Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster MARK SURTEBY 12:1 - husnr 1, SURTEBY KYRKA

 Byggnad - Beskrivning

SURTEBY KYRKA (akt.)
2004-12-03
Interiörbeskrivning
Surteby kyrkas planform och rumsliga skepnad härstammar från om- och tillbyggnaden på 1780-talet. Kyrkorummet är långsträckt och de stora fönsteröppningarna ger tillsammans med de vita väggarna en relativt ljus interiör trots takets ganska mörka bemålning. Stilmässigt präglas inredningen av barocken och det sena 1800-talets stileklekticism. Vid 1959 års renovering fick kyrkan sin nuvarande färgsättning då bänkinredningen, läktarpelarna och den glasade väggen i väster fick en något kontrasterande grå bemålning.

LÅNGHUS

GOLV - Brunt golvkakel i mitt- och sidogångarna, lackat brädgolv under bänkarna.VÄGG - Vita slätputsade väggar med bröstningspanel till samma höjd som bänkarnas ryggar. Panelen är grå med liggande, släta fyllningar som målats i en ljusgrå kulör. Kyrkorummet avskiljs från vapenhuset med en gråmålad vägg av trä med rundbågiga fönster i det övre partiet. I väggen sitter tre rundbågiga fönster på varje sida av dörrarna, under dessa syns tre stående ljusare släta fyllningar.

PORT - I söder ett vindfång med gråmålade dubbeldörrar med rakt överstycke. En stor stående fyllning upptill på varje dörrblad och en mindre, stående nedtill. Kring dörrarna finns en mörkare grå omfattning med ljusare grå, långsmala fyllningar. Vid renoveringen 1897-98 tillkom den glasade väggen mellan vapenhuset och kyrkorummet i öster. Dörrarna i denna vägg är ljusgrått avfärgade dubbeldörrar med glasade, rundbågiga fönster på dörrbladens övre halvor, spröjsade till nio rutor. De nedre partierna pryds av en utanpåliggande solformig dekor som bildas av avfasade trästycken monterade i en kvadratisk fyllning.

FÖNSTER - Fyra kopplade, korgbågiga fönster åt norr och tre åt söder i djupa nischer. Över södra porten ett överljusfönster vars höjd motsvarar ca två femtedelar av de stora fönstrens. De större fönstren är järnspröjsade till 21 rutor, medan överljusfönstret har 13 rutor. Spröjsarna är mörkt grå. I överkant på samtliga fönster ett dekorativt spröjsat mönster med rundbågar och rundlar.

TAK - Spegeltaket av trä bemålades av I M Hultgren år 1794. Målerierna övermålades delvis och modifierades av en målarmästare Wahlström i samband med den stora renoveringen i slutet av 1800-talet, men framtogs igen 1959. Enligt vissa källor kan det finnas kvar enstaka rester från 1890-talsmåleriet, men säkert är att Kristusfiguren i takets mitt återställdes. På det plana mittpartiet syns en försänkning där Kristus och en treenighetssymbol med jahvetecknet avbildas. Där syns även den "sky av vittnen" som omtalas i Efesierbrevet. Runt det försänkta partiet syns ett antal änglar med och utan textband samt moln mot en blå himmel. Runt mittpartiet är olika kristliga dygder avbildade i målade medaljonger på de breda och plana hålkärlen mellan vägg och tak. Över och under varje avbildning finns ett bibelord. De dygder som förekommer är bland annat ödmjukheten, förgängligheten och rättrådigheten.

KOR

GOLV - Förhöjt slipat naturstensgolv i ett steg, ett stycke framför den första bänkraden. Partiet mellan första bänkraden och det förhöjda golvet är ett brunt kakelgolv, lika långhusets gångar. Innanför altarringen är golvet klätt med grå heltäckningsmatta och förhöjt i ett steg.

VÄGG - Lika långhuset, men bröstningspanelen är borttagen längs det tresidiga korpartiets väggar. PORT - Grå enkeldörr mot söder (innandörr) med fyra stående fyllningar där de två översta är längre än de undre. Fyllningarnas kanter är fasade. Omfattning av trä i två grå kulörer, med samma utformning som portens vindfång mot söder. Likadan dörr till sakristian i norr, fast utan omfattning.

FÖNSTER - Åt sydöst och nordöst, ett fönster lika långhusets. Mot öster ett järnspröjsat, rundbågigt fönster i liv med innerväggen, med blyspröjsade, små rutor som tonats i blått, gult, rosa och grönt. Detta insattes år 1959.

TAK - Lika långhuset. De kristliga dygder som finns avbildade på det plana hålkärlet i det tresidiga koret är tron, hoppet och kärleken.

