz i Malmö. Klockan pryds av växtbårder, inskriptioner, strålsol och figurer. Lillklockan är gjuten 1896 av J. A. Beckman i Stockholm. Klockan pryds av växtbårder och inskriptioner.