Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster HÄSSLEHOLM RÖKE 19:1 - husnr 1, RÖKE KYRKA

 Byggnad - Beskrivning

RÖKE KYRKA (akt.)
2021-05-04
Interiörbeskrivning
Interiör
Genom huvudentrén i väster nås vapenhuset i tornets bottenvåning. Rummet har gjutet gråmålat golv, putsade väggar målade i bruten vit/ljusgul kulör och taket är klätt med gråmålad pärlspont. I söder och norr leder svängda trappor upp till orgelläktare respektive torn. Barriärerna har smäckra svarvade ståndare och trappan är förutom de omålade planstegen målade i ljusgrått. Ytterportens insida är liksom den stickbågigt avslutade pardörren mot kyrkorummet uppbyggda i en kraftigt ramverkskonstruktion med tio respektive åtta små fyllningar per dörrblad. Ramverken är profilerade och har enkla skurna detaljer. Färgsättningen går i två grå kulörer. Ytterporten är sedan restaureringen 2017 försedd med ett inre dörrpar i metall och glas för att motverka kallras. Rummet är möblerat med bord, klädhängare och informationstavla. Mot västra väggen står en fattigstock samt en sten med inskription som härrör från den medeltida kyrkan och mot norra väggen en rikt järnbeslagen kyrkport från romansk tid, även denna har tillhört den gamla kyrkan. Mot östväggen återfinns en fastklamrad gravhäll i polykromt bemålad sandsten.

Kyrkorummets golv är belagt med viktoriaplattor i rött, svart och grått. Utmed bänkkvarteren löper friser av enklare, sannolikt senare tillkomna gulgrå plattor. Bänkarna är placerade på upphöjda brädgolv. Under läktaren där bänkrader avlägsnats är golvet belagt med ljusröda kvadratiska plattor. De putsade väggarna är målade med emulsionsfärg, där den höga bröstningen som avslutas av en profilerad list är målad i bruten vit och de överliggande väggytorna i en ljus sandgul kulör. Fönstrens insidor är svartmålade medan de gjutna karnisformade fönsterbänkarna är gråmålade. Till sydentréns vindfång leder en pardörr lika den mot vapenhuset men rakt avslutad. I nordvästra hörnet leder en enkeldörr med snarlik utformning från predikstolstrappan till sakristian. Kyrkorummet täcks av ett panelklätt tredingstak med synliga och dekorativt utformade takstolar. Utmed långväggarna löper en underliggande spetsbågefris. Taket är målat i ljust grått med detaljer i rött och grönt. Orgelläktaren i öster upptar hela kyrkrummets bredd och vilar på bjälkar med framskjutande profilerade konsoler, vilka i framkant bärs upp av sex pelare med svängda snedsträvor. Stolpkonstruktionen med bjälklag har en för nygotiken typisk utformning med avfasade hörn samt skurna och figursågade detaljer. Barriären utgörs av en genombruten spetsbågearkad indelad av kolonnetter med bladkapitäl. Färgsättningen går i grått med förgyllda detaljer. Utrymmet under läktaren är möblerat med lösa bord och i det nordvästra hörnet finns en inbyggnad av lättväggar inrymmande wc.

Koret avskiljs från långhuset av en hög spetsbågig triumfbåge samt en tre steg hög trappa av gjuten cementmosaik. Golv och väggar är utförda i likhet med långhuset. Över koret spänner ett ribbvalv med ytbehandling lika väggarna. I norr och söder leder rakt avslutade fyllnadsdörrar liknande tidigare beskrivna in till sakristia respektive förråd. Östfönstret har polykroma glasmålningar av en okänd tysk glaskonstnär med motivet Jesus på Förklaringsberget.

Tornets andra våning utgörs av bakre delen av orgelläktaren som skärmats av mot kyrkorummet. Våningsplanet inrymmer dels ett mindre rum som i kyrkans underhållsplan (2004) benämns som barnrum men som idag används för diverse förvaring, dels ett mindre arkivrum. Branta trätrappor med handledare leder vidare till andra tornvåningen, klockvåningen samt tornvinden. Andra tornvåningen har hyvlat furugolv, murverken är vitslammade och taket utgörs av nästa vånings golvbjälklag. Klockvåningen med klockbocken i furu har snarlik utformning men här är murverken endast delvis slammade och annars med brett utstrukna fogar. På tornvinden med den öppna spirkonstruktionen finns manöverrum för urverket.

Inredning och inventarier
Röke kyrka bevarar i stor utsträckning inredning från byggnadsåret. Om inte annat anges är nedanstående föremål samtida med kyrkan och ritade av arkitekt Oscar Hägg.

Altaret utgörs av ett blockaltare i trä med sockel, postament, förkroppningar och krönlist. Till altarkompositionen hör även ett gråmålat panelverk placerat under östfönstret, där pilastrar delar in en ramverkskonstruktion med kvadratiska fyllningar under en fris med fyrpass och spetsbågar i lågrelief.

Ett enkelt sidoaltare är placerat i långhusets sydöstra hörn, utformat som ett blockaltare i blåmålad spontad panel.

