Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster GISLAVED BÅRARYD 3:4 - husnr 1, BÅRARYDS KYRKA

 Byggnad - Värdering

BÅRARYDS KYRKA (akt.)
1/1/04
Motivering
Båraryds kyrka representerar en typisk nyklassicistisk kyrka. Dess styrka ligger både i det faktum att den
är kännetecknande för en epok inom det svenska kyrkobyggandet och i att den idag uppvisar egna,
särskiljande kvaliteter. Beträffande kyrkans särdrag har en del av dem tillkommit långt efter
kyrkobyggnadens uppförande men icke desto mindre är dessa intressanta.
Båraryds kyrka kännetecknas av sina stora volymer, sin på en gång både långsträckta och högsträckta
form. Typisk för kyrkan är också de stora sammanhängande och vitkalkade murytorna i kontrast till det
svartmålade plåttaket. Bortom det typiska hos kyrkobyggnaden finns också viktiga detaljer som till dels
utgör kyrkans särskiljande drag. Här kan nämnas den omsorg som portarna har fått och särskilt
dörrbladens bearbetade ytor i form av rombformade kassetter.
Kyrkomiljön är på klassiskt vis inramad av en stengärdesgård och skiljelinjen mellan det profana och
kyrkotomtens vigda jord har ytterligare markerats genom trädplanteringar i anslutning till muren.
Särdragen på kyrkotomten är inte lika påtagliga. Dock utgör mausoleet över fabrikören Gislow ett
särskiljande drag, då gravvårdar i paritet med dess dimensioner och nedlagda omsorg är mycket
sällsynta.
Interiört uppvisar Båraryds kyrka en förhållandevis välbevarad nyklassicistisk interiör. Kyrkorummet
utgörs av en traditionell salskyrka där korets fasta inredning är det som tydligast visar nyklassicistiska
ideal. Färgsättningen domineras av de homogent vita murytorna och snickerierna är accentuerade med en
grå kulör i kombination med guld. Det brädklädda innertaket är gråmålat. I kontrast till detta står
kyrkbänkarnas bruna ådring och färgsättningen av utrymmet under läktaren. Det sistnämnda går i umbra,
mörkt rött och grönt.
Den dova färgskalan anknyter inte till kyrkans ursprungliga arkitektur men har sedan det tillfördes i
samband med omfattande inre arbeten 1968 blivit en del av den inre miljön. Trots detta kan det vara på
sin plats att vid en kommande invändig ommålning göra en färganalys och kanske överväga möjligheten
att återgå till en ursprunglig färgsättning även av långhusets fasta inredning i sin helhet. Kyrkbänkarna
har åtminstone varit målade i två olika färgsättningar tidigare, sannolikt i en gulaktig kulör påminnande
om ekimitation samt i en grågrön kulör.
Viktigt att uppmärksamma i Båraryds kyrkorum är församlingens medvetna önskan om att bevara en del
av den gamla kyrkans historia. Detta märks i de medeltida träskulpturerna samt i form av bevarade
läktarbröstet som fått en placering under läktaren i Båraryds nya kyrka. Viktigt att uppmärksamma är
motivvalet på läktarbröstet i form av de 15 dygderna. De utgör ett ovanligt motivval, vilket av den
anledningen också gör att läktarbröstet bör tillskrivas ett stort kulturhistoriskt värde.
Sättet att blanda det gamla med det nya är kännetecknande för flera församlingskyrkor från det sena
1800-talet. Denna strävan har automatiskt gjort att besökaren ofta möter ett kyrkorum som tenderar att
vara eklektiskt. Istället för att avfärda det som avsteg från arkitektens ursprungstanke bör de tidsmässiga
avtrycken också kunna ses som viktiga minnesmärken över kyrkans och församlingens lokalhistoria.
Båraryds kyrka har, trots att den genomgick omfattande interiöra arbeten 1968, till skillnad från många
samtida kyrkor inte försetts med någon stor läktarunderbyggnad. Istället har kyrkan fått ett stort rum
under läktaren. Detta använder man bland annat för att kunna samlas kring ett bord och samtala. Att
församlingen valt att inbegripa en mer intim plats för samtal i det övriga kyrkorummet visar att en äldre
kyrka trots en fast form, kan möta nya behov och användas på ett förhållandevis flexibelt sätt utan att
några omfattande förändringar av kyrkorummet behöver bli aktuella.
Därigenom kan Båraryds kyrka användas som en förebild när diskussioner om församlingars nya behov
knutna till kyrkorum uppkommer.

Sammanfattning
- Båraryds kyrka kan ses både som typisk för nyklassicismen samtidigt som kyrkobyggnaden uppvisar
egna, särskiljande kvaliteter.
- Kännetecknande för kyrkans exteriör är de vita sammanhängande murytorna i kontrast till det mörkt
ärgade taket av kopparplåt.
- Kyrkotomten omgärdas i samtliga väderstreck av en klassisk stengärdesgård som tillsammans med
de i anslutning till muren planterade träden avgränsar det sakrala från den profana världen utanför.
- På traditionellt sätt ingår kyrkogården i kyrkotomten och dess tydligaste särdrag representeras av
mausoleet från 1926, vilket uppfördes till minne av fabrikören Wilhelm Gislow.
- Det inre kyrkorummet domineras av vita väggar, en fast inredning i ljust grått och vitt som tydligt
visar nyklassicismens ideal. I kontrast till detta står kyrkbänkarnas bruna kulör liksom de
mörkmålade pelarna under läktaren.
- Kyrkorummet uppvisar både genom sin nutida utformning och sina inventarier avlagringar från flera
tidsepoker.
- Viktigt att lyfta fram bland de arkitekturbundna inventarierna är läktarbröstet som har placerats på
väggen i utrymmet under orgelläktaren. Läktarbröstet är särskiljande genom att motiven skildrar de
olika dygderna istället för som vanligt är lärjungar eller apostlar.
- Avsteg från kyrkans ursprungliga utformning bör betraktas som minnesmärken över kyrkans och
församlingens lokalhistoria.
- Båraryds kyrka utgör ett bra exempel på hur ett nyklassicistiskt kyrkorum kan göras mer flexibelt
utan att dess karaktär behöver genomgå omfattande förändringar.