Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster RONNEBY LISTERBY 1:5 - husnr 1, LISTERBY KYRKA

 Byggnad - Beskrivning

LISTERBY KYRKA (akt.)
2019-09-12
Interiörbeskrivning
Interiör
Huvudentrén leder in till ett vapenhus med putsade väggar och golv av kvadratiska kalkstensplattor. Innertaket av trä är målat i en ljust grå kulör. I de södra och norra väggarna 0nns smala rundbågiga nischer med vardera ett spröjsat rundbågigt fönster. I vapenhuset finns fyra målningar på träpanel från kyrkans läktarbarriär. Via en spegelindelad döbattangdörr med vardera ett kvadratiskt facettslipat fönsterglas nås passagen under läktaren. Underbyggnadernas väggar är klädda med gråmålad stående träpanel. Passagen kantas av fyra träkolonner. I söder leder dörrar mot samtalsrum och förråd medan wc och apparatrum återfinns i norr. Dörrarna har överljus med vertikalt ställda spröjs.

Genom en identisk döbattangdörr som tidigare nämnda äntras kyrkorummet med rektangulär planform och reveterat tunnvalv målat med limfärg i gråblå kulör. Koret utgörs av en smalare förlängning av långhuset med ett något lägre tunnvalv. En kornisch markerar övergången mellan valv och yttermurar. Väggmurarna är målade med limfärg i ljus ockraton och bryts upp av fyra rundbågiga fönster i söder och tre i norr. Samtliga är placerade i djupa fasade nischer. Fönsterbänkarna sluttar inåt kyrkorummet och är belagda med rödaktig kalksten. Långhus och kor lyses upp med åtta elektri0erade ljuskronor av mässing. Mellan fönsternischerna hänger tio elektriska mässingslampetter tillverkade av Fongs Gelbgjuteri i Gränna 2009, av samma modell som ateljé Lyktan levererade till sakristian i samband med renoveringen 1947–1950. För den ursprungliga ritningen till dessa stod Hans Bergström. Långhusets trägolv är täckmålat i grå kulör. Bänkarna är ordnade i två slutna kvarter på var sida om mittgången med sidogångar längs yttermurarna.

Övergången mellan långhus och kor är tydligt markerad genom de indragna murarna, det neddragna tunnvalvet samt att golvet är belagt med kvadratiska kalkstensplattor.

Även en nivåskillnad om ett steg i golvet markerar korets utbredning. Kalkstensgolvet fortsätter in i den välvda absiden som täcks av en polykrom al seccomålning av Gunnar Torhamn, ”Kristi uppståndelse”. Framför absiden står ett altare samt en halvcirkelformad altarring.

Intill korets norra och södra murar 0nns bänkar av trä, målade i grå nyans. Mellan bänkarna mot norr leder en gråmålad spegeldörr av trä in till sakristian. Brädgolvet, även det målat i grått, är lagt i öst-västlig riktning och väggarna är vitkalkade. Platt brädtak, målat 1740 med bibliska motiv, bland annat Kristus i strålglans. I djupa fasade nischer, en vardera i den östra och norra väggen, sitter rektangulära spröjsade fönster med bågar av trä och inåtsluttande fönsterbänkar av kalksten. Fyra mässingslampetter från ateljé Lyktan hänger på vardera sidan om fönsterna. I sakristians västmur 0nns två spegeldörrar av trä. Den ena är placerad tätt intill korfasaden vilken via en smal gång med murad tegeltrappa leder upp till predikstolen. Gången har putsade vitkalkade väggar och välvt tak samt handledare av lackad rundstång. Påskriften ”Herre upplåt mina läppar så att min mun kan förkunna din ära” läses på norrväggen. Den andra dörren återfinns längre in i rummet och döljer sakristians yttre entrédörr. Västväggen täcks i övrigt av fast skåpinredning avsedd textilförvaring vars fronter replikerar samma spegeluppbyggnad som nyss nämnda dörrar. Samma typ av spegelindelade träfronter bildar på den sydöstra muren mot koret väggar och dörr till sakristians toalett. Orgelläktaren i väster upptar långhusets hela bredd och vilar i framkant på fyra kolonner samt mot vardera yttervägg en pelare av gråmålat trä. Utrymmena under orgel-läktaren döljs av ett uppreglat väggparti med vertikalt ställd träpanel i samma grå nyans som kolonnerna. Dörrar utmed sidorna döljer ett förråd samt trappan till orgelläktaren. Läktarbarriären har tolv fält med målade apostlar utförda år 1700 av Jöns Åkesson Wulf. De ramas in med arkadställning av plansnidade förgyllda ornament och åtskiljs av kannelerade pilastrar som tillsammans med en grönmålad överliggare bildar ett ramverk kring målningarna. Centralt i barriären 0nns ett ryggpositiv från 1952. Läktarens orgel har en symmetrisk uppbyggd fasad i nyklassicistisk stil med kannelerade pilastrar, rundbågar och frontoner. Den tredelade fasaden är målad i en ljusgrå kulör med förgyllda detaljer.

