Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster GÖTEBORG ANGERED 114:1 - husnr 1, GUNNAREDS KYRKA

 Byggnad - Värdering

GUNNAREDS KYRKA (akt.)
9/26/06
Motivering
GUNNAREDS KYRKA uppfördes 1997 på ny kyrkplats. Den ligger vid Angered centrum i nordöstra Göteborg. Kyrkan ritades av arkitekt Sven Magnus Sjögren. I nära anslutning ligger Gunnareds begravningsplats som invigdes i juni 2003.

KYRKOMILJÖN präglas av en stilblandning med inspiration främst från medeltid och 1920 - 1950-talens arkitektur. Den bär ett flertal klassicistiska element som pelarrader, absid, mönstermurning och tandsnitt. Kyrkan är uppförd med hög kvalitet på materialen och med stor omsorg om detaljer. Den är omsorgsfullt utformad och har stora upplevelsevärden.

Kyrkomiljön utgörs av en kuperad naturtomt med blandskog där tre byggnader grupperar sig runt en gård; en kyrkobyggnad med församlingslokaler, ett kontor samt byggnad som bland annat innehåller en förskola. Fasaderna mot gården i väster och norr har indragen undervåning och övervåningen bärs av en pelarrad. Tillsammans med kyrkobyggnaden i öster bildas en pelargång runt gården. Den slutna gården öppnar sig åt söder och bjuder på en vid utsikt från en rundad terrass.

KYRKOBYGGNADENS form utgår ifrån en kvadrat där koret med absid skjuter ut men för att ge kyrkorummet en traditionell orientering mot öster ligger denna byggnadsdel vriden i byggnaden som i övrigt har en nordost - sydvästlig riktning. Den del som inrymmer kyrkorummet är uppfört i gult tegel, absiden är slammad och mittskeppet täcks av ett högt sadeltak som på den norra takspetsen kröns av ett kors. De byggnadsdelar som rymmer församlingslokaler är putsade i en blekt gul nyans med flacka tak. Alla taken är klädda med falsad galvaniserad plåt. Fönstren är av ek eller av zink och indelade i kvadrater. Kyrkorummets sydöstra hörn mot Angered centrum är uppbrutet och fungerar som klocktorn med synligt klockverk. Som ett väderskydd bär en pelarrad i kolossalformat ett tak högt över kyrkoporten.

KYRKORUMMET är invändigt tydligt inspirerat av den medeltida basilikan. Mittskeppet höjer sig över de båda sidoskeppen och rummets volym understryks genom de smäckra pelarna som avgränsar mittskeppet. Väggarna är murade av tegel i olika röda nyanser, korväggen lyfts fram i rummet genom att vartannat skift är putsat i en blekt röd ton. Koret avslutas med en absid vars vägg är putsad i sin helhet och längs väggens övre del finns en färgstark emaljmosaik skapad av konstnärinnan Lotta Söder, Göteborg. Mosaiken ger rummet ett blickfång och fungerar samtidigt som altartavla. Altare, altarring, stolsrader, predikstol, fönsterbågar och dörrpartier är utförda i ek. Dopfunten liksom golvet är av kalksten. Kyrkorummet är slutet med en tydlig riktning mot korabsiden. Dagsljus kommer in genom ett fönster i den södra korväggen som trots att det sträcker sig från golv till tak inte ger några utblickar. Högt i västväggens gavelspets låter ett stort runt fönster dagsljuset strömma in över de synliga takstolarna av ljus furu. De enkla formerna och de rena ytorna med en väl sammanhållen färgsättning som bärs av materialens varma nyanser karaktäriserar rummet.



ATT SÄRSKILT TÄNKA PÅ i förvaltning och användning av kyrkan och kyrkomiljön: