Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster VELLINGE RÄNG 94:1 - husnr 1, RÄNGS KYRKA

 Byggnad - Beskrivning

Rängs kyrka (akt.), RÄNGS KYRKA (akt.)
2019-09-17
Interiörbeskrivning
Interiör
Från huvudentrén i tornet kommer man in i vapenhuset. På golvet ligger gamla kalkstenshällar av okänd ålder. Som tak finns ett murat valv, vitmålat likt ytterväggarna. De beigea valvribborna, med en fyrkantig profil som övergår i ett runt tvärsnitt mot hörnpilastrarna, pryds av målade dekorer (från 1881?) i form av röda bårder och växtgirlander som följer ribborna. På norra väggen hänger till vänster ett gravminne över
prosten Pehr Magnus Lovén, Nils Lovéns (Nicolovius) far, till höger ett över Henrik Hagman. I mitten finns ett rikt skulpterat epitafium över Petrus Wankif, som var gift med Henriks dotter och föregick Per Lovén, Nils farfar, på posten som kyrkoherde. Genom en ekådrad pardörr från 1881, uppbyggd av ramverk och speglar med andreaskors, kommer man in i långhuset under orgelläktaren. Dess undersida, som består
av träbjälkar och fält av träpanel, bärs upp av brunmålade pelare. Läktaren nås via en trätrappa, vars steg klätts med en röd heltäckningsmatta med plastlister. Läktarräcket mot långhuset är en låg balustrad med spetsbågar, som bär upp en förkroppad gesims.

Kyrkorummet är rymligt, högt och mycket rikt bemålat. Väggarna har nederst ett gråmålat fält som når till fönsterbänkarna, därovan ett parti med gulmålade, blomsterdekorerade kvadrar och målade fogar i grått. Kvadermålningen avslutas av en beige bård med röda linjer, som tillsammans med en båge av målade kvadrar följer med runt de spetsbågiga fönsteröppningarna. Dess insidor är dekorerade med växtrankor i rött och blått mot ockrafärgad botten innanför en grön fris. Ovanför kvadermålningen finns ett parti med franska liljor mot en blågrå botten, som avslutas av en kraftigt förkroppad, rikt bemålad gesims mot tredingtaket. Det är uppbyggt med diagonalställd panel mellan sparrarna, som bryter genom taklisten och vilar på dekorativa konsoler. Alla vägg- och takmålningar är gestaltade 1881 av Svante Thulin. Långhuset är inrett med två slutna bänkkvarter i ek kring en mittgång, belagd med mönstersatta cementplattor från 1881 i grått och svart. I bänkkvarteren ligger röda kalkstensplattor från 1968. Dopfunten står längst fram mot koret på sydsidan, predikstolen vid den norra, på en yta täckt av kvadratiska, svarta granitplattor (1958?). Övrig möblering i långhuset består av kororgel, piano och längst västra väggen ett stort skåp från 1881 målat i ekimitation. På väggarna hänger bronslampetter och i taket en praktfull bronskrona.

Långhuset övergår i koret genom triumfbågen, som består av tre sammanflätade spetsbågar. Närmst långhuset finns två beigea bågar, som utgår från samma väggpilastrar med doriska kapitäl. Ytan mellan bågarna pryds av växtslingor mot gråblå botten och en medaljong med lammet och segerfanan mot röd bakgrund. Den nedre bågens insida är smyckad med blomsterslingor och pinjekottar i grönt, rött och brunt mot en ockrafärgad botten. Närmst koret vidgar sig kapitälen och bär upp ännu en båge, dekorerad med lister i beige och blått. En granittrappa leder till koret, vars golv är täckt av gråa och svarta cementplattor. Framför altaret står en femsidig altarring. Under dess matta ligger ett schackrutigt golv av granit och marmor. Bakom altaruppsatsen finns en liten sakristia med skrivplats och stolar. Koret täcks av ett sexkappigt valv med ribbor, som vilar på slanka pilastrar med doriska kapitäl. Kapporna är rikt utsmyckade med växtslingor i guld mot en indigofärgad bakgrund, röda lister som följer ribborna och en bildframställning i var ribba med bl.a. Jesus och apostlarna [4].

Tornets övre våningar nås utifrån via en dörr på vapenhusets norrsida. En tegeltrappa leder upp ovanför valvet till första tornbjälklaget. Dess golv är brädtäckt, väggarna är av tegel och slammad natursten. I taket finns ett bjälkverk i två nivåer med bjälkar i nord-sydlig riktning. De nedre bjälkarna är återvunna; två av dem har förmodligen fungerat som bindbjälkar i kyrkans första romanska takstol. Via en rak trätrappa nås klockvåningen, utformad likt planet nedanför. I klockbocken av ek hänger två klockor. Överst i tornet finns ett vindsplan, öppet mot takstolen med sparrar, tass och ståndare på två lejder. Vinden ovanför långhus och kor har inte gått att besiktiga p.g.a. dålig tillgänglighet, men ska enligt uppgift ha ett sentida taklag av fur från 1881.