Via en trappa från läktaren nås tornets två plan. Väggarna består av murad natursten med vitmenad kalkputs. Trappor, ledare, golv och viloplan är av obehandlad furu.

Inredning och inventarier
Altaret från 2009 är tillverkat av putsat tegel som avfärgats i grågrön nyans med altarskiva av kalksten. Kalkstensskivan återanvändes från ett murat tegelaltare från renoveringen 1947–1950.

Framför altaret finns en halvcirkelformad altarring från 2009 där en överliggare av trä bärs upp av spänstiga smidesståndare. Knäfallet är klätt med grått skinn. Be0ntlig altarring ersatte ett tresidigt altarskrank av trä i samma stil som bänkkvarteren. Det senare var tillverkat vid renoveringen 1947–1950.

Dopfunten med baldakin är placerad i korets sydvästra hörn och är tillverkad 1953 av krysshamrad granit efter ritning av Gunnar Torhamn. Den höga oktagonala cuppan vilar på en cylindrisk fot och pryds av en medaljong med en duva i relief. Den åttkantiga baldakinen av polykromt målat trä är från 1600-talets slut och härstammar från den äldre kyrkan. Efter att ha förvarats i tornet placerades den åter i kyrkorummet efter en konservering 1960.

Två slutna kvarter från 1950 utgör kyrkans bänkinredning. Bänkarna är invändigt målade i grå nyans. Kvarteren ramas in av spegelförsedda gavlar, dörrar och fronter med färgsättning i rött, grått, blått och grågult tillkommen efter Gunnar Torhamns anvisningar. Den befintliga bänkinredningen ersatte möjligen de slutna bänkkvarter som tillverkades vid kyrkans färdigställande på 1840-talet. Äldre delar av en ännu tidigare gråmålad bänkinredning från tidigt 1700-tal förvaras på orgelläktaren. Den underliggande originalmålningen togs 1950 fram på två av dessa dörrar av konservator Osvald Owald.

Orgeln med 18 stämmor och inbyggt spel bord är tillverkad av J. Künkels Orgel verkstad. 1882 hade Åkerman & Lund Orgelverkstad levererat en tolvstämmig orgel vilken fått en ny orgelfasad efter Claes Grundströms ritning. 1952 utvidgades stämmorna till 22 stycken och två manualer innan den befintliga installerades 1985.

Predikstolen med baldakin tillverkades runt år 1600 och är placerad i långhusets nordöstra hörn. Den femsidiga och oregel bundna korgen är tillverkad av ek. Sidorna är uppbyggda av ett bemålat och delvis förgyllt list- och ramverk med pilastrar, tandsnitt och skulpterade detaljer. Predikstolen målades på 1800-talet i grått, svart och guld och ramverkets fält 0ck förgyllda kyrkliga emblem. Konservator Osvald Owald avlägsnade övermålningen i samband med restaureringen 1947–1950. De fyra evangelist0gurer i relief som
återfinns under korgens rundbågar är utförda i lindträ av Gunnar Torhamn 1959. Ursprungligen hade dessa fält haft någon typ av utsmyckning, alternativt textstycken likt det som sparats i fältet längst mot koret. I detta fält 0nns också påskriften ”Anno 1693 Petrus Svahn” som troligen åsyftar året då predikstolen målades. Korgen dekoreras nedtill av ett på trä målat draperi, troligen tillkommit på 1800-talet. Den sjusidiga baldakinen, som tidigare hade förvarats i tornet, sattes upp ovanför korgen 1950 efter att ett på väggen målat draperi hade tagits bort. Baldakinen är samkomponerad med predikstolen och pryds av listverk och tandsnittsdekor.

Tornets två kyrkklockor är gjutna i gulmetall under 1700-talets första hälft. Mårten Wetterholtz från Karlskrona levererade den större klockan 1704 och 1746 göt Andrea Wetterholtz i Malmö en mindre variant med inskription.