Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster VÄXJÖ MÖLLEKULL 1:2 - husnr 2, DREVS OCH HORNARYDS NYA KYRKA

 Byggnad - Värdering

DREVS OCH HORNARYDS NYA KYRKA (akt.)
1/1/06
Motivering
Drevs och Hornaryds nya kyrka har tillkommit i en stilmässig brytningstid även om
nyklassicismen stod sig starkare i Värend än på de flesta andra håll. Den stora, vita
nyklassicistiska kyrkan med sitt lanterninprydda torn är ett karaktäristiskt inslag i den
småländska landskapsbilden. Den som framför allt fått sitt namn förknippat med dessa kyrkor
i Växjö stift är Esaias Tegnér, biskop 1824-46. Biskop Tegnér har däremot inte haft något
med typens uppkomst att göra; den fanns långt före hans tid. Men han välkomnade den nya
kyrkotypen, som svarade mot hans klassiska bildningsideal. Medeltidens och 1600-1700-
talens kyrkliga konst hade han ingen förståelse för. Nyklassicismen färgades av
upplysningstidens förnuftstro och antikdyrkan. Överintendentsämbetet stod som ett slags
garant för att antikens harmoniska mått- och proportionsförhållanden tillämpades på alla
offentliga byggnader. Den klassiska doktrinen förblev förhärskande vid
Överintendentsämbetet in på 1850-talet. Ämbetet gav inte upp sin ambition att uppfostra och
likrikta, att sprida antikens budskap ut i de mest avlägsna bygder. Men man hade viss
svårighet att sätta makt och myndighet bakom orden och måste i realiteten acceptera
kompromisser. Både kungen och statskyrkan hade intresse av att kyrkobyggandet gick snabbt
och smidigt så att man fick kyrkor som rymde hela menigheten. Så länge allmän kyrkogång
var påbjuden samlades sockenborna var söndag för att höra både Guds ord och de många
kungörelserna från Kungl Maj:t. På så vis kunde Theodor Ankarswärd ta den från
Överintendentsämbetet utsända ritningen till ny kyrka i Sjösås och använda som förlaga, men
till Drevs och Hornaryds nya kyrka lägga till exempelvis rundbågefriser och valvribbor.
Kyrkan är ett intressant exempel på hur en från överheten påbjuden stil kom att blandas med
nya smakriktningar. Kyrkan har en välbevarad exteriör och även interiören har kvar mycket
av sin ursprungliga prägel, trots en förnyelse i mitten av 1900-talet med tillskott av viss ny
inredning och förändring av koret med ny altarmålning.
Att särskilt tänka på i förvaltning och användning av kyrkan och
kyrkomiljön
- Kyrkan är typisk för sin tillkomsttid med en huvudsaklig nyklassicistisk prägel, i enlighet
med Överintendentsämbetets och biskop Tegnérs smakideal, men uppblandad med stildrag
från medeltida byggnadskonst.
- Interiören präglas av rymd och ljus, allt är klart och överskådligt. Stora rena ytor i vitt lyfter
fram den diskreta dekoren.
- Inredningen är till stora delar samtida med kyrkan och exempelvis predikstolen och
orgelfasaden har bara genomgåt smärre förändringar. Senare nytillskott har anpassats till
kyrkans karaktär.
- Kyrkan och sockenstugan är belägna på en kulle och är väl synliga i landskapet.
Tillsammans bildar de en enhetlig miljö i den glesbefolkade omgivningen.