Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster HÄSSLEHOLM VÄSTRA HÄGLINGE 19:1 - husnr 1, HÄGLINGE KYRKA

 Byggnad - Beskrivning

HÄGLINGE KYRKA (akt.)
2020-10-07
Interiörbeskrivning
Interiör
Genom huvudentrén i tornet nås vapenhuset vars golv är belagt med rektangulärt tegel
i varierande röda och gula kulörer, delvis i fiskbensmönster, samt vitputsade väggar
och tak. Fönstren i norr och söder sitter i djupa nischer och utmed den södra muren
löper torntrappan i gråmålat trä med räcke av svarvade smala balusterdockor. Utrymmet
under trappan är inklätt med ljus gråmålad panel och inrymmer elcentral. Ytterdörrens
insida har liksom pardörren mot kyrkorummet tre fyllningar per dörrblad och
är gråmålade med detaljer i ljusrött och mörkgrått.

Långhuset präglas av nyklassicismens ideal, med generöst ljusinsläpp genom de stora
rundbågiga fönstren och det för stilen typiska reveterade tunnvalvet. Genom pelarrader
delas långhuset in i tre skepp, där de två sidoskeppen har plana reveterade innertak.
De gråmålade pelarna har kvadratiskt tvärsnitt med avfasade hörn och enkelt
profilerade kapitäl under figursågade konsoler. Golvet är i mittgången belagt med
mönsterlagt rött, gult och svart engoberat tegel. Bänkkvarteren stod innan mögelsaneringen
på upphöjda brädgolv som i nuläget är utrivna. De putsade väggarna har rensats
från sin sentida plastfärg. Fönstrens spröjsade innerbågar av gråmålat trä som tillkom
1949 är för tillfället utplockade och lagrade i kyrkorummet. Gjutjärnsbågarnas insidor
är svartmålade.

Orgelläktaren i öster upptar långhusets hela bredd och vilar på pelare och pilastrar
med snarlik gestaltning och i samma ljusgrå kulör som pelarna som indelar skeppen.
Barriären är uppbyggd som ramverk med kvadratiska fyllningar och är färgsatt lika de
i vapenhuset beskrivna dörrarna, en färgsättning som även återkommer i bland annat
bänkinredningen. Barriären har en sentida förhöjning, möjligen tillkommen 1987,
samtidigt som den nuvarande läktartrappan med två trapplopp i det sydöstra hörnet.
Koret har en två steg högre golvnivå, som delvis skjuter ut i långhusets västra del, och
avskiljs även från långhuset genom en stor rundbågig triumfbåge. Golvet är belagt
med tegel i fiskbensmönster lika vapenhusets och väggar och tunnvalv är putsade likt
långhuset.

Sakristian som är inrymd i absiden avskiljs av en rundbågig tribunbåge samt ett altarskrank
i gråmålat trä med integrerad altaruppsats (se vidare Inredning och inventarier).
Det tidigare lackade trägolvet är utrivet medan väggarna och hjälmvalvet är putsade
lika långhus och kor. Prästingångens gråmålade dörrblad har fem fyllningar, två stående,
en liggande och två stående.

Tornets övre våningar har obehandlade brädgolv och putsade väggar. Kyrkvinden nås
via en högt sittande kvadratisk liten lucka i tornvåningens västvägg. Takstolskonstruktionen
är uppbyggd med knäbock, hanbjälke och kryssträvor. Valven är isolerade.


Inredning och inventarier
Häglinge kyrka bevarar i stor utsträckning ursprunglig fast inredning och inventarier. Om inte
annat anges är nedanstående föremål samtida med kyrkan, troligen ritade av J.F. Åbom.

Altaret i koret utgörs av ett enkelt blockaltare i trä klätt med gråmålat skivmaterial.
Sannolikt ombyggt sedan uppförandet.

Altaruppsatsen av snidat trä är utformad som en tempelgavel, där kannelerade halvkolonnetter
med akantuskapitäl bär upp en rundbåge och en fronton med skuren
ornamentik i form av bland annat fyrpass och rundbågefriser. Predellan har textfält i
förgyllning på svart botten och i det rundbågiga mittpartiet återfinns ett krucifix med
rödmålat kors och vitmålad Kristusfigur mot blå botten. Krucifixet flankeras av två
skulpturer föreställande Maria och Johannes, vilka adderats senare, möjligen kring
1956 då de förekommer på ett fotografi, och härstammar från den gamla kyrkans altaruppsats
av Johan Ullberg, vilket enligt vissa uppgifter även gäller krucifixet. Färgsättningen
går i övrigt i grått med förgyllda detaljer. Integrerat i altaruppsatsen är ett altarskrank
som skärmar av sakristian i absiden. Det gråmålade skranket har dörrar med
rundbågiga listverk på ömse sidor om altaruppsatsen samt ett överstycke med fyrpass i
relief samt en krönlist med skuren trepassornamentik.

Den rundbågiga och gråmålade altarringen är uppbyggd som en rundbågearkad med enkelt profilerad och delvis gråmarmorerad överliggare. Knäfallet är klätt med mörkblå sammet.

