Stäng fönster MALMÖ OXIE 53:1 - husnr 1, OXIE KYRKA
Byggnad - Värdering
Oxie kyrka (akt.), OXIE KYRKA (akt.) | |
10/3/17 |
Motivering |
---|
Kulturhistorisk karaktärisering för Oxie kyrkoanläggning Nordväst om kyrkbyn finns två bevarade stora bronsåldersgravar, Kungshögarna som påtagligt visar på Oxies långa historia. Eventuellt är kyrkan byggd på en raserad gravhög. Spår av den äldre byn finns längs den grusade Oxie bygata intill kyrkan med dels gathus och även en oskiftad gård. Gula skolan mittemot kyrkan bidrar positivt till miljön medan församlingshemmet är alldagligt. För övrigt kännetecknas tätorten Oxie av modern bebyggelse med mestadels villor från 1970-tal och framåt. Kyrkogårdens stenmur med anor från 1500-1600-tal som nyligen återigen renoverats är betydelsefull för intrycket av kyrkan liksom gjutjärnsgrindarna. Det är positivt att en ny trädkrans planterades efter murens renovering. Närheten mellan kyrkogården och mataffären i sydväst borde åtgärdas med mer plantering i kyrkogårdens hörn för att skapa en mer skyddad miljö på kyrkogården. Kyrkogårdens äldre delar karaktäriseras av omgärdade singelgravar enligt sent 1800- tals ideal medan de nyare delarna kännetecknas av gräsytor med stenar direkt i gräs utan omgärdning. I den äldre delen har infogats minneslund och askgravplats. Oxie kyrka byggdes på kungens mark så kallat kungalevet och kyrkans tillblivelse och utveckling har antagligen varit knuten till danska kungamakten vilket gör den speciell. Kyrkan är från 1100-talet men byggdes kraftigt om och till av C G Brunius i mitten på 1800-talet. Kyrkan är ombyggd under en intensiv kyrkobyggnadstid. Främsta anledningen till om och nybyggnad var den stora befolkningstillväxten som ökat bland annat på grund av enskiftet. En praxis förseskrev att 2/3 av befolkningen skulle få plats i kyrkan. Brunius förespråkade medeltidsstilen och har tagit upp mycket av det i tillbyggnaden. Ändå är det märkligt att Brunius som värnade medeltidsarkitektur, först rev stora delar för att sedan bygga upp det igen. Men han ansåg att han byggde till i förfädernas tradition och inte uppfann något nytt. Kyrkan har de typiska Bruniusdragen med oputsade tegelomfattningar i flera språng kring fönster och dörrar, trappstegsgavlar med blinderingar och rundbågsfriser. Invändigt byggdes kryssvalv. Kanske har rundbågsfrisen längs taket och på gavelröstena varit oputsad från början och det hade ytterligare ökat livet i fasaden om den återigen blev oputsad. Plantypen är den som Brunius oftast använde med att bygga till ett tvärskepp men i Oxie revs även allt öster om tvärskeppet. Kyrkan har ett sidoställt torn söder om långhuset vilket skiljer det från det traditionella västtornet. Det beror på att tornet är ett påbyggt vapenhus. Tornet liksom det i Husie är ett av sju i Skåne som är ett påbyggt vapenhus. Tornets utvändiga trapphus är ovanligt. Tornets utanpåliggande trapphus är också ovanligt. Kyrkans exteriör är i stora drag bevarad som den var 1849 förutom takbeläggning, fönster och dörrar. Gjutjärnsfönstren tillkom 1899. Interiören karaktäriseras av sina ombyggnader 1849 men framförallt 1899. Interiören domineras av Brunius kryssvalv från 1849. Det västligaste valvet är äldre men döljs av orgeln. Inredningen förnyades nästan helt 1899 till nygotisk stil med ekådrad inredning och Victoriaplattor på golvet. Inredningen är en av flera nygotiska bevarade inredningar i Skåne, dess värde ökar med bevarad nygotisk färgsättning. Korskrank förespråkades inte alls av nygotikens företrädare men finns här och är en eftergift till Brunius som gärna hade sakristan i öst. De bemålade orgelpiporna i läktarbarriären är ovanliga och dekorativa. Den nygjorda barriären från 2013 infogades bra i nygotisk stil som sammanband den med övrig inredning. Græbes renovering på 1970-talet var inte så omfattande som de ofta brukade vara. Det är positivt att han öppnade upp den igenmurade sydportalen. Predikstolen är nyligen borttagen. Den ingick i den sammanhållna nygotiska inredningen från 1899 men var förändrad och flyttad 1972. Borttagandet har gett bättre plats i koret och bättre sikt. Sakristian i det före detta vapenhuset är det rum där medeltid och kyrkans tidigaste ursprung är påtagligt med sydportalen med sandstensomfattning och huggna lejon och palmetter. Förändringar under 1900-talet har gett rummet högt i tak, tegelgolv och dunkelt ljus med en glasmålning av Hugo Gehlin. Rummet skulle kunna användas till mindre andakter istället för till sakristia. Från medeltiden är dopfunten som hör ihop med sydportalen med liknande dekorativa element. Lejonet finns på flera portaler och dopfuntar i sydvästra Skåne. Lejonframställningar är en länk till Lombardiet i Italien där det är ett vanligt motiv i arkitekturen. Takstolarna av ek kan vara medeltida. En dendrokronologisk undersökning skulle kunna ge svar. Medeltida murverk och takstolar har genom sin ålder högt värde. En murverksundersökning hade kunnat ge mer svar på kyrkans historia. |