FAST INREDNING

ALTARE - Altaret i trä är helt omålat, med en stor liggande fyllning på framsidan och en stående på vardera sidan.

ALTARUPPSATS - En altaruppsats i den vanliga bemärkelsen finns inte i Surteby kyrka. Över altaret syns istället ett blyspröjsat, rundbågigt fönster med tonade rutor mot vilket ett träkors är uppsatt. I fönstrets nederkant står fem skulpturer, föreställande Kristus och de fyra evangelisterna, som tidigare suttit på predikstolens väggar. Fönstret flankeras av dubbla, släta kolonner som målats i en rosabrun kulör. Stiliserade bladkapitäl som delvis förgyllts liksom basen, som står på grå, släta socklar. Kolonnerna bär upp ett öppet, rundbågigt överstycke i grått, blått och grålila med förgyllda inslag. Ovankanten kröns av en rad förgyllda palmetter. I överstyckets undersida syns kvadratiska fyllningar med förgyllt listverk.

En äldre altartavla i provinsiell stil, tillverkad år 1794, togs ned i samband med 1897-98 års renovering och är sedan dess placerad i tornet på andra våningen. På tavlan syns korsfästelsen, den sista måltiden och uppståndelsen. På sidorna syns evangelisterna samt förgyllda kolonner och urnor.

ALTARRING - Vid renoveringen 1897-98 tillverkades denna femsidiga, öppna altarring som inte når väggarna. Altarringen är målad i en grå kulör, med ljusare grå, släta balusterdockor med krön och bas som delvis förgyllts. Rundbågiga öppningar mellan dockorna. Överliggare och knäfall är klädda i ett grått tyg. Sockel i en rosabrun kulör.

BÄNKINREDNING - Öppen, jugendinspirerad bänkinredning från renoveringen 1897-98. Bänkarna ansluter ända till väggen. Tre kvarter, ett i norr med 17 bänkar, och två i söder där det bakre har tio rader och det främre fem. Gavlarna är grå med en smal ljusare grå, rundbågig fyllning och ljusare grå horisontella listverk upp- och nedtill. Litet, femsidigt överstycke med en ljusare grå fyllning. Figursågat understycke med två kontursågade ben. De ganska raka, gråmålade ryggstyckena har ljusare grå spontade, liggande fyllningar. Sittdyna i randigt gråblått tyg. Grå bokbräda och lackat fotstöd i trä. Skärmarna har tre ljusgrå liggande fyllningar som spontats. Bänkarna, som tidigare varit röda, målades i grå kulörer 1959.

PREDIKSTOL - Den polygonala korgen med fyra sidor är från 1630-talet och omarbetades enligt uppgift omkring år 1700 av bildhuggaren Marcus Jäger den yngre. Korgen med ljudtak och svängd trappa åt öster är främst hållen i rött och brunt med inslag av blått och förgyllningar. På korgens sidor är de fyra evangelisterna avbildade och inramade av en utanpåliggande omfattning i rött och svart med växtinspirerade ornament. Evangelisterna har varit övermålade och istället har skulpturer av evangelisterna, tillverkade av konstnären Wallström från Lödöse, suttit på korgens sidor. Dessa borttogs i samband med 1926-27 års renovering. På korgens hörn sitter vertikala snidade dekorationer med blommor, blad, frukter och kottar som målats i en ljust brun kulör. Upptill en förgylld rosettliknande dekor. Predikstolens breda överstycke pryds också av snidade blommor, blad och rosetter mot brun botten. Under evangelisterna syns understycken i blått där deras namn står skrivna, mellan dessa på hörnena sitter snidade änglar. Den flata undersidan är målad i en brun kulör liksom den åttasidiga foten som smalnar av nedtill. Det svängda, brunmålade trappräcket har rundbågiga öppningar mellan blå kolonner med förgyllt krön och bas. I rundbågarnas nedre del, en egenartad skuren dekor med korslikande form. Ett stycke över öppningarna syns blåmålade partier med förgyllda snidade blommor, blad och kulor. Brun överliggare. Mäklaren är dekorerad med flera utkragande lister samt pilastrar på sidorna med förgyllda räfflor. Trappstegens undersida är målad i en ljus aprikosbrun kulör. Korgens golv och trappstegen är klädda i grå heltäckningsmatta. Trappbarriären är brunmålad på insidan medan korgens insida är omålad med spår av färg. Ljudtaket är sexsidigt med snidade kartuscher och snidade änglahuvuden mellan dessa, på hörnena. Sidorna har listverk i blå, röda kulörer med förgyllda inslag. Snidade band, rosetter samt blad och blomster hänger ned som lambrekänger kring ljudtakets sidor. På takets översida, ovanför änglahuvudena, står snidade änglar som håller olivkvistar och förgyllda basuner. Snidade kartuscher mellan änglarna med kraftiga förgyllda bladverk och blåmålade medaljonger i mitten, där en olivkvist respektive Carl XII:s monogram finns avbildat. Från ljudtakets undersida, som marmorerats i olika blå toner, hänger en förgylld duva.

