Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster SJÖBO KÄRRSTORP 13:1 - husnr 1, ÖSTRA KÄRRSTORPS KYRKA

 Byggnad - Beskrivning

ÖSTRA KÄRRSTORPS KYRKA (akt.)
2018-10-08
Interiörbeskrivning
Interiör
Genom kyrkans huvudentré i väster nås det kvadratiska vapenhuset i tornets bottenvåning. Golvet är belagt med ofogat rektangulärt gult tegel och de slätputsade väggarna och taket är vitkalkade. Torntrappan utmed norra väggen är inbyggd bakom en vägg av vitlaserad spontad panel från golv till tak, med dörr till trappan i väster och till förvaringsutrymme under trappan i öster. Utmed vapenhusets södra vägg står en kyrkbänk som flyttats från kyrkorummet i samband med tillkomsten av läktarens underbyggnader. Kyrkportens insida utgörs precis som utvändigt av två helfranska dörrblad i ek med tre speglar vardera. I öster leder en mörkt grönmålad pardörr med rödmålade detaljer och kraftiga äldre beslag in till kyrkorummet. Över pardörren finns ett lunettformat överljus i trä med spröjsning i form av ett fiskblåsemönster.

Kyrkorummets golv är i mittgången belagt med rektangulära gula, bruna och röda klinker i fiskbensmönster. De öppna bänkkvarteren står på upphöjda brädgolv, medan det två trappsteg högre koret har rektangulära plattor av Ölandskalksten i varierande kulörer. Väggar och tunnvalv är liksom den kraftigt profilerade list som markerar övergång mellan vägg och valv slätputsade och vitmenade. Väggen mot absiden i öster upptas av en triumfbåge som utgörs av en stor rundbågig nisch med ett central hängande medeltida triumfkrucifix. På nischens vägg löper en bred fris i stuck som pryds av mantuanska kors och texten ”ÄRA VARE GUD I HIMLEN OCH FRID PÅ JORDEN BLAND MÄNNISKOR” i rött. Den rundbågiga frisen vilar gestaltningsmässigt på de båda dörrar som i norr och söder leder in i absiden. Ramverksdörrarna med fyra fyllningar i vardera dörrblad och profilerade foder är målade i en ljust grå kulör. Fönstrens innerbågar är målade i samma ljust grå kulör. Varje fönster har två stående bågar med vardera två liggande spröjs samt en överliggande lunettbåge med radiell spröjsning. Under varje fönster finns vattenburna radiatorer.

Orgelläktaren i väster upptar hela långhusets bredd och vilar på pelare i trä med avfasade hörn och enkelt utformade fyrkantiga kapitäl. De fyra främre pelarnas kapitäl flankeras av profilerade konsoler som liksom kapitälen pryds av skurna hjulkors. Barriären är uppbyggd av smala rundbågiga blinderingar mellan kraftigt profilerade listverk samt en senare adderad förhöjning. Orgelläktaren är i sin helhet målad i en bruten vit kulör. Utrymmet under orgelläktaren har i väster byggts in med stående panel i bruten vit kulör. I underbyggnaderna inryms kapprum, läktartrappa, wc och pentry. Pardörren från vapenhuset är mot kyrkorummet målade i samma dämpade mörkgröna kulör som mot vapenhuset. De fyra speglarna i vardera dörrblad pryds här av skurna formelement som fyrpass och fyrklöver.

Absiden i öster fungerar som sakristia. Rummet har brädgolv och vitputsade väggar och tak. Prästingången rak i öster som även fungerar som utrymningsväg har ett inre dörrblad i form av en ramverksdörr målad i ljust grå kulör. Absiden saknar fönster men i väggen mot koret finns ett igensatt rundbågigt fönster som vid restaureringarna på 1910-talet sattes igen med bräder och nu bildar en nisch med ett stort förgyllt kors. Sakristian är inredd med skrivbord, stolar och skåp för textilförvaring men här förvaras även en rad lösa föremål som stegar, notställ, ljudutrustning och mobilt knäfall.

Torn- och klockvåning har vitputsade väggar och äldre brädgolv placerade på bjälkarna. I tornvåningen finns äldre manuell klockringningsutrustning samt diverse äldre föremål. Östra väggen har en igensatt stickbågig murverksöppning. På klockvåningen hänger kyrkans två kyrkklockor i en klockbock av furu. En mindre lucka leder in till kyrkvinden.

Inredning och inventarier
Altaret utgörs av ett blockaltare i trä klätt med juteväv. Troligen 1800-tal, ombyggt vid restaureringen 1914–16.

