Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster SIMRISHAMN MELLBY 13:2 - husnr 1, SÖDRA MELLBY KYRKA

 Byggnad - Beskrivning

SÖDRA MELLBY KYRKA (akt.)
2017-06-21
Interiörbeskrivning
Interiör
Huvudentrén i väster leder in en entréhall, ”vapenhuset”, i tornets bottenvåning. Vapenhuset är enkelt inrett med kapphängare samt några bord och stolar. Ett Series pastorum från 2003 utfört av konsthantverkare Per-Olof Carlsson hänger på en vägg. Vid norra sidan finns en inbyggnad för elcentral samt trappa till tornets övre våningar och orgelläktaren. Inbyggnaden samt innertaket är av vitmålad pärlspont. Golvet lagt 1987 är av röda tegelplattor och väggarna i övrigt putsade och vitmålade. Äldre färglager visar att utrymmet tidigare varit målat i himmelsblått. En pardörr med speglar målad i gröna toner och gult leder in till kyrkorummet från vapenhuset. Kyrkorummet har nästan en korskyrkas planform och är mycket ljust och öppet med breda valvbågar mellan de olika delarna. Valvbågarna bärs upp av murade pilastrar med högt belägna, profilerade kragband. Golvet är av gjuten gråmålad betong, väggarna är putsade och vitmålade. Taket är ett tredelat så kallat, tredingstak, och består av vitmålad pärlspontspanel. Långhuset är möblerat med bänkar målade i ljust grått som når ett stycke in i korsmitten där bänkar tagits bort för att få en öppen yta. Vid långhusets västra sida finns en liten läktare med en välvd öppning för orgelhuset som står i tornets andra våning. Fasaden står vid öppningens östra gräns och läktaren utgör endast en smal balkong för spelbordet. Själva balkongen eller läktarens utkragande del har upplag från två träkonsoler utförda i nygotisk stil. Valvet över orgeln har en märklig konstruktion, troligen från 1900-talets första hälft. Den består av rundbågsformade järn som håller uppe ett välvt tak av masonit eller plåt och på sidorna finns kondensrännor som mynnar ned i plåtrör där fukten kan dunsta bort.

Koret utgörs av långhusets östra del och har en högre golvnivå än långhuset. Golvet och trappan till koret är lagda med kalksten. Framför altaret innanför den breda altarringen är golvet lagt med viktoriaplattor i svart och vitt rutmönster. Ett podium av trä med två steg ligger framför altaret. Koret var ursprungligen avdelat från sakristian med ett korskrank av trä vilket sedan 1937 är ersatt av en murad vägg som fond till gamla kyrkans barockaltare. En dörr på ömse sidor om altaret leder in till sakristian. Den nygotiska altaruppställningen finns bevarad i sakristian mot barockaltarets rygg. Kyrkans medeltida dopfunt med baldakin står på korets södra sida och predikstolen med baldakin står på norra sidan med uppgång från koret. Framför koret finns en öppen yta utan bänkar med plats för stolar för mindre sammankomster. Bänkarna har tidigare nått ända fram till koret. Den norra korsarmen är i sin helhet möblerad med bänkar medan bänkar har tagits bort i södra korsarmens östra del. Genom att den främre bänkskärmen mot norr har bevarats, samt nya låga skärmväggar tillkommit mot gången, har en avskärmad yta skapats inom det gamla bänkkvarteret. Ytan möbleras med några låga skåp, två modeller samt ett par montrar. Modellerna är utförda av modellbyggare Jonas Pajaulis 1988 och i montrarna förvaras ett kalkkläde från 1793 och två nycklar från den gamla kyrkan. I södra korsarmen står också en kororgel från 2013. Korsarmarnas ytterdörrar är inbyggda med vindfång och över dessa sitter krön i nygotik. Den nygotiska inredningen i kyrkan är målad i mörka toner av grågrönt, brunt och rött med gulddetaljer. Även de äldre inventarierna har denna färgskala. Snickerierna i kyrkan tillverkades av en lokal snickare, Nils Bosson, Svinaberga.

Uppgång till tornets övre våningar och orgelläktaren är från vapenhuset till andra våningen. Andra våningsplanet upptas till hälften av orgelhuset till en äldre orgel och en brant trappa leder vidare till nästa våningsplan. Innertaket över andra våningen är en gulbrunmålad pärlspontspanel, troligen samma färgsättning som kyrkans övriga valv har haft. Nästa våningsplan samt fjärde våningen upptas av klockstolen som närmast har en klockstapels uppbyggnad med bjälklag i två våningar. Kyrkan har två klockor hängda mellan tre snedsträvade bockar av fur och ek. Det är inte omöjligt att virkesdelar kan ha återanvänts från den gamla kyrkan. Tornspiran är uppbyggd med en mittstolpe, en så kallad kungsstolpe, ett kryssträvat sparrverk på ett remstycke och fyra nivåer horisontella bjälklag. Vinden över kyrkorummet nås via en öppning från tornets tredje våning. Taklaget är uppbyggt av fur i en konstruktion med saxsparrar, stödben och hanband. Taklaget utgör också del av innertakets konstruktion vilket är fäst vid hanbandets och saxsparrarnas undersidor.

Inredning och inventarier
Altare
Kyrkans huvudaltare är av trä med ett framstycke, ett så kallat antemensale, tillverkat 1937. De dekorativa delarna har återanvänts från ett äldre altare eller möjligen en läktarbarriär från 1600-talet. De äldre delarna är utförda av skuret trä med kannelerade pilastrar och rundbågsformade nischer dekorerade med beslagsornamentik. Altaret är målat i brungrått med detaljer i rött, blått och guld.

