Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster GISLAVED VILLSTAD 3:1 - husnr 1, VILLSTADS KYRKA

 Byggnad - Värdering

VILLSTADS KYRKA (akt.)
1/1/06
Motivering
Villstad är en väl sammanhållen miljö med en lång kontinuitet.
Kyrkbyn består främst av bebyggelse från 1700- och 1800-talen
där prästgård, klockaregård och sockenskolan tillsammans med
de bevarade kyrkstallarna gemensamt bildar ett välbevarat
sockencentrum. Den första kyrkobyggnaden uppfördes på
platsen redan under tidig medeltid och även i den nuvarande
kyrkan ingår medeltida delar i murverket. Till sin utformning
har kyrkan ett torn hållet i den gustavianska stilen och i
takformen sköns en kvarvarande barock vilken också går igen i
kyrkans predikstol.
Efter det att kyrkan brandhärjats återuppfördes den efter sitt
ursprungliga utseende efter ritningar av arkitekt Axel Lindegren
vid Överintendentsämbetet, Stockholm. Interiört präglas
kyrkorummet av en ljus färgskala och en stor volym.
Färgsättningen är ett resultat av den senaste invändiga
restaureringen som strävade efter att en enhetlig interiör där
dåtiden skulle harmoniera med nutiden.
Kyrkan har haft en händelserik och bitvis dramatisk historia där
flera om- och tillbyggnader skett samt den stora brand som där
endast murarna återstod av den gamla kyrkobyggnaden, av
inredningen kunde lyckligtvis delar räddas ur lågornas rov.
Menigheten i Villstad har alltid haft ett stort engagemang för sin
kyrka och denna strävsamhet var en utgångspunkt för att kyrkan
kunde byggas i slutet av 1700-talet. Vidare vittnar flera gåvor
under åren på församlingens givmildhet, som exempel på detta
kan nämnas korfönstrens glasmålningar som finansierades av en
donation från enskilda församlingsmedlemmar.
Kyrkan har en sammanhållen karaktär som har sin grund i
nyklassicismen. Exteriört har mycket litet skett sedan kyrkan
återuppfördes efter 1910-års brand och det utseende kyrkan har
är detsamma som den hade innan den eldhärjades. Den största
skillnaden som synes hänt exteriört är att taktäckningsmaterialet
ändrats från spån till plåt. Invändigt har kyrkorummet
genomgått flera olika skeden. Under perioden 1929-1965 var
kyrkorummet klart mer dekorerat men därefter har de arbeten
som gjorts syftat till att återskapa en mer nyklassicistisk
karaktär. Den nuvarande färgsättningen har den ljusa skala som
förknippas med det klassicistiska uttrycket, de kulörta inslagen
bär vår tids signum men bildar en samstämmighet som väl
passar kyrkorummet. Restaureringen 1964-65 medförde att
bänkinredningen åter gavs i ett klassiserande formspråk och de
olika bänkkvarteren är tydligt avgränsade trots att
bänkinredningen hölls öppen.
Kyrkans inredning och inventarier representerar många
tidsskeden där kyrkans predikstol tillhör en av de delar som
härrör från innan nybyggnaden på 1790-talet. Altartavlan utgör
kyrkans tydliga blickfång och räddades även den från lågorna
men dess omfattning var tvungen att rekonstrueras efter
branden. Den nuvarande funten är ett stockholmsverk och härrör
från 1944. Bland de senaste tillskotten, som inte har någon
egentlig förankring i det nyklassicistiska kyrkorummet, är det
triumfkrucifix som är monterat i korbågen. Krucifixet har en
modern utformning och följer interiörens färgskala med korsets
klarblå kulör.
Sammantaget utgör Villstad ett välhållet sockencentrum där
kyrkan tillsammans med kyrkstallarna och den övriga kyrkbyn
väl visar hur det såg ut runt om i landet för inte så länge sedan.
Kyrkobyggnaden har sedan återuppbyggnaden 1910-12 inte
genomgått några stora förändringar och invändigt har
restaureringar under andra hälften av 1900-talet syftat till att
återskapa en mer nyklassicistisk prägel. Inredningen och
inventarier utgör ett tidssnitt genom Villstads kristna historia om
än branden medförde att mycket av det äldre försvann.

Sammanfattning
- Kyrkbyns helhetsmiljö är ett viktigt inslag i landskapet. De
bevarade kyrkstallarna utgör en företeelse som efter det att de
förlorat sin funktion blivit alltmer sällsynta.
- Kyrkans välhållna exteriör har en gustaviansk stil i tornet
vilken skiljer sig från den senare nyklassicismens lanternintorn.
Takformen har kvarvarande drag från barocken.
- Invändigt är den ljusa färgskalan en viktig del av kyrkans
karaktär.
- Bänkkvarterens klara indelning samt den tydliga blickpunkt
som altartavlan utgör är alla tydliga karaktärsdrag för den
nyklassicistiska kyrkoarkitekturen.
- Glasmålningarna utgör exempel på detaljer som tillkommit på
initiativ eller genom ansträngningar och gåvor från enskilda
församlingsmedlemmar.