Altarordningen i trä marmorerat i grågrönt tillkom vid restaureringen 1914–16 och är arkitektoniskt uppbyggd med ett på golvet stående postament som bär upp en rundbåge med skuren växtornamentik, ljusbärare och akroterionkrön. På bakstycket mellan postamentets pilastrar som flankerar altaret återfinns ett bibelcitat från Markusevangeliets tionde kapitel i förgyllning på svart botten. Citatet är från den berättelse då Jesus möter en rik man som önskar ärva evigt liv, vilket är motivet för den oljemålning från 1916 av den dansk-svenske konstnären Fredrik Krebs som utgör altartavla. Målningen sitter i en rundbågig träram målad i blått och förgyllning.

Altarringen i trä är marmorerad likt altarordningen och återfinns på bilder före restaureringarna 1914–16 vilket bör betyda att den är samtida med kyrkans uppförande 1846. Barriären är uppbyggd av svarvade balusterdockor med profilerad överliggare och knäfallet är klätt med rött tyg.

Predikstolen i polykromt bemålad trä är ett renässansarbete från 1600-talet av en okänd mästare och överfördes till den nya kyrkan när den gamla revs. Trappan tillkom vid Theodor Wåhlins restaurering 1914–1916. På korgens fyra sidor finns skulpturer av evangelisterna med respektive attribut ståendes i ornamenterade rundbågar. Hörnen markeras av karyatider och atlanter med joniska kapitäl som vilar på volutformade konsoler. Överstycket har förgyllda inskriptioner på svart botten och avslutas upptill med kymation- och tandsnittsfris. Det rundade fyrsidiga understycket är målat i brunt med detaljer i blått, rött, grönt och förgyllning, vilket även är de dominerande kulörerna på predikstolen i övrigt.

Den romanska dopfunten i gotländsk sandsten har daterats till 1200-talet och mästaren Calcarius har föreslagits som upphovsman. Den fyrkantiga fotens hörn markeras med skulpterade ansikten och skaftet är timglasformat med vulst. På den runda cuppan har rik dekor i lågrelief som framställer Hubertus- eller Eustachiuslegenden (den förstnämnda legenden är sprungen ur den sistnämnda). Bland annat syns en man till häst och hans två hundar jagandes en hjort, mannen knäböjandes framför hjorten samt mannen med hustru och barn till häst på väg mot ett skepp. Överst löper en enkel bladfris.

Den öppna bänkinredningen i gråmålat trä är ritades av domkyrkoarkitekt Theodor Wåhlin vid restaureringarna 1914–16. De rektangulära gavlarna med svagt rundade hörn pryds av skuren stilistisk bladornamentik och har profilerade rödmålade kanter. Överst sitter ljusbärare i smide. Ryggstöden utgörs av ramverk med liggande fyllningar målade i bränd umbra. Bänkarna har psalmbokshållare och fotstöd.

Kyrkorgeln med 11 stämmor fördelade på två manualer och bas tillverkades av A. Mårtenssons Orgelfabrik i Lund vid restaureringarna 1914–16. Orgelfasaden är bevarad från den tidigare orgeln, enligt olika uppgifter tillverkad 1874 eller 1885 av Knud Olsen, Köpenhamn. Den vitmålade fasaden är tredelad med högre och bredare mittparti. Det öppna pipverket inramas av trepass- och flerpassbågar flankerade av pilastrar med förgyllda kapitäl och kröns av förgyllda fialer.

Kyrkan har två kyrkklockan är i malm, av vilka den ena härrör från 1400-talet. Klockan bär inskriptionen ”ANDREAS FECIT HAC CAPAHAM” men saknar i övrigt utsmyckning. Den yngre klockan är gjuten 1939 av M&E Ohlssons klockgjuteri i Ystad och skänkt till kyrkan av Östra Kärrstorps kyrkliga arbetsförening, vilket framgår av ena sidans inskriptioner. Den andra sidan bär texten ”MÄNNISKOR, SOM TRÄLEN I DAGENS ID/ SJÄLAR, SOM STRIDEN LIVETS STRID/ HJÄRTAN, SOM BLÖDEN, SAKNEN FRID/ KOMMEN, NÄR KLOCKORNA KALLA!”. Överst löper en fris av nyponrosor.

Bland kyrkans övriga inventarier av kulturhistoriskt intresse bör särskilt nämnas ett triumfkrucifix med Kristus i törnekrona från 1400-talet samt en fattigstock, möjligen från 1600-talet.