Inredning och inventarier
Altaret, av brunlaserade plank framför en trästomme, är från 1800-talet.
Altaruppsatsen från 1880-talet är tredelad med ett förhöjt mittparti, krönt av ett krucifix med Kristus på ett klöverbladskors. Altaruppsatsen i nygotisk stil är uppbyggd med ett bakstycke av ek, och framför detta en kolonnad med spetsbågar i rött och guld, som bär ett förkroppat entablement. Innanför spetsbågarna finns blåa klöverblad. I altaruppsatsens ytterkanter finns vimperger avslutade av fialer med krabbor.

Altarringen från 1880-talet är femsidig och tillverkad av ek. Räcket i nygotisk stil är utformat med förgyllda kolonner och spetsbågar, som bär en förkroppad överliggare. Både denna och knäfallet är klädda med röd sammet som fästs med möbelspik.

Dopfunten av ljusgrå sandsten införskaffades 1885. Den består av en avfasad basplatta, ett runt skaft och en åttasidig cuppa med profilerat krön. På skålens sidor finns geometriska mönster, där ett andreaskors och ett grekiskt kors sammanflätats, och medaljonger med olika figurer; lammet och segerfanan, en duva, ett ringkors och året 1885.

Predikstolen från 1880-talet i nygotisk stil har en sexsidig, vägghängd och ekådrad korg. Dess fält pryds av spetsbågiga blinderingar med klöverbladsdekor. Mellan fälten finns pilastrar som bär upp en förkroppad överliggare. Korgen står på en pelarfot med bas, pelarskaft med kopplade kolonner och akantuskapitäl. De målade detaljerna går i rött, blått, grönt och guld. Till korgen leder en rak trappa med balusterräcke av spetsbågar. Räcket avslutas mot korgolvet av en vimperg med en krabbkrönt fial överst.

Bänkinredningen från 1880-talet är gjord av ekådrat trä med nygotisk dekor i form av spetsbågar och andreaskors. De två kvarteren är slutna med dörrar mot mittgången och galler som skydd framför ytterväggarnas sektionsradiatorer. Gavlar, dörrar och skärmar avslutas av profilerade socklar och överliggare dekorerade i rött och grönt. I sitsarna av hela bräder ligger lösa dynor klädda med ett rött tyg.

Orgeln är tillverkad 1968 av Troels Krohns Orgelbyggeri i Hilleröd, Danmark, och renoverad och omdisponerad 2003 av Tostareds kyrkorgelfabrik. Orgelfasaden från 1880-talet är tredelad med öppna pipfält, som skiljs av pilastrar med triangeltak. Pipfälten omgärdas av kolonnetter som bär spetsbågar i rött, blått, grönt och guld med klöverblad inskrivna. Det mittersta pipfältet är förhöjt och avslutas av ett entablement dekorerat med voluter och klöverbladskors. Spelbordet är integrerat i fasaden. Orgeln har 24 stämmor fördelade på två manualer och pedal. Bland de 1500 piporna kommer ca 500 från 1880-talets Rasmus Nilsson- orgel. Kororgeln är tillverkad 1974 av Troels Krohns Orgelbyggeri i Hilleröd, Danmark. Den
har 6 stämmor och 1 manual. Fasaden är sluten med öppningsbara luckor.

Storklockan av malm är gjuten 1780. Dess krön pryds av två bårder med ett textband emellan. Slagringen är dekorerad med en växtbård och på mantelytan finns texter och figurer. Lillklockan av malm är från 1590 och smyckad med blombårder och textband.

Övrigt
Ljuskrona av brons, från 1879, som hänger i långhusets mittgång. Ljuskronan består av en mittstång och två hjul med genombruten dekor. På det nedre hjulet, som hålls upp av volutformade ljusarmar som utgår från mittstången, står sex kandelabrar med fem ljus vardera. Kronan är kompletterad med elektriskt ljus.

Nämnas bör även den gamla altaruppsatsen och predikstolen, som togs bort vid den Zettervallska restaureringen och har förts till Lunds Universitets Historiska Museum. De snidades runt 1600 av Daniel Thomisen, som räknas som den främsta bildhuggaren i Skåne vid denna tid, i enhetlig renässansstil. Altaruppsatsen är av additionstyp med fyra målningar och ett baldakintak krönt av en ädikula. Predikstolen pryds av bilder på evangelisterna. Över korgen hänger ett baldakintak. På Lunds Universitets Historiska Museum förvaras ytterligare några föremål som tillhört Rängs medeltidskyrka. Dit hör en Mariabild från 1225-1250, som av Hans Wåhlin bedömts som unik i medeltida träskulptur, och en ”Anna-själv-tredje”-bild från 1400-talets mitt. Maria står vid sidan om sin mor Anna, som har Jesus i famnen.