Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster SIMRISHAMN BORRBY 330:1 - husnr 1, BORRBY KYRKA (SANKTA MARIA KYRKA)

 Byggnad - Beskrivning

BORRBY KYRKA (SANKTA MARIA KYRKA) (akt.)
2017-09-17
Interiörbeskrivning
Interiör
Västportalen leder in till en förhall eller vestibul i tornets bottenvåning. Golvet är av grå terazzoplattor, väggarna är putsade och vitmålade. En gravhäll av kalksten över prosten Laurentius Engstedt, död 1733, sitter kramlad mot östra väggen intill ingången till kyrkan. I norr och söder finns två fönsteröppningar med målade glas i likhet med kyrkorummets fönster. Längs norra väggen leder en hög trätrappa upp till tornets övre våningar och orgelläktaren. Trätrappan är gråmålad med ett vitmålat räcke genombrutet av trepass med flera former i snickarglädje. Innertaket är indelat i rutor eller kassetter med vitmålad pärlspont. Ingången till kyrkorummet från förhallen består av en pardörr med spegelfyllningar målad i ljust grå nyanser. Dörren sitter i en djup rundbågig nisch med den målade texten HERRE BEVARE DIN INGÅNG OCH UTGÅNG IFRÅN NU OCH I EVIGHET.

Kyrksalen är mycket stor och täcks av ett högt trätunnvalv uppburet av höga fristående träpelare vid sidorna. Mellan pelarna finns, längs med ytterväggarna, ett slätt innertak vilket bärs upp av pelarna och konsoler vid ytterväggarna. Valvet har korgbågig form och dess undersida är indelat i kvadratiska kassetter målade i vitt, rött och grått. Valvets bärande träbågar, som utgår från konsoler vid pelarna, är målade i blått med gula stjärnor på sidorna. Pelarna är indelade med fyllningar mellan horisontella gesimser och målade i ljust grågröna toner.

Kyrksalen upptas i väster av orgelläktaren med underbyggnader och i öster av koret. Bänkkvarteren upptar hela kyrksalen från läktarens framkant och fram till koret, med ett gångstråk i mitten och gångar längs kyrksalens ytterväggar. Mittgången är lagd med svarta och vita marmorplattor och i bänkkvarteren och sidogångarna ligger ett gråmålat trägolv. Väggarna är putsade och vitmålade med en träpanel nederst som når upp till fönsteröppningarnas underkant. Panelen är uppbyggd med fyllningar och målad i ljust grågröna toner. Stora ljuskronor av mässing hänger från taket och på väggarna sitter flerarmade lampetter från sent 1800-tal. Nummertavlorna är också från samma tid utförda med förgyllda ramar i nyrokoko.

Långhusets tretton fönsteröppningar har rikt artikulerade omfattningar av kolonnetter som bär upp ett rundbågsformat listverk. De målade fönstren ger ett mjukt silat ljus inne i kyrkan. Varje glas har en jugendinspirerad dekor med blomsterslingor längs kanterna och runda medaljonger målade med olika kristna symboler. Korets fönster är extra dekorerade med änglar och blommönster över hela fönstret. Motiven i fönstren har olika teman med utgångspunkt från kristen symbolik. På södra långhussidan finns förutom sex fönster även ingången från kyrkogården. Dörröppningen med överljusfönster omfattas på samma sätt som fönsteröppningarna. Ytterdörrens insida är målad i samma färger som väggpanelen.

Orgelfasaden är mycket stor och tillsammans med läktarbarriären och dess pelare upptar den nästan hela kyrksalens västra sida. Läktaren står fritt från ytterväggarna med rundade sidor och ett utskjutande parti i mitten. Läktaren bärs upp av fyrkantiga pelare i fyra rader. Pelarnas sidor är utförda med kannelyrer i relief, profilerade kapitäl, och kraftiga volutformade stöd under bjälklaget. Läktarbarriären är försedd med rektangulära fyllningar på framsidan och en rödmarmorerad inskriftstavla på framsidan av den mittersta utskjutande delen. Under läktarens västra del finns inbyggnader med brädklädda väggar i form av wc och städutrymme. Öster om inbyggnaderna har ett kapprum ordnats genom skärmväggar av trä mot bänkkvarteren. Den ursprungliga ingången till läktaren från tornet har kompletterats under modern tid med en spiraltrappa av svartmålad metall på norra sidan om läktaren.

En viss nivåskillnad finns mellan koret och långhusets mittgång medan bänkarnas trägolv ligger i samma nivå som korgolvet. Korets golv är lagt med vit marmor. Predikstolen har uppgång från korets norra del men står ett stycke in i långhuset. I korets södra sida står dopfunten och en kororgel. Mot östra väggen står en monumental altartavla med altare och altarring. På ömse sidor om altaruppsatsen finns två ingångar till sakristian med fyllningsdörrar gröngrå toner och dörrfodret krönt av en trekantsgavel.

Sakristian har en inredning från 1960-talet där de gröngrå färgtonerna går igen i snickerier på dörrar och skåpinredning. Väggarna är putsade och vitmålade och golvet är lagt med grå terrazzoplattor. Innertaket har liknande utförande som i tornets bottenvåning men är omålat. I sakristian finns också en tidstypisk möblering av stolar och bord från sent 1800-tal. På väggarna hänger olika tavlor föreställande församlingens kyrkoherdar, series pastorum och målningar av den medeltida kyrkans kalkmålningar.

