Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster TRELLEBORG DALKÖPINGE 31:1 - husnr 1, DALKÖPINGE KYRKA

 Byggnad - Beskrivning

DALKÖPINGE KYRKA (akt.)
2018-08-09
Interiörbeskrivning
Interiör
Vapenhuset ligger i tornets bottenvåning. Det är ett kvadratiskt rum med ett högt valv. Rummet har dagsljus endast från portens överljus. Golvet är belagt med rött tegel lagt på flatan. Väggarna är av ojämn gråsten längst ner och därovan av tegel. De är tunt putsade och kalkade med stenarnas struktur synlig. Vapenhuset är välvt med ett kryssvalv med rektangulära ribbor utan anfang. Rummet är möblerat med bord för broschyrer och klädhängare på fot. På väggen hänger Karl XI:s monogram. Tornbågen är rundbågig. I den sitter en trävägg sedan 1954 med en pardörr med blyinfattat glas som leder till långhuset.

Kyrkorummet består av långhus och smalare kor. Slutna bänkar står på ömse sidor om mittgången i långhuset. Bänkarna går ut till ytterväggarna. Längt bak i långhuset i nordvästra hörnet står orgeln inom bänkkvarteret. Tegelväggarna är tunt putsade och vitkalkade och tegelstrukturen är devis synlig. Golvet är belagt med rött tegel lagt på flatan i hela kyrkan sedan 1954. Under bänkkvarteren ligger furubrädor. Stora, lågt placerade fönster med klarglas belyser rummet. Långhusets fönster i sydväst sitter i den ursprungliga sydportalen. Igenmurningen under fönstret är tunnare än övriga väggar. Predikstolen står i sydöst.

Långhuset är välvt med två putsade vitkalkade kryssribbvalv från 1400-talet, vilande på tresprångiga pilastrar med kragband. Valven är murade med halvstenstegel och valvkapporna har en ojämn, levande yta. Valvribborna har rektangulärt tvärsnitt som avsmalnar mot pilastrarna. Valven är spetsbågiga medan gördelbågarna i öster och väster är rundbågiga liksom tornbåge och triumfbåge. I valven hänger ljuskronor från 1970 av mässingscirklar med glödljuslampor.

Triumfbågen mellan långhus och kor är rundbågig och djup. Den är målad i kvaderimitation i grått, rött och vitt. Koret ligger i samma nivå som långhuset med likadant tegelgolv. Koret är välvt med ett högt kryssribbvalv som vilar på hörnkolonetter av sandsten på höga baser av tegel. Ribborna liksom gördel- och sköldbågarna är halvrunda och målade med ”blixtmönster”. Valvet är primärt, det vill säga byggt samtidigt med koret och murat av helstenstegel. I koret finns fragmentariska kalkmålningar från troligtvis två närliggande perioder omkring 1300. I östra valvkappan finns ett större Majestas Domini-motiv. Kristus sitter på en bänk omgiven av en mandorla och evangelistsymboler. En liten korsfästelsegrupp från
första perioden syns svagt under Kristus. I vissa källor beskrivs korsfästelsescenen som målad senare men konservator Osvald Owald som plockade fram målningarna beskriver att korsfästelsen låg i ett tidigare målningsskikt under Majestas-Domini. I valvkappans hjässa finns målat bladmönster. Koret upptas av altaruppsats och altarring samt dopfunten. Innanför altarringen är golvet upphöjt med trägolv och
belagt med matta. Den lilla sakristian inryms bakom altaruppsatsen. I väggarna finns fyra ursprungliga små murnischer. Två målade konsekrationskors finns bevarade.

Tornets övre våningar nås utvändigt från trapphuset söder om tornet. En smal spiraltrappa av putsat tegel leder upp till klockvåningen. Tidigare har det funnit en öppning mellan vapenhuset och trapphuset. I klockvåningen står klockbocken av ek med två klockor. Liksom i trapphuset är väggarna murade av stortegel i munkförband och på golvet ligger brädor. Det är öppet upp i nock. Det finns ljudöppningar åt tre
håll. Vinden nås genom en lucka från klockvåningen. Valven är oisolerade. Takstolen är delvis av återanvänd bilad ek, delvis av furu med högben, dubbla hanband, stödben och tassar. Eventuellt är ekvirket medeltida, hanbanden ser ålderdomliga ut.

Inredning och inventarier
Altaret från 1957 är ritat av Eiler Græbe. Altaret är murat av grå kvaderblock av kalksten med hyvlad yta. Altarskivan och sockeln av kalksten är utkragade och snedfasade.

Altaruppsatsen är ett additionsaltare från 1570-80 talet, eventuellt från Mogens Snedkers verkstad, med tre bildfält i två våningar. Från början var det text i fälten som på 1700-talet målades över med bilder från Jesu liv. Bildfälten delas av tre halvkolonner med snidade kapitäl som bär en himmelsmålad baldakin. På sidorna finns snidade beslagsvingar. Altaruppsatsen har varit övermålad med vit färg. På 1950- talet tog konservator Osvald Owald fram de ursprungliga färgerna.

Altarringen har svarvade balusterdockor av trä målade ljusgrå med orange detaljrand. Knäfallet är klätt med grönt tyg. Altarringen byggdes om på 1950-talet.

Dopfunten av sandsten är troligen från 1200-talets andra hälft kring kyrkans uppförande. Den runda cuppan är dekorerad med en palmettbård i överkant och en dubbel repstav i nederkant. Foten är timglasformad med en rundstav i mitten. Funten hänförs till Dagstorpsgruppen av Lars Tynell i ”Skånes medeltida dopfuntar”. De kännetecknas av rund cuppa med palmettbård och rund fot med profilering.

Predikstolen är av bemålad snidad ek från 1570-80-talet, eventuellt från samma verkstad som altaruppsatsen. Vid renoveringen 1954 togs de ursprungliga färgerna fram och trappan tillkom. Korgens sidor har snidad växtornamentik inom rundbågiga och rektangulära fält. I ovankant finns en vapensköld som har tillhört Vessel Pallesen, kanik vid Lunds domkyrka. Eventuellt var han kyrkans patronus och betalade
predikstolen.

Bänkinredningen är sluten och tillkom 1849. Den byggdes om 1957 för att göras bekvämare. Avståndet mellan raderna ökades, gavlarna breddades, sitsarna nytillverkades och ryggstöden vinklades. Dörrar och ryggar är i ramverkskonstruktion med en profilerad överliggare. Sitsar och gavlar är av hela brädor. Målad grå med detaljrand i orange och grönt. Dynor ligger i bänkarna.

Orgeln är byggd 1952 av Olof Hammarberg i Göteborg. Fasaden är ritad av Eiler Græbe. Nedre delen är av ek med ramverk och fyllning av panel. Övre delen är synliga pipor av metall och trä.

Storklockan av malm är gjuten 1896 av Joh.A. Beckman & Co i Stockholm. Lillklockan av malm är gjuten 1749 av Andrea Wetterholtz. Båda klockorna är prydda med växtbårder och inskriptioner.

Övrigt
Triumfkrucifix från omkring 1300. Armar, händer och kors är förnyade. Kronan saknas. Bemålningen är inte medeltida.