Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster SOLNA KORPRALEN 2 - husnr 2

 Byggnad - Värdering

2/1/11
Motivering
Grönt = Fastighet med bebyggelse som är särskilt värdefull från historisk, kulturhistorisk, miljömässig eller konstnärlig synpunkt.

Ängkärrsskolan uppfördes under 1960-talets första år efter ritningar av Georg Scherman. Den placerades nära den bebyggelse som på 1950-talet växt upp kring Huvudstagatan i centrala Huvudsta. Skolan delades upp på tre byggnader, fritt grupperade kring en asfalterad gårdsplan, vid Ängkärrsgatan. Det lilla grönområde som i söder angränsar till skolan avsågs sannolikt att nyttjas av skolbarnen. De tre byggnaderna har individuell utformning, anpassade efter sin användning men det röda teglet knyter ihop anläggningen. Den låga skolbyggnad som ursprungligen byggdes för lågstadiebarn är idag förskola och avskiljd med stängsel.

Till skillnad från skol- och förskolebyggnader som började uppföras på 1970-talet var 1960-talets skolor och förskolor individuellt och omsorgsfullt utformade med i huvudsak kvalitetsmässiga material som exempelvis fasadtegel. Gårdsmiljöerna var genomtänkta och visuellt tilltalande. Även konstnärlig utsmyckning kunde förekomma.

Ängkärrsskolan är den första av de nya skolor som byggdes under Huvudstas stora utbyggnadsperiod på 1960- och 1970-talet. Den skiljer sig också åt i arkitekturen mot de övriga skolorna som byggdes några år senare. 1950-talets formspråk dröjer sig kvar i skolans gestaltning och ger den en annan lätthet än de senare tillkomna skolorna. Georg Schermans arkitektur är generellt av hög kvalitet och utformningen av Ängkärrsskolan är inget undantag. Scherman har också ritat ett flertal skolor i Solna under olika årtionden. Skolans olika verksamheter har på ett fint sätt brutits upp på tre separata byggnader. Det största huset som givits en kvadratisk form byggdes som skolans huvudbyggnad och för mellanstadieeleverna. En låg böjd byggnad med veckformat tak utformades för de yngre barnen i lågstadiet och de fick även en liten separat gård. Gymnastikbyggnaden ligger för sig själv vid ingången till skolområdet och fick ett stort fönsterparti åt söder och en lanternin i norr för ljusinsläpp. Skolans utemiljö är spartansk vad gäller utrustning för lek men fint placerad i en slänt omgiven av grönska.

Skolans ursprungliga arkitektur har förändrats genom bl.a. nytt entréparti på den stora byggnaden men har trots det ett högt kulturhistoriskt värde.

Alla förändringar av byggnaderna eller miljön kan inverka negativt på det kulturhistoriska värdet.