Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster VANSBRO VÄSTGÅRD 6:73 - husnr 1, JÄRNA KYRKA

 Byggnad - Värdering

JÄRNA KYRKA (akt.)
10/9/06
Motivering
Järna kyrkplats har medeltida anor. Ett träkapell från platsens äldsta tid stod kvar fram till 1814. Den första stenkyrkan uppfördes troligen på 1500-talet, utvidgad på 1760-talet. I början på 1800-talet ansågs den för liten med hänsyn till den kraftiga befolkningsökningen i bygden. En ny, större uppfördes på samma plats, med återanvändande av den gamla kyrkans norra mur och sakristia.

Dala-Järna kyrka av år 1822 tillhör den utbredda gruppen av nyklassiska kyrkor, vilka tillkom över hela landet mellan 1760 och 1860. De karaktäriseras av rektangulära långhus med kvadratiskt torn i väster, krönt med huv och lanternin. De har vanligen tunnvalv, stora fönstersystem, vita väggar och en stram utsmyckning. Dala-Järna kyrka tillhör de större kyrkorna av denna typ (jfr Nås fr. 1795).

Vid en anlagd brand den 10 december 1978 förstördes nästan hela kyrkan. Efteråt fanns bara de yttre murarna och sakristian kvar. Av inventarier och inredning kunde kyrksilvret och några skrudar räddas. Församlingen var efter branden enig om att kyrkan skulle byggas upp ”helt och i möjligaste mån i sitt gamla skick”, vilket också skedde - till det yttre. Om interiören uppstod däremot motsättningar. En del ville rekonstruera och andra ville anpassa efter moderna krav och funktioner. Resultatet blev en kompromiss mellan tradition och förnyelse: En inredning som ansluter till 1920-talets kyrkorum men med helt ny färgsättning och dekor av konstnären Pär Andersson, samt funktionella utrymmen under läktaren. Den tidigare sakristian gjordes till lillkyrka.

Att särskilt tänka på i förvaltning och användning av kyrkan och kyrkomiljön
• Kyrkan är ett unikt exempel på en nyklassicistisk kyrka som rekonstruerats 120 år efter att
byggnadsstilen dog ut.
• Kyrkorummets färgsättning, altaruppsats och andra dekorationer är verk av den internationellt kände
konstnären Pär Andersson. De är av konsthistoriskt värde och skänker en radikalt annorlunda prägel
åt det i grunden nyklassicistiska kyrkorummet.
• Medeltida murverk från den föregående platsens första stenkyrka ingår i norra muren och sakristian.
Dessutom finns fragment av medeltida kalkmålningar på kyrkorummets norra vägg.