Från trappan i tornets bottenvåning kommer man upp till dess övre våningar. Andra våningen används som förvaringsutrymme och här finns också en äldre ingång till orgelläktaren. Väggarna är putsade och vitmålade och innertaket består av tredjevåningens bjälklag och trägolv. En enkel trätrappa leder vidare till tredje våningen som utgör klockvåning där kyrkans två ringklockor hänger i en klockstol.

Vinden över långhuset är ett oinrett utrymme ovanför tunnvalvets isolerade trätak. Takstolarna över långhuset är uppbyggda av sparrar, saxsparrar, hanband och snedsträvor. Innertakets valvbågar är upphängt och fogat till taklaget som också delvis är synlig inifrån kyrkorummet.

Under sakristian finns en källare med gjutet bremervalv. I källaren finns värmepumpen till kyrkans värmeanläggning samt en äldre oljepanna.

Inredning och inventarier
Altare
Altaret är av trä utfört i nyrenässans och integrerat med altartavlan. Altarbordets framsida består av ett större mittparti och två rundande hörnpartier med marmorerade fyllningar i rött och vitt omgivna av skurna bårder. Mittersta fyllningen har en skuren dekor i mitten i form av ett kors med palmkvistar och törnekransen. Listverket består av en bred bård med lodräta skåror och en akantusbård upptill.

Altaruppsats
Altaruppsatsen har formen av en klassicerande tempelgavel av målat trä med en altartavla målad av Mårten Eskil Winge på 1860-talet. Altartavlan är målad i olja på pannå och föreställer ”Jesus kommer till byn”. På ömse sidor om målningen finns pilastrar med joniska kapitäl som bär upp ett entablement med texten ”Ära vare Gud i höjden” och en trekantsgavel med det allseende ögat omgivet av en strålkrans i tympanonfältet. Ett inskriftsfält, en predella, finns också under tavlan. Altaruppsatsen är målad i marmorering i starka färger av grönt, svart, vitt, rött och guld.

Altarring
Altarringen är av trä och har en rak framsida och rundade sidopartier. Den är uppbyggd av ett räcke med svarvade balusterdockor mellan låga pilastrar, en kraftig överliggare med grönt handfall och knäfall. Räcket och listverket är vitmarmorerat med rödmarmorerade partier på pilastrarna. Innanför altarringen ligger en kormatta tillverkad vid Märta Måås-Fjetterström i Båstad.

Predikstol.
Predikstol utförd i nyrenässans med en hög smal åttkantig pelare som bär upp en åttkantig korg. Korgens trattformade underdel är dekorerad med voluter, stiliserade växtornament och en äggstavslist. Korgens sidor är utförda med rundbågade nischer mellan pilastrar med joniska kapitäl. I rundbågsnischerna står statyetter av gips föreställande Jesus och apostlarna. Upptill på korgen finns inskriftstavlor och en tandsnittslist. Till predikstolen hör en trappa med svarvade och skurna balusterdockor. Predikstolen är målad i vit, grön, röd och svart marmorering med förgyllda detaljer.

Dopfunt
Dopfunten tros vara från 1200-talets första hälft och utförd i gotländsk kalksten av ”Calcarius”, en anonym gotländsk mästare. Dopfunten har en cylindriskt formad cuppa med utsidan dekorerad av akantusslingor i låg relief. Nederst på cuppan och som skaftring finns huggna repstavar. På den konformade foten finns skulpturer i form av två människohuvuden och två djurhuvuden, de senare med bladslingor som växer ur deras munnar. Till dopfunten hör ett dopfat i mässing från 1609 samt ett mindre dopfat från 1500-talets första hälft.

Bänkinredning
Kyrkan har en öppen bänkinredning av ekådrat trä med höga gavelförsedda sidor. Bänkarna har spegelfyllda ryggar och bänkskärmar samt rikt skurna gavelsidor utförda i nyklassicism med kannelerade pilastrar som bär upp joniska kapitäl. Pilastrarna bär upp ett lågt pelarformat krön där bänknumret är utskuret och överst på varje gavel finns ett cirkelkors.

Orgel
Kyrkans nuvarande orgel byggdes av Mårtensson Orgelfabrik AB 1966. Orgelfasad och läktare ritades av Albert Törnqvist för en orgel med 20 stämmor byggd 1863 av Johan Niklas Söderling, Göteborg. Fasaden är uppdelad i åtta pipfält, två bågformade i mitten med ett övre parti indelat i fyra mindre bågfält. Piporna är ljudande men samtliga i det övre pipfältet och enstaka i de nedre fälten är blindpipor. Läktaren och orgelfasaden är av målat trä i grått och guld.

Klockor
Kyrkans stora klocka är från 1520 gjuten i Lübeck av Peter Vulf. På klockan avbildas jungfru Maria med barnet. Lillklockan från 1617 omgjöts 1872 av F. M. Bergholtz i Stockholm.

Övrigt
Från den gamla kyrkan finns ett medeltida lavorium, ett kittelliknande kärl med två motställda pipar, vilket används för tvagning. Kyrkans nattvardskalk är från 1575 och skänktes till kyrkan av en kanik vid Lunds domkyrka. Ett triumfkrucifix från 1400-talet som hängt i den gamla kyrkan finns bevarat på Lunds universitets historiska museum. I sakristian hänger fem målade porträtt av församlingens tidigare kyrkoherdar, två series pastorum och akvarellmålningar av kyrkans medeltida kalkmålningar kopierade efter J. Boström. En kyrkkistan av ek är från 1700-talet.