Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster SOLNA HUVUDSTA 4:19 - husnr 1

 Byggnad - Värdering

2/1/11
Motivering
Blått = Fastigheter med bebyggelse vars kulturhistoriska värde motsvarar fordringarna för byggnadsminne i kulturminneslagen. Byggnadsminnen samt kyrkobyggnader skyddade enligt 4 kap i kulturminneslagen.

Västra skogens tunnelbanestation ingår i utbyggnaden av området Västra skogen som skedde på 1960-talet i Solna. En ny tunnelbanelinje drogs genom Huvudsta mot Akalla och nya stationer tillkom. Den konstnärliga utsmyckningen och de estetiskt genomarbetade stationerna är välkända och finns med i de många ”konstvandringar” som genomförs i Stockholms tunnelbana. Mindre känd är stationsbyggnaden i Västra skogen som uppfördes kring 1970 efter ritningar av arkitektkontoret ELLT. En liten torgbildning skapades när husen i bostadsområdet uppfördes. Den inramas av ett av flervåningshusen samt det stora parkeringshus som också byggdes vid samma tid. På det lilla torget finns sittplatser och planteringar och i byggnadernas bottenvåningar finns butiker och andra serviceställen. I kanten på torget mot lokalgatan Johan Enbergs väg placerades stationsbyggnaden. Den utfördes i en stålkonstruktion med glasväggar i två plan. Entréhallen blev helt genomsiktlig med väggpartier av klarglas och ett entréparti med glasade dörrar mot torget. Det övre planet fick blåfärgat glas i ramarna vilket markerar den icke offentliga delen av byggnaden, här ryms personal- och förrådsutrymmen.

Stationsbyggnaden har samma verkshöjd som gestaltningen av stationen och perrongerna i Västra skogens tunnelbana. Den egenartade arkitekturen har ett okomplicerat upplägg av släta stålramar och glaspartier som kombinerats med en intrikat arkitektonisk form. Byggnadens övre plan sticker ut och är bredare än bottenvåningens entréhall som på så sätt bildar en nedtonad bas för den övre bearbetade delen. Den speciella takformen är starkt karaktärsskapande och hela byggnaden är tydligt modernistisk. Stationshuset är fristående och inte sammanbyggd med ett centrum eller kontorshus som annars många av tunnelbanestationernas entréhallar var vid denna tid, ex Huvudsta centrums tunnelbana. Stationsbyggnadens ursprungliga arkitektur är dessutom mycket välbevarad.

Genom sin konstruktion, säregna och medvetna arkitektur och oförändrade skick är stationsbyggnaden för Västra skogens tunnelbanestation unik. Den är också en västentlig del av det kulturhistoriska arvet från utbyggnaden av Huvudsta på 1960- och 1970-talet och en utmärkt tidsrepresentant för den nya tidens tunnelbana som på ett markerat sätt avvek från de mer neutrala tunnelbanestationerna som började byggas på 1950-talet.

Stationsbyggnaden för Västra skogens tunnelbanestation har högsta kulturhistoriska värde.

Alla förändringar av byggnaden eller miljön kan inverka negativt på det kulturhistoriska värdet.