Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster BOXHOLM BLÅVIK 1:3 - husnr 1, BLÅVIKS KYRKA

 Byggnad - Värdering

Blåviks kyrka (akt.), BLÅVIKS KYRKA (akt.)
10/1/06
Motivering
Kyrkan och kyrkogården tillsammans med kyrkstallar, fd ålderdomshem och fd skola, bildar
socknens tidigare administrativa centrum som byggdes upp under 1800-talet senare del.
Kyrkans vackra placering i landskapet bidrar till upplevelsen av kyrkomiljön. Kyrkan är
ovanligt nog placerad i nord-sydlig riktning med koret i norr.

Kyrkogården
En fullständig kulturhistorisk bedömning av kyrkogården redovisas i separat rapport efter
avslutad kyrkogårdsinventering.

Kyrkobyggnaden
Till följd av befolkningsökningen och det långa avståndet
nybyggdes Blåviks kyrka under 1870-talet i en då nybildad
församling. Kyrkan tillhör länets få träkyrkor. Kyrkan har
bevarat sin ursprungliga enkla karaktär som till det yttre
kännetecknas av de vita spritputsade fasaderna, de plåtklädda
sadeltaken samt de symmetriskt placerade spetsbågiga
gjutjärnsfönstren. Utmärkande för interiören är det panelklädda
tredingstaket, trägolvet, den öppna bänkinredningen samt
korets enkla prydnad i form av tre parställda fönster mot vilket
ett naket kors avtecknar sig. Huvuddelen av inredningen såsom
bänkar, korbänkar, altarring, läktarbröst, predikstol och ev
nummertavlor tillkom vid byggnadstiden och har undergått få
förändringar. Kyrkorummet präglas även till stor del av 1927
års restaurering från vilken nuvarande färgsättning har bevarats
med bl a marmorerade väggar, grisaillemålad taklist och
dekormålat gavelfält.

Sammanfattning
• Kyrkan har bevarat sin ursprungliga enkla karaktär som utmärks av de reveterade
vitputsade fasaderna, de plåtklädda sadeltaken samt de symmetriskt placerade
spetsbågiga gjutjärnsfönstren.
• Kyrkorummet är enkelt i sitt utförande och kännetecknas av det panelklädda
tredingstaket, trägolven och en närmast intakt ursprunglig inredning.
• Av kulturhistoriskt intresse är att huvuddelen av interiörens färgsättning och
dekormåleri i gråtoner går tillbaka på 1927 års restaurering.