ORGEL - Femdelad orgelfasad med uppskjutande partier på sidorna och i mitten. Fasaden är marmorerad i grå kulörer med blå inslag samt med förgyllda lister och dekorationer. Även sidorna är marmorerade i grått. Samtliga sektioner avslutas rakt upptill, men mittsektionens öppning är rundbågig. På sidorna är piporna placerade i en rundad formation. Sidopartierna och mittpartiet är något framskjutande, likt risaliter. Över piporna i den mittersta sektionen syns förgyllda palmetter mot blå botten, både i sektionens överkant och längs den rundade bågen över piporna. De båda lägre partiernas överkant pryds av en förgylld blomsterliknande dekor mot blå botten. Mellan mittpartiet och de båda lägre sektionerna syns ett utanpåliggande förgyllt, långsmalt ramverk. De yttersta sidopartierna pryds upptill av ett förgyllt listverk samt i överkant, en förgylld palmettliknande, uppskjutande dekor. Dessa avslutas nedtill med en urnliknande, skuren dekoration.

LÄKTARE - Den väl tilltagna läktaren bärs upp av tolv kvadratiska pelare där sex av dem är placerade längs långsidorna och de övriga sex är placerade i par längs mittgången. Pelarna är grå med ljusare grå, släta fyllningar på den övre halvan. På de ljust grå krönen sitter konsoler med förgyllda inslag. Läktarens undersida är gråmålad. Bänkinredningen är av samma slag som den som finns nere i kyrkorummet. Fyra bänkrader står på norrsidan och två på sydsidan, förutom ett antal lösa stolar. Grå heltäckningsmatta, förhöjt golv under bänkraderna. Läktarbröstningens tretton målningar föreställer Kristus med de 12 lärjungarna. Det är oklart vem som utfört dem och när de blev uppsatta, men av omfattningarna att döma är de utförda under sent 1600-tal eller tidigt 1700-tal. Målningarna är insatta i ett utanpåliggande ramverk bestående av ett rundbågigt arkadmotiv som målats i grönt med förgyllda lister och imposter. Under imposterna syns en karvad nageldekor och i ramarnas övre hörn sitter virvelrosetter målade i en röd kulör. Varje ram omfattas ytterst av ett blåmålat tandsnitt med M-formad glugg. Över varje figur syns ett vitmålat fält där apostelns namn (samt "Salwator Mundi") finns skrivet med svarta bokstäver. Fälten mellan varje målning är målade i en brunrosa kulör. De övre och nedre listverken går i rött, grönt och blått. Upptill finns en vit tandad list med förgyllda inslag där varje tand har en volutliknande profil. I överkant ett skyddsräcke i metall som gråmålats.

SPECIFIKA INVENTARIER

DOPFUNT - I kyrkan finns två medeltida dopfuntar, en som är placerad i koret och en i vapenhuset som troligen kommer från Kattunga kyrka. I södra delen av koret står en fyrlobig dopfunt i täljsten från 1200-talet. Cuppan har vertikala sidor och skrånande botten och avslutas nedtill med en rundstav. Cuppans liv är indelat i 12 arkadfält med växtornament, bandflätor, blomsterornament samt ett kors som på samma gång har ankarform. Arkadkolonnerna har ringformade kapitäl och delar sig nedtill i två delar, som sedan viker sig upp i arkadfälten och bildar ornamenten. Uttömningshål saknas. Den fyrpassfomade foten med enkel fotskiva övergår i skaftet som på mitten pryds av en rundstav. Dopfatet i mässing från 1899. Den dopfunt som står i vapenhuset är cylindrisk med konkav undersida och saknar helt utsmyckning. Foten är av sent datum.

NUMMERTAVLA - Antikiserande nummertavlor på var sida om altaret i koret. Den svarta tavlan med grå ramar och förgyllda lister flankeras på sidorna av ljusare grå släta kolonner med förgyllda bas och krön. Kolonnerna står på socklar med en stående fyllning med förgyllt listverk på framsidan. Kraftigt rakt överstycke med förgyllda palmetter i mitten och akroterion på sidorna. I underkant en volutliknande dekor med förgyllda lister.