Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster GÖTEBORG OLSKROKEN 743:7 - husnr 1, SANKT PAULI KYRKA

 Byggnad - Värdering

SANKT PAULI KYRKA (akt.)
1/19/06
Motivering
KULTURHISTORISK KARAKTÄRISTIK OCH BEDÖMNING

S:T PAULI KYRKA ligger högt och fritt i en mindre park i stadsdelen Olskroken. Den uppfördes 1880-1882, efter ritningar av Adrian C Petterson, i samband med utbyggnaden av de nya arbetarstadsdelarna i östra Göteborg. Kyrkoanläggningen ligger i anslutning till Östra kyrkogården, en större parkkyrkogård invigd 1860.

Kyrkan uppfördes på donerad mark och finansierades med fondmedel. Avsikten var att uppföra en billig kyrka med kapacitet att ta emot den stora arbetarbefolkningen i området. Denna ambition har satt sin prägel på kyrkan. S:t Pauli är kort och bred, närmast kvadratisk i planen, och har stora djupa läktare. Det bastanta uttrycket förstärks av de fyra lätt utskjutande hörntornen och det förhållandevis smala klocktornet.

EXTERIÖREN domineras av romanska stilelement där rundbågar och kolonnetter med tärningskapitäl är återkommande inslag, utvändigt såväl som invändigt. I exteriören återfinns också några gotiska stildrag som fialer och fyrpass. Fasaderna präglas av strikt symmetri och riklig mönstermurning i form av rundbågar, friser, blinderingar och tätt sittande lisener. Formtegel har använts runt vissa muröppningar. Fasaduppbyggnad och materialval är mycket tidstypiska. Exteriören är i allt väsentligt oförändrad sedan uppförandet.

Kyrkans INTERIÖR har genomgått tre större renoveringar (1910-tal, 1940-tal och 1970-tal), vilka alla satt tydliga spår. Kyrkan är treskeppig, med djupa sidoskepp under stora läktare som vilar på pelare med dekorerade konsoler. Bänkarna är ursprungliga men ombyggda. Rummet är luftigt och det stora antalet fönster gör rummet relativt ljust trots bredden och de djupa läktarna. Det ursprungliga utseendet går främst att spåra i det återkommande motivet med rundbågar och kolonnetter med tärningskapitäl. Kyrkorummets lugna färgsättning ger koret en framträdande plats i interiören.

KORET har kvar sin ursprungliga inredning (altare, altarring och predikstol) medan den rundade korabsiden domineras av vägg- och takmålningar av Albert Eldh (1910-tal). Bakom altaret står en sandstenskopia av Bertel Thorvaldsens Kristus (Erling Valdeby 1940). Dopfunten är också i sandsten (Ninnan Santesson 1917).

ATT SÄRSKILT TÄNKA PÅ i förvaltning och användning av kyrkan och kyrkomiljö:

- Exteriören är välbevarad
- Ursprungliga delar av inredningen (altare, altarring, predikstol, bänkar, gjutjärnspelare och konsoler med dekor)
- Målningarna av Albert Eldh