Den gamla kyrkans altaruppsats från 1652 är uppsatt mot långhusets östvägg söder om öppningen till koret. Predellan har bibelcitat i förgylld text på svart botten flankerat av skulpterade änglaansikten. Corpus har sirligt skurna sidovingar och centralt en målning på pannå framställande Jesus och Maria Magdalena. Målningen flankeras av atlanter i form av Moses och Johannes Döparen. Överstycket har ytterligare en målning på pannå framställande Jesus med törnekrona och orm. Krönpartiet utgörs av en kartusch med två heraldiska vapen. Den polykroma färgställningen går främst i blått, rött och grönt. Ett fotografi taget innan rivningen av gamla kyrkan visar att de båda målningarna då var övermålade. Corpus pryddes istället av det krucifix som idag hänger på sydväggen strax intill altaruppsatsen och den övre tavlan hade någon form av inskription, sannolikt bibelcitat.

Den halvrunda altarringen är uppbyggd av kolonnetter med bladkapitäl lika de i orgelläktarens barriär, vilka vilar på en oprofilerad sockel. Färgsättning i grått med förgyllda detaljer. Hand- och knäfall är klädda med blått tyg.

Predikstolen med trappa och baldakin från 1635 härstammar från den medeltida kyrkan. Korgens fem sidor pryds av rundbågemotiv med skulpturer föreställande Jesus samt de fyra evangelisterna med respektive attribut. Hörnen markeras av marmorerade kolonnetter med korintiska kapitäl. Korgen avslutas upptill och nedtill av förkroppade listverk av vilka det övre bär bibelord. Det svängda understycket med godronnering vilar på fyra korintiska kolonnetter. Predikstolen är i sin helhet belamrad med rikt skuren dekor, bland annat akantus, tandsnitt och äggstav. Den polykroma bemålningen går främst i blått och rött med inslag av grönt, grått och förgyllning. Trappans barriär är samkomponerad med korgen men dess rundbågefält är tomma och klädda med röd sammet. Den sjusidiga baldakinen är uppbyggd som ett förkroppat listverk med bibelcitat och äggstav. Hörnen markeras av änglaansikten och ljudtaket kröns av kartuscher med änglaansikten. Över dörren till sakristian, som leder direkt till predikstolstrappan, hänger ett polykromt bemålat överstycke i form av en kartusch med Kristian IV:s monogram C4 samt årtalet 1635. Överstycket har tillhört en tidigare dörr till predikstolstrappan.

Kyrkans utpräglat nygotiska dopfunt är gjuten i betong. Utformningen av fot, skaft och cuppa utgår från oktagonala och prismatiska former. Cuppan pryds av upp-och-nedvända spetsbågar med trepass. Dopfunten är frånsett ytbehandlingen identisk med dopfunten i Allhelgonakyrkan i Lund och kan möjligen ha gjutits i samma form. Likadana dopfuntar finns även i andra skånska kyrkor, bland annat i närbelägna Västra Torup.

Den öppna bänkinredningen är indelad i fyra kvarter och har ett för nygotiken relativt enkelt formspråk, med svängda gavlar endast utsmyckade med skurna karnisformade profiler. Ryggstöden är liksom bänkskärmarna som avslutar kvarteren framtill utformade som ramverk med fyllningar. Bänkskärmar inramar även långhusets nord- och sydöstra hörn. Färgsättningen går sedan 2017 i blått med röda detaljer. Bänkarna har psalmbokshyllor, fotstöd, klädhängare och stoppade dynor klädda med grått tyg.

Orgeln med 16 stämmor fördelade på två manualer plus pedal tillverkades 1964 av orgelbyggare Wilhelm Hemmersam i Köpenhamn efter disposition av musikdirektör Carl E. Rosenquist och ersatte då den ursprungliga orgeln av E. Lundén i Göteborg. 1992 genomfördes en omfattande ombyggnad av A. Mårtenssons orgelfabrik i Lund där bland annat nytt spelbord tillkom. Den femdelade orgelfasaden med öppna pipfält har ett enkelt och rakt modernistiskt formspråk, uppbyggt som ramverk i grått och blått med bakomliggande trärena raster. Ett tredelat ryggpositiv är integrerat i läktarbarriären. Kyrkan har även en kororgel tillverkad 1979 av Mårtenssons som församlingen ansökte om och beviljades att avyttra 2017. Vid inventeringstillfället i maj 2021 stod kororgeln ännu mot långhusets norra vägg.

Kyrkan har två kyrkklockor i brons. Storklockan göts 1912 av K.G. Bergholz & CO i Stockholm och tillkom genom donation från Hanna Nilsson, Harastorp. Den pryds av akantusornamentik, änglaansikten samt inskriptioner kring dess tillkomst. Lillklockan är överförd från den gamla kyrkan och uppges härstamma från 1400-talet.

Bland kyrkans övriga inventarier av kulturhistoriskt intresse bör särskilt nämnas den senromanska kyrkport från 1200-talet som idag är placerad i vapenhuset. Dörrbladet i ek har rik beslagning av smidesornament och bär spår av bemålning. Skador i den övre delen sägs vara kulhål. Kyrkporten ställdes ut på Baltiska utställningen i Malmö 1914.

I övrigt kan nämnas två psalmnummertavlor från 1750-talet, ett tavelskåp (möjligen 1697), ett äldre krucifix av okänd ålder, en järnbeslagen fattigstock av okänd ålder, en polykromt bemålad gravhäll från 1600-talet samt en slutsten med inskription från den medeltida kyrkan.