I sakristian står kyrkans ursprungliga altaruppställning från 1887. Denna består av ett smalt altarbord i gråmålat trä med spegelfyllda sidor och ovanpå detta står en trekantsgavel med ett stort kors inom en rundbåge, flankerat av grönmarmorerade pilastrar. Altaret är sammanbyggt med ett skrank med ett profilerat listverk samt dekorativt krön med urnor, voluter och skurna draperier. Dörrarna in till koret är också markerade upptill på samma vis. Skranket och altaruppställningen är målade i grått med gula och mörkgrå detaljer. Färgsättningen är sannolikt från 1937.

Altaruppsats
Altaruppsatsen är utförd av trä i barockstil och daterad till 1669. Den består av en predella med inskriftstavla och änglahuvuden som bär upp en central tavla med motiv av nattvarden mellan två vridna kolonner. Däröver finns ett listverk som bär upp ett överstycke med en hjärtformad tavla, två skulpturer föreställande Moses och Johannes eller eventuellt Kristus samt överst Kristus med segerfana. Altaruppsatsen är målad i mörka toner av grått, grönt, blått och rött och guld.

Altarring
Altarringen av trä är från 1887 och tillverkades av Nils Bosson, Svinaberga. Den har halvrund form och består av ett gråmålat räcke av svarvade balusterdockor mellan en överliggare och ett knäfall klätt med grönt tyg.

Predikstol med baldakin/ljudtak
Predikstolen med baldakin av snidad ek är från 1600-talets början. Korgen har sjusidig planform och dess fyra sidor är dekorerade med skurna vapensköldar inom rundbågsnischer med joniska kolonner emellan. Vapensköldarna tillhör Anders Sinclair på Gladsaxehus, som mellan 1600 och 1620 förvaltade ”Gladsaxe Lehn”, Fru Kirsten Kaas, kyrkans patronus Mogens Svabe av Svabesholm och hans hustru Fru Mette Spiel. Predikstolen står på en hög sjusidig pelare. Baldakinen har sju sidor och består av ett kraftigt listverk med skulpterade krön. Undersidan är indelad i kassetter i en solform med en duva hängande från i mitten. Både baldakin och predikstol är rikligt dekorerade med beslagsornament och skurna listverk samt målad i en mörk grågrön ton med dekor i rött, blått, grönt och guld. En trappa i nygotisk stil leder upp till predikstolen från öster. Trappan bör vara från 1887. På predikstolen står en skulpterad pojke i trä som håller i ett timglas. Av utseendet att döma kan skulpturen vara samtida med predikstolen.

Dopfunt med baldakin
Dopfunten av kalksten tros vara från omkring 1200-talets första hälft. Funtens upphovsman är omdiskuterad och såväl ”Knislingegruppen” som ”Sighrafr” eller ”Calcarius” har föreslagits. Funten består av en fyrsidig fot med vulst upptill och en rund cuppa med raka sidor dekorerad med reliefer föreställande scener ur Jesu liv. I cuppans botten finns urtappningshål. Till dopfunten hör ett dopfat daterat till 1590, tillverkat av mässing. Funten är målad i en brun oljefärg.
Dopfuntens baldakin bör vara från tidigt 1600-tal. Den har åttsidig form och är av trä målad i rött, grönt och blått med förgyllda detaljer. Sidorna består av ett listverk med änglahuvuden och rikt skulpterade överstycken med vapensköldar omgivna av beslagsornamentik och spetsiga krön. Baldakinen skänktes av Jörgen Swabe och hans hustru Maren Falk Mormand på Svabesholm, vars vapensköldardar avbildas i överstycket.

Bänkinredning
Bänkinredning består av öppna bänkar från 1887 målade i grått och grågrönt. Ryggarna är utförda med spegelfyllningar, bänksitsarna är skålade och gavelpartierna är profilerade samt dekorerade med en S-kurva i ovankant. Bänkskärmarna är utformade med fyllningar på samma vis som ryggarna.

Läktarorgel
Kyrkans läktarorgel är pneumatisk och tillverkad 1889 av firman Åkerlund & Lund, Stockholm. En renovering som syftade till att återställa och delvis rekonstruera orgeln till ursprungligt skick gjordes 1993 av Smedmans orgelbyggeri. Orgelverket står på läktaren i väster med fristående spelbordet framför orgeln vänd mot kyrkorummet. Fasaden är original från 1889. Den består av ett mittparti med tre pipfält omgivna av pilastrar som bär ett bjälklag utformat med flera olika typer av lister och bårder. Fasaden avslutas upptill av krenelering och två pipfält. Orgelfasaden är målad i en dov, mörkt grågrön kulör med detaljer i guldfärg.

Klockor
I tornet hänger två klockor av malm. Storklockan tillverkades 1729 och lillklockan år 1576.

Övrigt
I kyrkorummet hänger flera tavlor som kommer från den gamla kyrkan. Två nummertavlor av trä, en minnestavla över Ulrika Roth, död 1809 samt en minnestavla av Jörgen Swabe på Svabesholm. Ett par gravstenar som bör ha legat inne i gamla kyrka ligger i norra vindfånget respektive södra vindfånget. Kyrkans triumfkrucifix är från 1500-talet. I kyrkorummet finns också en skulptur ”Fadern, sonen och den helige anden omsluter dig”, urholkad ur en trädstam och utförd och donerad av Sven Stene 2016.