Predikstolen med baldakin uppges i flera
källor vara ett verk av den i regionen
mycket verksamme träsnidaren Johan
Ullberg med verkstad i Finja. Ullberg
tillverkade som nämnts ovan en altaruppsats
till den gamla kyrkan 1749. Predikstolen
ska enligt kyrkans underhållsplan
ha tillverkats 1772 men i den verkslista
som återfinns i kulturhistorikern William
Karlsons artikel om Ullberg från 1929
anges årtalet 1752. Oavsett tillverkningsår
uppvisar den nuvarande predikstolen inga
spår av den för Ullberg så karaktäristiska
och frodiga bondbarock som i hans
40-åriga produktion av främst altaruppsatser
och predikstolar kännetecknas av
ett mycket repetitivt form- och bildspråk.
Istället ser vi en stram nyklassicistisk
gestaltning med inslag av formelement
typiska för det sena 1800-talets nyromantik/nygotik,
som fyrpass i relief och
trepassformad lambrekäng (jämför med
altarskranket). I det fall delar av predikstolen
verkligen härstammar från Ullberg
rör det sig således om en mycket kraftig
ombyggnad, med all sannolikhet samtida
med nya kyrkans uppförande. Den åttasidiga
korgen indelas av pilastrar med
skurna rundbågar och fyrpass i relief. Sidorna
pryds av rundbågar med spiralvridna
joniska kolonnetter och båge av äggstav.
Just spiralvridna joniska kolonnetter
är det enda inslaget i predikstolen som
andas Ullberg, men detta motiv använde
han i sina altaruppsatser och inte i predikstolarna.
Över rundbågarna återfinns
textfält med förgylld text på svart botten.
Korgen vilar på en smal oktagonal fot.
Även baldakinen är oktagonal och uppbyggd
som ett förkroppat listverk med
lambrekäng av förgyllda tofsar. Baldakinen
kröns av ett förgyllt klöverbladskors
och i det fältindelade och blåmålade innertaket
hänger en skulpterad duva under
en strålglans. Färgsättningen går i grått
med detaljer i ljust rött, svart, blått och
förgyllning.

Kyrkans dopfunt i kalksten har daterats
till 1200-talet och tillskrivits Ravlundagruppen.
Det är rimligt att anta att den är
samtida med den medeltida kyrkan. Den
runda cuppan pryds av trepass och lilje-/
trifolieformad ornamentik i relief och har
fragmentariska spår av bemålning. Foten
är klockformad och avslutas upptill av
en vulst. Cuppan var tidigare fylld med
betong men rengjordes 2004 av Mats
Johansson, Dalby stenhuggeri.

I kyrkans ägo finns även ett dopfatsställ
tillverkat av Johan Ullberg som i samband
med rivningen av gamla kyrkan
hamnade på en gård i socknen varifrån
det återskänktes 1935. Det har sedermera
fungerat som mullfatsställ. Det är uppbyggt av volutformade ribbor kring ett centralt
placerat akantusblad som vilar på en bottenplatta med kulklofötter. Färgsättningen
går i svart och försilvring. Ett närmast identiskt dopfatsställ finns i närbelägna Norra
Mellby kyrka. Det är tillverkat 1775 och är att döma av Ullbergs tidigare nämnda
verkslista hans sista tillverkade föremål.

Den öppna bänkinredningen i två kvarter som flankerar mittgången har en typiskt
nygotisk utformning med figursågade gavlar som pryds av spetsbågar och fyrpass i
relief. Ryggstöden och bänkskärmarna mot koret är uppbyggda som ramverk med
fyllningar. Färgsättningen i grått med detaljer i ljust rött och mörkgrått lär ha tillkommit
på 1950-talet och återkommer i flera delar av den fasta inredningen. Bänkarna har
psalmbokshyllor och fotstöd.

Orgeln med 22 stämmor fördelade på två manualer plus pedal tillverkades 1955 av
Hammarbergs Orgelbyggeri, Göteborg. Den tredelade klassicistiska fasaden är bevarad
från den ursprungliga orgeln av J.O. Lundahl, Malmö som tillkom 1880. Det högre
mittpartiet har rundbågigt pipfält och ett övre förkroppat listverk som kröns av en förgylld
lyra, i nuläget nedplockad och förvarad i orgelhuset. De rakt avslutade sidopartierna
kröns av skuren akantusornamentik. Färgsättningen går i grått och förgyllning.
I samband med att de fuktrelaterade skadorna upptäcktes 2012 konstaterades även att
orgeln vara mögelangripen.

Kyrkan har två kyrkklockor av malm som hänger i tornet men som härstammar från den
gamla kyrkans tid och då hängde i en fristående klockstapel. Storklockan från 1438 har
inskription på latin och ska vara gjuten av en man vid namn Herman. Lillklockan som
göts 1740 av Andrea Wetterholtz i Malmö men blev omgjuten 1946 av M&E Ohlsson
i Ystad pryds utöver inskription av akantusfris, bevingade änglaansikten och bildframställningar.
1946 fick båda klockorna även nya kläppar.

Kyrkan har ytterligare inventarier av kulturhistorisk intresse. På grund av fuktsaneringen
fanns emellertid merparten av föremålen inte på plats vid inventeringstillfället,
utan beskrivs här utifrån uppgifter i kyrkans underhållsplan. Särskilt bör nämnas ett
antal skulpturer i ek som härstammar från ett senmedeltida altarskåp samt ett medeltida
järnbeslaget dörrblad. Skulpturer finns även bevarade från Ullbergs altaruppsats.
Utöver detta kan nämnas kollektbössor av trä från 1746, ett skåp från 1600- eller 1700-
tal, en järnbeslagen kista, troligen 1600-tal, samt äldre psalmnummertavlor, belysningsredskap
och textilier.